Jest potencjał w e-handlu. Także na skalę światową

Sklep internetowy to jeden z niewielu biznesów, który nadal można rozwinąć z przysłowiowej firmy w garażu, do giganta świadczącego usługi na całym świecie, uważa Justyna Skorupska, head of business consulting Europe w agencji interaktywnej E-point.

- Handel internetowy w Polsce już w tej chwili powinien być powodem do dumy. W 2016 r. południowoafrykański Naspers sprzedał polską platformę aukcyjną Allegro za kwotę 3,25 mld dolarów konsorcjum funduszy inwestycyjnych. Była to jedna z największych transakcji w historii e-commerce nie tylko w Polsce, ale i na świecie - podkreśla Justyna Skorupska, analizując potencjał sklepów internetowych w naszym kraju.

Zaznacza, że w Polsce wciąż jest wiele miejsca na rozwój e-handlu zarówno lokalnego, jak i transgranicznego. Jak na razie e-zakupy transgraniczne stanowią ok. 10 proc. rynku e-commerce nad Wisłą, podczas gdy średnia europejska jest trzy razy wyższa i wynosi 30 proc. [według raportu "Cross border e-commerce. Szansa czy zagrożenie?" przygotowany przez Pocztę Polską pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej].

- Dane wskazują, że polski e-handel B2C rośnie w tempie 18 proc. w ostatnich 5 latach i w 2016 r. osiągnął wartość 36 mld zł. Oznacza to, że jesteśmy jednym ze sprinterów na tle Europy. Spośród 38,6 mln Polaków już 67 proc. ma dostęp do internetu. W zasięgu tej formy sprzedaży znajduje się ponad połowa konsumentów - mówi Justyna Skorupska.

Podaje, że w Europie 70 proc. sprzedaży online należy do "wielkiej internetowej trójki", do której zaliczają się: Wielka Brytania generująca 48 mld euro ze sprzedaży, Niemcy (39,2 mld euro) oraz Francja (25 mld euro). Najniższy poziom ogólnej sprzedaży on-line jest w Polsce - wynosi tylko 3,4 mld euro. - Z jednej strony dane te wskazują na wciąż niedojrzały rynek, który będzie musiał przejść wiele przemian, zanim osiągnie poziom nasycenia, który obserwujemy w krajach zachodu. Z drugiej strony nasz rynek ma na tyle duży potencjał, by stworzyć grupę Allegro, która po raz kolejny zostaje odsprzedana następnemu właścicielowi z zyskiem. Co więcej, to właśnie obecność Allegro była jednym z powodów, dla których amerykański gigant Ebay, gdy wchodził na polski rynek, zdobył jedynie marginalny udział - ocenia Justyna Skorupska.

Według prognoz do 2020 r. wartość transgranicznego handlu internetowego pokona barierę biliona dolarów, a liczba dokonujących zakupów cross-border wzrośnie z niecałych 400 mln obecnie do prawie 1 mld kupujących. Główną motywacją do zakupów transgranicznych jest cena i dostępność towarów, a także ich jakość.

- Obecnie za granicą najchętniej kupuje się odzież, obuwie, elektronikę, kosmetyki i książki. Te zmiany dotykają nie tylko konsumentów. W ich wyniku ekspansja międzynarodowa będzie naturalnym kierunkiem rozwoju dla wielu lokalnych firm - konkluduje Justyna Skorupska.

E-point jest agencją interaktywną, która tworzy dedykowane rozwiązania internetowe dla międzynarodowych korporacji. Dostarcza też produkty wspomagające budowanie aplikacji internetowych.

Zdjęcie: Photogenica

 

Ilona Mrozowska 1902 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.