Kofola zmniejsza obroty i pogłębia stratę netto

Jak podaje producent napojów, czesko-słowacka firma Kofola, gorsze niż przed rokiem wyniki za I kwartał 2017 roku były spodziewane.

Przychody ze sprzedaży spadły w Grupie Kofola w I kw. 2017 roku o 8,3 proc. do 1,344 mld koron czeskich. EBITDA skurczyła się prawie o połowę do 79 mln CZK, a strata netto wzrosła ponadtrzykrotnie z 21 mln koron do 68 mln. W Czechach i na Słowacji przychody spadły lekko o 2,35 proc., natomiast w Polsce zmniejszyły się o 31,3 proc. do 279 mln CZK. W rejonie Adriatyku zanotowano wzrost o 15,8 proc.

- Wynik ekonomiczny jest zgodny z naszymi oczekiwaniami – komentuje dyrektor finansowy Grupy Daniel Buryš - Największy wpływ na wynik miała trwająca reorganizacja naszej działalności w Polsce, inwestycje w wynagrodzenia pracowników, wzrost cen surowców, a w konsekwencji również cen naszych produktów. Pozytywny wpływ na wyniki Grupy miał rejon Morza Adriatyckiego, który z punktu widzenia obrotów wzrósł o 16,4 proc. Rejon Czech i Słowacji wykazał obroty na stabilnym poziomie - tłumaczy.

Spółka podkreśla, że „czarnym koniem” w jej portfolio jest marka UGO (sieć 75 barów z napojami i świeżymi sałatkami w Czechach i na Słowacji), której obroty wzrosły o 31 proc. rok do roku, co przekłada się na 3 mln zł. Kofola planuje w czerwcu tego roku wesprzeć wzrost marki UGO zakupem producenta świeżych sałatek.

 - Nie jesteśmy w stanie wpłynąć na ceny surowców, ale musimy sfinalizować zmiany kierunku w Polsce. Te czynniki będą miały wpływ na nasze wyniki również w nadchodzących miesiącach. Nie zmienia to jednak faktu, że priorytety Grupy na ten rok pozostają takie same. Pierwszym z nich są mocne inwestycje w kluczowe brandy z portfolio spółki Hoop Polska. Kolejne cele to wsparcie szybko rozwijającej się marki UGO oraz integracja z Grupą ostatniego zakupu, chorwackiej firmy Studenac – zapowiada przyszłe działania Buryš.

Grupa Kofola jest producentem napojów bezalkoholowych z siedmioma zakładami produkcyjnymi na pięciu rynkach europejskich, łącznie grupa Kofola zatrudnia ponad 2 100 osób (nie wliczając rosyjskiego zakładu).

Do portfolio produktów spółki Kofola w Czechach i Słowacji należy tradycyjny napój Kofola z oryginalną recepturą o smaku coli, woda źródlana Rajec, seria syropów Jupí, napój winogronowy Vinea, napoje dla dzieci Jupík, napoje energetyczne Semtex i inne tradycyjne marki: Chito, Top Topic i Citro Cola. Na licencji produkuje i dystrybuuje napoje RC Cola, Orangina. Spółka Kofola jest wyłącznym dystrybutorem marki Evian i Badoit na Republikę Czeską i Słowację oraz tradycyjnych wód mineralnych z leczniczego źródła Vincentka dla czeskiej gastronomii i do sprzedaży detalicznej. Od początku 2015 roku Kofola ma wyłączność na dystrybucję na terenie Republiki Czeskiej i Słowacji produktów firmy Rauch. Do grupy Kofola należy również sieć UGO, która w Czechach i na Słowacji prowadzi 58 fresh barów UGO i 17 barów sałatkowych UGO.

Najbardziej znaczącymi pozycjami w portfolio marek spółki Hoop Polska sprzedawanych na rynku polskim są syropy Paola, napoje o smaku coli, lemoniady Hoop, woda mineralna Arctic i napoje dla dzieci Jupík.

 

Magdalena Weiss 769 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.