Nie dla wegan

Polacy lubią i kupują mięso przez cały rok, ale w sezonie grillowym z półek schodzi o ok. 20 proc. więcej kiełbasy niż w pozostałych miesiącach roku. W przypadku kaszanki jest to wzrost rzędu 30 proc.

W ubiegłym roku GfK przeanalizowało sezon grillowy w Polsce m.in. pod kątem sprzedaży mięsa na ruszt. Okazało się, że największa liczba nabywców kupuje kiełbasę i kaszankę, a z mięs – karkówkę i żeberka. Zwykle Polacy wybierają mięso surowe, do samodzielnego przygotowania (85 proc. nabywców). Jedynie nieco ponad 10 proc. decyduje się na zakup mięsa marynowanego i/lub w przyprawach. W okresie kwiecień-sierpień kupowany jest średnio nieco ponad 1 kg mięsa jednorazowo, co w porównaniu ze średnim zakupem w ciągu całego roku oznacza ok. 10-proc. wzrost.

Polacy sięgają po kiełbasy tradycyjne przez cały rok, ale w sezonie grillowym kupują ich miesięcznie znacznie więcej niż średnio w roku. Jest to szczególnie widoczne w okresie czerwiec-sierpień, w którym średni miesięczny wolumen zakupów jest o ok. 20 proc. większy w stosunku do średniej rocznej. Kiełbasy stanowią ok. 21 proc. zakupów wędlin w ogóle i ok. 19 proc. wędlin paczkowanych. Ten segment, podobnie jak paczkowane w kategorii mięsa, stanowi około jednej trzeciej w zakupach wędlin w ogóle.

W okresie maj-sierpień konsumenci kupują średnio miesięcznie o ok. 30 proc. więcej kaszanki niż średnia miesięczna dla całego roku. Jednorazowo jest to nieco ponad 0,6 kg, czyli o ok. 7 proc. więcej w porównaniu ze średnim jednorazowym zakupem w ciągu roku. 

Wygodnie zapakowane
Nic więc dziwnego, że dla producentów mięsa i wędlin sezon grillowy jest okazją do ożywienia sprzedaży. Oferta producentów w tym zakresie jest naprawdę olbrzymia.
– Podobnie jak w poprzednich sezonach i w tym zaprezentujemy zróżnicowaną ofertę mięs przeznaczonych na grilla – mówi Irena Grzesiak, prezes zarządu Zakładów Mięsnych Łmeat-Łuków. Na rynku tradycyjnie pojawią się więc kaszanki, kiełbasy tradycyjne i białe oraz mięsa wieprzowe grillowe już marynowane, podane na wygodnych twardych tackach. – Cieszą się one ogromną popularnością nie tylko ze względu na smak, ale także wygodę i szybkość przygotowania – podkreśla Irena Grzesiak. Firma zaproponuje ponadto serię kiełbas smakowych inspirowanych kuchniami świata. Produkt przeznaczony jest dla osób szukających alternatywy dla klasycznej kiełbasy.

W tym roku i tak już szeroka oferta produktów na grilla z Sokołowa (czołowy producent branży mięsnej w Polsce) została wzbogacona o kolejne nowości. Oprócz tradycyjnej karkówki, boczku, żeberek czy kiełbasy piknikowej znajdą się w niej nowe wyroby z mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego. Pojawią się również propozycje nowych kaszanek, kiełbas cienkich i kiełbasek w delikatnych, niewyczuwalnych podczas jedzenia osłonkach. Sokołów przygotował także ofertę dla dzieci. Będą to wyroby nieco delikatniej doprawione i oferowane w szacie graficznej dostosowanej do gustów młodego pokolenia. Ciekawą propozycją mają być zestawy i miksy różnych wyrobów umieszczone w jednym opakowaniu. – Produkty Sokołowa można przyrządzić nie tylko na grillu, ale również na patelni bądź w piekarniku – podkreśla Mieczysław Walkowiak, wiceprezes zarządu ds. handlu i marketingu w Sokołowie.

Animex w tym sezonie stawia na różnorodność oferty grillowej pod marką Morliny, i to zarówno w kategorii cienkich kiełbas, jak i grillowego mięsa. Producent szczególnie poleca i promuje szlachetną kiełbasę morlińską z szynki, delikatną z piersi kurczaka, podwawelską, klasyczną kiełbasę śląską, kiełbasę głogowską i białą, a także: frankfurterki, kiełbaski drobiowe i wieprzowe. Obok kiełbas, ale także pod marką Morliny, firma proponuje inne klasyczne pozycje na grilla, jak wędzony boczek, kaszanka, karkówka oraz boczek w plastrach w czerwonej marynacie. Producent stawia też na drób, a zwłaszcza – udko, skrzydełka grillowe oraz ćwiartkę kurczaka.

ZM Henryk Kania w tym roku szczególną uwagę klientów chce zwrócić nowym designem opakowań, tzw. big paczek kiełbasy śląskiej i podwawelskiej, z charakterystycznym czerwonym fartuchem oraz otwarciem strunowym i rączką ułatwiającą przenoszenie produktu. Nie zabraknie też m.in. kaszanek w trzech odsłonach: classic, z boczkiem oraz z cebulką. ZM Henryk Kania polecają też swoje produkty do przygotowania na patelni.

______________________________________________________________________________________________________________________

Polacy grillują nie tylko kiełbasy i mięsa, ale także chociażby warzywa czy nawet owoce - Michał Kuczyński, zastępca dyrektora handlowego ZM Henryk Kania

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________
 
Nie tylko wieprzowina
W sklepach do 300 mkw. bardziej sprawdzą się mięsa na grilla pakowane i gotowe do pieczenia tuż po ich wypakowaniu. Polacy coraz częściej sięgają też po drób i to kolejny trend, który trzeba wziąć pod uwagę przy budowaniu wiosenno-letniego asortymentu w sklepie.  – W ostatnich latach obserwujemy zmianę preferencji Polaków odnośnie do produktów wybieranych na ruszt – mówi Irena Grzesiak. – Coraz popularniejsze staje się grillowanie warzyw, takich jak: bakłażany, cukinie, papryki, ziemniaki, kukurydze itp. – dodaje.

Trend ten potwierdza Michał Kuczyński, zastępca dyrektora handlowego ZM Henryk Kania. – W Polsce od kilku lat bardzo dużą popularnością cieszą się programy kulinarne, co widać na talerzach konsumentów, którzy coraz chętniej eksperymentują i szukają ciekawych połączeń smakowych. Grillują nie tylko kiełbasy i mięsa, ale także chociażby warzywa czy nawet owoce. Alternatywą dla keczupów i musztard stają się natomiast samodzielnie przygotowywane sosy i dipy – mówi Michał Kuczyński. Jego zdaniem ta innowacyjność i czerpanie inspiracji z programów kulinarnych stanowi bardzo ciekawy trend, który wnosi do każdego sezonu grillowego dużo wartości dodanych właśnie w postaci m.in. nowych produktów.
– Równocześnie tradycyjne kiełbasy, karkówki czy kaszanki każdego roku nadal są hitami sprzedażowymi w czasie sezonu grillowego – dodaje Kuczyński.

Irena Grzesiak z ZM Łuków podkreśla ponadto, że z roku na rok rośnie też grupa amatorów grillowania steków wołowych oraz burgerów.

Zdjęcie: Bank Zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 1820 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.