Wzrosła sprzedaż papierosów

W 2016 r. sprzedano w Polsce ponad 41 mln sztuk papierosów produkowanych fabrycznie. Stanowi to wzrost o 1,9 proc. w porównaniu z rokiem 2015, poinformował Piotr Tomiak, dyrektor sprzedaży, rynek Polska w Imperial Tobacco Polska (na zdjęciu).

W 2016 r. paczka papierosów średnio kosztowała 13,63 zł. Dla porównania w 2011 r. było to 10,03 zł, a w 2012 r. - 10,91 zł.

Piotr Tomiak podaje, że najwięcej konsumenci kupują papierosów tanich, które mają 62-proc. udział w rynku w ujęciu wolumenowym.  Drugi co do wielkości jest segment średnich cen, który generuje 26 proc. udziału w sprzedaży. Najmniej z półek schodzi papierosów drogich, które mają 12-proc. udział w rynku.

-  Sprzedaż poszczególnych segmentów cenowych jest stabilna rok do roku - podkreśla z Imperial Tobacco Polska. 

Kluczowymi markami w portfolio tego producenta są Parker & Simpson oraz West. Obie marki reprezentują segment papierosów tanich.

W tym roku zarówno konsumentów, jak i producentów papierosów czekają spore zmiany. Zaczynają bowiem obowiązywać przepisy, na mocy których diametralnej zmianie ulegają opakowania papierosów - 65 proc. ich powierzchni będą teraz zajmować drastyczne zdjęcia przedstawiające na przykład umierających na raka płuc.

- Większe obrazkowe ostrzeżenia nie dostarczają konsumentowi żadnych dodatkowych informacji na temat ryzyka związanego z paleniem. Ich celem jest wyłącznie stygmatyzowanie palaczy i de-normalizacja palenia - uważa Piotr Tomiak. - Podobny bodziec do zakupu wyrobów z nielegalnych źródeł może przynieść zakaz papierosów mentolowych, który zacznie obowiązywać od 2020 r. - podkreśla Piotr Tomiak.

Szara strefa wynosi obecnie 25 proc. całkowitej konsumpcji wyrobów tytoniowych w Polsce, czyli ponad 13 mld sztuk papierosów. Roczne straty budżetu wynikające z tego tytuł (akcyza i VAT) wynoszą 6-7 mld zł.

Polska to największy producent gotowych wyrobów tytoniowych w Europie (6 z 31 fabryk): ok 150 mld sztuk papierosów i 35 tys. ton tytoniu do palenia. Prawie 2/3 produkcji w naszym kraju przeznaczone jest na eksport.

Wyroby tytoniowe są największą kategorią w eksporcie produktów rolno-spożywczych. Wartość eksportu sektora tytoniowego wynosi prawie 2 mld euro rocznie, a dodatnie saldo handlu zagranicznego Polski wyrobami tytoniowymi daje rocznie 1,5 mld euro (dane za Business Centre Club, raport z czerwca 2016 r., pt. "Pakiet tytoniowy - zatrzymać szarą strefę"). 

 

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.