Polacy niekoniecznie chcą i lubią gotować

Osób lubiących gotować jest niewiele więcej od tych, którzy otwarcie nie lubią tego robić, bądź po prostu nie umieją, wynika z najnowszych badań GfK.

Lubiących gotować jest obecnie niemal tyle samo, co w 2014 r., a więc 45 proc., jednak w perspektywie 20 lat widać wyraźny trend spadkowy. Zdecydowanie większymi entuzjastkami gotowania są kobiety. 72 proc. z nich lubi czynności związane z przygotowywaniem posiłków. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi zaledwie 16 proc.

Co ciekawe, gotowanie dla kogoś sprawia Polakom więcej przyjemności niż gotowanie dla siebie - wśród rodzin z dziećmi odsetek lubiących gotować jest znacznie wyższy niż wśród starszych rodzin bez dzieci.

W porównaniu do 2014 r. znacząco wzrósł natomiast odsetek Polaków deklarujących niechęć do gotowania – z 29 do 38 proc.

Odsetek nieumiejących gotować spadł z kolei o 8 p.p. w ostatnich dwóch latach. Naturalnie najwięcej osób nieumiejących gotować jest wśród najmłodszych, mieszkających jeszcze z rodzicami.

Wyniki innych badań GfK pokazują wyraźnie, że istnieje grupa osób, dla których gotowanie jest pasją. Według raportu GfK Consumer Life 21 proc. konsumentów uważa się za prawdziwych pasjonatów jedzenia i gotowania.

Jednak gotowanie, które Polacy lubią, musi być łatwe i szybkie. 51 proc. respondentów preferuje posiłki, których przygotowanie nie zajmuje dużo czasu, czego efektem jest wzrost popularności dań jednogarnkowych. Obecnie przygotowywane są one średnio 5 razy w miesiącu, w porównaniu do 3 razy w 2014 r. W tym kontekście nie może też dziwić dynamiczny rozwój rynku dań gotowych i wszelkiego rodzaju półproduktów.

Wyniki pochodzą z badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI) zrealizowanego w połowie listopada 2016 roku na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia. Raport zawiera również dane zebrane w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK, ciągłej próby 8000 gospodarstw domowych reprezentatywnych dla 13 568 tys. gospodarstw domowych w Polsce.

Zdjęcie: Photogenica

Ilona Mrozowska 1723 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.