Rodzice o Dniu Dziecka: co kupują i za ile?

70 proc. rodziców zamierza wręczyć swoim pociechom upominki z okazji Dnia Dziecka, wynika z badania przeprowadzonego przez Payback. Wśród pomysłów na prezent królują zabawki. Ich zakup planuje co trzeci rodzic.

Na drugim miejscu najpopularniejszych podarunków plasują się książki (20 proc.), a tuż za nimi prezent w formie gotówki (19 proc.). W dalszej kolejności wybierane są ubrania (14 proc.), kosmetyki (12 proc.) i słodycze (11 proc.).

Na prezent z tej okazji rodzice wydają najczęściej kwotę w granicach 50-100 zł (45 proc.). 22 proc. deklaruje przeznaczenie na ten cel nawet 200 zł, a prawie tyle samo rodziców (21 proc.) – mniej niż 50 zł. Na wyższe obroty przed 1 czerwca mogą liczyć przede wszystkim sklepy internetowe, ponieważ blisko połowa rodziców planuje zakup prezentów w sieci.

Prezenty to jednak nie jedyne niespodzianki, które mają w zanadrzu respondenci. Co trzeci ankietowany planuje zorganizować dodatkowe atrakcje, ponad 30 proc. chce zabrać dziecko na wycieczkę, np. do zoo czy wesołego miasteczka, a 28 proc. planuje okolicznościowy obiad lub deser „na mieście”. Nieco ponad 20 proc. rodziców planujących dodatkowe atrakcje chce przygotować niespodziankę w domu.

1 czerwca w wielu miastach organizowane są wydarzenia dla najmłodszych. Uczestnictwo w nich (oczywiście, wraz ze swoją pociechą) deklaruje co piąty rodzic. Na obchody Dnia Dziecka zdecydowana większość respondentów rezerwuje czas po pracy, natomiast 14 proc. z nich planuje wziąć z tej okazji urlop.

W tym dniu Polacy pamiętają nie tylko o swoich latoroślach. 40 proc. osób zapytanych przez Payback obdaruje prezentami z okazji Dnia Dziecka również inne dzieci z rodziny, i nie tylko. Prezenty – oprócz rodziców – kupują przede wszystkim dziadkowie (42 proc.) i chrzestni (35 proc.). Skłonność do wręczania prezentów przez pozostałych członków rodziny spada wraz z wiekiem dzieci.

Na liście upominków od babć, chrzestnych i wujków prym również wiodą zabawki (49 proc.) i książki (24 proc.). Co ciekawe, pozostali członkowie rodziny dużo chętniej niż rodzice kupują dzieciom słodycze (21 proc.). Na wszystkie zakupy z okazji Dnia Dziecka planują wydać 50-100 zł, a co czwarta osoba mniej niż 50 zł.

Ponad połowa Polaków wychodzi z założenia, że nie trzeba kupować dzieciom drogich prezentów z okazji Dnia Dziecka. Ich zdaniem – wystarczy drobny upominek, a najważniejsze, by pamiętać w ogóle o tym dniu. Prawie 50 proc. osób uważa również, że 1 czerwca to dobra okazja, by spędzić więcej czasu z dzieckiem i bez wyrzutów sumienia trochę je rozpieścić (26 proc.).

Tylko co piąty rodzic otwarcie deklaruje, że nie zamierza niczego kupować swoim pociechom. Najczęściej wskazywanym powodem jest nieobchodzenie tego święta (42 proc.). Część rodziców uważa Dzień Dziecka za komercyjne święto nastawione wyłącznie na zysk (31 proc.), a nieco ponad 20 proc. twierdzi, że to niepotrzebne rozpieszczanie dzieci.

Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback od 19 do 22 maja 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1174 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

 

Katarzyna Pierzchała 1264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.