W zasięgu ręki

Podpaski wciąż górą. Po tampony sięgają zwykle przedstawicielki młodego pokolenia, za to wkładki stają się produktem codziennym dla coraz większej liczby konsumentek. Panie chętnie sięgają też po chusteczki do higieny intymnej.

Wydawać by się mogło, że nie ma bardziej stabilnego rynku i tradycyjnego produktu niż podpaski. Wbrew pozorom jednak rynek artykułów higienicznych dla kobiet jest kapryśny. Przede wszystkim mocno zależy od przyrostu naturalnego, który w ostatnich latach jest niski, a także zabezpieczeń antykoncepcyjnych wykluczających lub ograniczających menstruację. Producentom firmowych brandów po piętach depczą też sieci handlowe, wprowadzające na rynek własne marki w tej kategorii.

Nie zmienia się jedno. Najwyższą sprzedaż na rynku produktów ochrony kobiecej wciąż notują podpaski, a najniższą tampony. Najszybciej rozwijającą się kategorią są natomiast wkładki higieniczne. Ich udział w sprzedaży zwłaszcza w nowoczesnych kanałach (w tym drogeriach) cały czas rośnie. Jednak na półkach w handlu tradycyjnym są, podobnie jak tampony, słabo reprezentowane. Szkoda, bo na rynku artykułów do higieny kobiecej wkładki stanowią już ponad jedną trzecią sprzedaży ilościowo (za Procter & Gamble). Z kolei tampony mogą zwiększyć sprzedaż tej półki wiosną i latem, zwłaszcza jeśli będą w zasięgu ręki konsumentki.  

Na dzień i na noc
Podpaski stosuje najwięcej, bo 60 proc. pytanych przez Millward Brown Polek. W tej kategorii jest także największy wybór wariantów. Podpaski różnią się m.in.: rozmiarem (choć wciąż najpopularniejszy pozostaje „normal”), grubością, chłonnością i przeznaczeniem (na dzień i na noc). Jak wskazują badania Millward Brown, Polki najczęściej kupują podpaski Bella. W następnej kolejności sięgają po podpaski produkowane przez Procter & Gamble, a więc Naturella i Always, a wreszcie po należące do SCA Hygiene podpaski Libresse (badanie TGI). 

Pod marką Bella w kategorii podpasek klasycznych oraz ultracienkich najlepiej sprzedają się produkty w pokryciu włókninowym – Normal a20, Normal Maxi a10, Nova Maxi a10 (podpaski klasyczne) oraz Bella Perfecta Blue a20, Bella Perfecta Rose a20 i Bella Perfecta Maxi Blue a16 (podpaski ultracienkie). – Klientki oczekują od wyrobów higienicznych zapewnienia komfortu, niezawodności oraz bezpieczeństwa użytkowania – tłumaczy Agnieszka Andrzejewska, specjalista ds. promocji w dziale marketingu ds. rynku polskiego TZMO. Jej zdaniem pozostałe preferencje dotyczące kształtu, grubości czy zapachu są kwestią bardzo indywidualną i zmienną. Na decyzję zakupową kobiet duży wpływ wywierają bowiem również takie czynniki, jak: atrakcyjne opakowanie, przywiązanie do marki, zaufanie do produktu, opinie o producencie danego wyrobu czy aktywność reklamowa danej marki, w tym nowości. 

Według Macieja Redlickiego, trade marketing managera sales & marketing Poland w SCA Hygiene (Libresse), dla pań liczy się również komfort zarówno podczas stosowania produktu, jak i później. Dlatego wszystkie podpaski Libresse mają rozwiązanie SecureFit, zapewniające wygodę oraz utrzymanie podpaski we właściwym miejscu, natomiast technologia Roll Press Go pozwala na dyskretne i komfortowe pozbycie się zużytego produktu.

Pod marką Libresse najszybciej rotują duo packi z linii Libresse Ultra, czyli Libresse Ultra Normal, Libresse Ultra Long oraz Libresse Ultra Normal Ale Vera i Camomile.
– Na rynku obserwujemy także zwiększone zainteresowanie podpaskami z kategorii night. Tutaj uwaga konsumentek skupiana jest na naszym flagowym produkcie do stosowania na noc, czyli Libresse Ultra Goodnight – podaje Maciej Redlicki. 

Nie tylko podpaski
Wkładki, według Millward Brown, stosuje 56 proc. respondentek. To dużo i – co najważniejsze dla producentów tych wyrobów – wkładki coraz częściej stanowią element higieny codziennej, a nie okazjonalnej. W kategorii wkładek, jak podaje Millward Brown, najczęściej wybierane są produkty pod markami: Bella Panty (TZMO) oraz Discreet i Naturella – obie należące do Procter & Gamble. 

Wkładki dzielą się na dwie główne kategorie: klasyczne i ultracienkie. – W kategorii wkładek klasycznych najlepiej rotują wkładki Bella Panty Classic a20 oraz Bella Panty New a20, a w przypadku wkładek ultracienkich produkty z linii Bella Panty Intima M oraz L. Z nowości firma proponuje ultracienkie podpaski i wkładki Bella Ideale – podkreśla Agnieszka Andrzejewska. 

Tampony stosuje – według deklaracji – tylko 25,7 proc. kobiet. W tym segmencie absolutnym liderem pozostaje marka OB (w sprzedaży od lat 60.) należąca do Johnson & Johnson. Producent ten dzieli ofertę tamponów na tę dla nastolatek i dla ich matek oraz na kilka głównych segmentów: Procomfort, Procomfort Night, Original i Comfort Aplicator.  

Sprzedaż tamponów od lat rośnie wiosną i latem, kiedy konsumentki – zwłaszcza te młodsze – są bardziej mobilne, więc więcej czasu spędzają w podróży, na świeżym powietrzu czy nad wodą.
– W przypadku higieny kobiecej warto uwzględnić rosnący w okresie wiosenno-letnim popyt na tampony higieniczne, które wówczas stają się niezbędnym produktem dla szerokiej grupy konsumentek, nawet tych, które poza sezonem rzadko decydują się na ich regularny zakup – potwierdza Agnieszka Andrzejewska. 

Rynek artykułów do higieny kobiecej to nie tylko podpaski, wkładki i tampony. – Chusteczki do higieny intymnej Cleanic zostały stworzone z myślą o kobietach, które poszukują skutecznych i zarazem wygodnych w użyciu produktów – mówi Alicja Orczykowska, product manager Harper Hygienics. Flagowym produktem firmy pod marką Cleanic jest wariant Cleanic Super Comfort zawierający kwas mlekowy, który ma pomóc utrzymać fizjologiczne pH stref intymnych. Chusteczki dostępne w dwóch rodzajach opakowań: 20 szt. i mniejszym, idealnym do torebki – 10 szt. – Rynek chusteczek do higieny intymnej stale rośnie – zapewnia Alicja Orczykowska. I dodaje, że chusteczki Cleanic są szeroko dostępne zarówno w kanale nowoczesnym, jak i tradycyjnym. Ich sprzedaż, podobnie jak tamponów, rośnie też wiosną i latem (najmocniej w wakacje). Częściej stają się wtedy produktem impulsowym, dlatego warto je uwzględnić w asortymencie sklepu.

Wiosną i latem pojawia się też najwięcej nowości. Na przykład w czerwcu 2016 r. Harper Hygienics wdrożył do sprzedaży całkowicie odmienioną linię chusteczek do higieny intymnej Cleanic. – Pojawiły się nowoczesne i delikatne receptury oraz odświeżone opakowania. W linii znalazły się cztery warianty chusteczek dostosowane do różnych potrzeb kobiet – mówi Alicja Orczykowska.
– Odpowiedzią na takie specjalne oczekiwania jak np. łagodzenie podrażnień, ochrona w trakcie infekcji miejsc intymnych czy też wyjątkowo wrażliwa skóra, są również chusteczki Cleanic Plus – dodaje.

Zdjęcie:bank zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 1902 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.