Pod rządami paluszka

Choć miniaturyzacja urządzeń elektrycznych i elektronicznych powoduje, że rośnie popularność małych baterii guzikowych, najważniejszym produktem w kategorii baterii elektrycznych wciąż pozostają mniejsze i większe paluszki.

Baterie to niezbędny element asortymentu w każdym sklepie. Choć najwyższą sprzedaż notują jesienią i zimą, to właśnie latem konsument częściej będzie ich poszukiwał w małym sklepie. Zwłaszcza że maleje sprzedaż w kioskach. – Według raportu agencji badawczej Nielsen sprzedaż baterii w hipermarketach i supermarketach stanowi ok. 30 proc. sprzedaży w ujęciu ilościowym. Zauważalny jest wzrost udziału sieci dyskontowych kosztem zmniejszającego się udziału sprzedaży poprzez kioski – mówi Agnieszka Medoń, trade marketing executive GP Battery. – Żaden kiosk, sklep czy hipermarket nie może obyć się bez najpopularniejszej baterii, zwanej potocznie „paluszkiem” – dodaje.

Paluszki sprzedawane są w dwóch rozmiarach: większe oznaczone są literami AA, cieńsze i krótsze – AAA. W zestawieniu dziesięciu najlepiej sprzedających się indeksów opakowań baterii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajduje się pięć SKU jednego z tych rodzajów i pięć drugiego (Centrum Monitorowania Rynku, kwiecień 2016 – marzec 2017).

Jak podaje GP Battery, ogniwa LR6 (AA) tej marki należą do najlepiej sprzedających się baterii w Polsce. Natomiast inny segment rynku stanowią baterie guzikowe, przeznaczone do urządzeń o bardzo małych poborach prądu, np. zegarki, kluczyki, piloty do alarmów, wagi laboratoryjne, technika medyczna czy wojskowa.

– Na rynku nadal dominuje rozmiar AA, niemniej jednak coraz większa waga przypada bateriom specjalistycznym, szczególnie rozmiarowi CR2032 – zaznacza Jowita Pasturczyk, trade marketing analyst Central Europe & Poland Energizer Group Polska. – Z uwagi na to, że następuje miniaturyzacja urządzeń – baterie specjalistyczne sprzedają się coraz lepiej i także ich udział w całkowitej sprzedaży kategorii baterii z roku na rok rośnie – dodaje.

Jeszcze innym rozwiązaniem są akumulatory – baterie wielokrotnego użytku, które z tego powodu zapewniają oszczędność w dłuższym czasie. Jeżeli sklep ma choć minimalną przestrzeń dla artykułów przemysłowych, to podstawowa ładowarka z zestawem akumulatorów powinna znaleźć się w ofercie. GP Battery poleca zwłaszcza akumulatory wykonane w technologii LSD, które zapewniają niski stopień samorozładowania, dzięki czemu nawet po 24 miesiącach przechowywania mają od 50 do 80 proc. energii.

Baterie różnią się od siebie nie tylko kształtem. Najpopularniejsze są ogniwa alkaliczne oraz cynkowo-węglowe. Te pierwsze starczają na dłużej, zyskują też na popularności. Te drugie wystarczają na krócej, ale są tańsze i znajdują zastosowanie w urządzeniach o niskim poborze energii, np. w pilotach do telewizorów. Dlatego warto zaopatrzyć się w oba rodzaje baterii.
 
Moc kryje się w kasie
– Baterie są kategorią impulsową. Oznacza to, że muszą być one widoczne w punktach sprzedaży, by konsumenci przypomnieli sobie o konieczności ich zakupu.
40 proc. kupujących przypomina sobie o bateriach w sklepie, tak więc niezwykle ważna jest prawidłowa ekspozycja w punktach powiązanych z segmentem baterii, a także w miejscach o dużym natężeniu ruchu
– uzasadnia Jowita Pasturczyk z Energizera.

Producenci radzą też umieszczać je przy produktach, w których znajdują zastosowanie, np. przy zabawkach czy urządzeniach elektronicznych, choć taki asortyment rzadko pojawia się w sklepach tradycyjnych.

– W takich miejscach można wykorzystać krawaty/wieszaki na regał, które nie zajmują wiele miejsca, ale przyciągają uwagę konsumentów i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży produktów – podpowiada Agnieszka Medoń z GP Battery.

Dostępność baterii w małych sklepach jest niezbędna, bo jest to produkt przy zakupie którego konsumenci kierują się potrzebą chwili. W momencie gdy zasilane nim urządzenie przestaje działać, nabywca musi mieć możliwość szybkiego zakupienia i wymiany baterii, a najszybciej zaspokoi tę potrzebę, idąc do najbliższego sklepu.

– Kanał tradycyjny najczęściej oferuje klientowi cały przekrój baterii – można tam znaleźć zarówno popularne wielkości, jak i baterie używane do bardziej wyszukanych zastosowań. W małym sklepie najlepszym sposobem na ekspozycję jest stojak wiszący lub umieszczony przy kasie – sugeruje Kamil Krzywański, kierownik ds. PR, rzecznik prasowy Sony.

Sztuka wyboru
– Z badań przeprowadzonych przez GP Battery (Poland) wynika, że z cech, które są ważne przy wyborze baterii i zakupie, najistotniejsze są: długość działania, cena i marka produktu – podpowiada Agnieszka Medoń. – Najlepsze wyniki sprzedażowe osiągają baterie alkaliczne, które są bardziej wydajne i trwałe w porównaniu z bateriami cynkowo-węglowymi. Pozwala to sądzić, że konsumenci dobrze poznali zalety tych baterii – ocenia.

Najpopularniejszym rodzajem opakowania baterii jest to, które zawiera cztery sztuki produktu. Z zestawienia Centrum Monitorowania rynku wynika, że w sklepach do 300 mkw. w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się indeksów aż osiem to opakowania po 4 sztuki.

Choć mogłoby się wydawać, że konsument sięgający po tak użytkowy przedmiot jak bateria jest mało wrażliwy na zachęty do jego zakupu, wsparcie sprzedaży ma znaczenie także w tej kategorii. – Promocje stanowią dobrą okazję do zaprezentowania konsumentom nowych produktów czy zwrócenia uwagi na konkretną markę baterii – wyjaśnia Agnieszka Medoń. – Dla detalistów są doskonałym narzędziem ułatwiającym odsprzedaż produktu z półki. Tym bardziej że promocjom towarzyszy szerokie wsparcie komunikacyjne w zakresie materiałów POS, takich jak plakaty czy wobblery, kampanie reklamowe online czy reklamy w telewizji oraz outdoorowe – dodaje.

Zaznacza też, że firma GP Battery regularnie organizuje promocje w formie loterii czy konkursów, które cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony konsumentów.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Magdalena Weiss 546 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.