PGS testuje markę własną w alkoholach

Polska Grupa Supermarketów rozpoczęła testy marki własnej wyrobów spirytusowych oraz piwnych. Pierwsze partie właśnie trafiają do wybranych sklepów Top Market.

Polacy odwracają się od popularnych typów wódek, a w zamian wybierają whisky – takie wnioski płyną z analiz sprzedażowych Polskiej Grupy Supermarketów, skupiającej ponad 600 sklepów pod markami TopMarket, Delica i Minuta8.

Dane sprzedażowe PGS wskazują wyraźnie, że zmienia się sposób konsumpcji alkoholu w Polsce, w szczególności mocniejszych trunków. Polacy coraz chętniej wybierają alkohole premium, w tym whisky, produktem kojarzonym dotychczas jedynie jako alkohol „prezentowy”.

W bieżącym roku najbardziej na znaczeniu w sklepach PGS straciły wódki marek popularnych, takie jak Żubrówka Biała czy Żołądkowa De Luxe (-5 proc.). Choć trend spadku spożycia czystych wódek obserwowany jest od kilku lat, przedstawiciele Grupy zwracają uwagę również na niespójne działania promocyjne oraz chaotyczną politykę cenową producentów w bieżącym roku, która mogła przyczynić się do utrzymania regresji.

Relatywnie stałymi wynikami r/r cieszą się wódki smakowe (+2 proc.) oraz wódki segmentu premium (+4 proc.). - Wyniki te mogą różnić się od danych sprzedaży w zagranicznych sklepach wielkopowierzchniowych. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż małe sklepy niezmiennie stanowią najważniejszy (i najbardziej efektywny) kanał dystrybucji alkoholi w Polsce – podkreśla Przemysław Gaszewski, dyrektor handlowy Polskiej Grupy Supermarketów.

Zwraca on uwagę, że w sklepach o większej powierzchni handlowej hitem są wina oraz trunki z wyższej półki, natomiast w małych placówkach handlowych królują mniejsze pojemności, ale większa rotacja sprzedaży.

Wśród alkoholi mocnych coraz mocniejszą pozycję w PGS zdobywa whisky, która – jako cała kategoria – urosła w sieci o 10,2 proc. w stosunku do danych z maja 2016 r. Tu najlepszymi wynikami sprzedaży cieszą się Johnnie Walker Red Label (Diageo), Grant’s (CEDC), oraz Ballantine’s (Wyborowa Pernod Ricard). Z kolei największy przyrost r/r odnotował Johnnie Walker Green Label (+24,4 proc.) oraz Johnnie Walker Black Label (+16 proc.) należące do Diageo.

W skali półrocza piwo zyskuje w sklepach Grupy na popularności, choć w różnym tempie. - W związku z warunkami atmosferycznymi, sprzedaż piwa w ostatnim tygodniu kwietnia i pierwszym tygodniu maja była blisko dwukrotnie niższa niż w roku ubiegłym – mówi Przemysław Gaszewski.

W górę idzie sprzedaż piw lekkich, smakowych oraz regionalnych. Te ostatnie cechują się ponad dwukrotnie wyższą dynamiką wzrostu niż popularne piwa koncernowe, które dominują na rynku. Jak twierdzą przedstawiciele PGS, trend ten zostanie utrzymany. – Polacy coraz częściej sięgają po wysokie jakościowo piwa z browarów regionalnych, a także piwa zagraniczne, które cenami coraz mniej odbiegają od liderów sprzedaży - uważają.

Podążając za trendami rynkowymi Polska Grupa Supermarketów rozpoczęła testy marki własnej wyrobów spirytusowych oraz piwnych. - W maju rozpoczęliśmy ostatni etap przygotowań do wdrożenia produktów marki własnej. Pierwsze partie właśnie trafiają do wybranych sklepów Top Market – informuje Gaszewski., który podkreśla, że wszystkie produkty marki własnej sieci produkowane są w 100 proc. w Polsce.

Katarzyna Pierzchała 1264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.