ZPC Otmuchów ze stratą, nowa strategia ma pomóc

Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów zakończyły 2016 rok skonsolidowaną stratą netto przypadającą na akcjonariuszy Otmuchów SA w wysokości 36,5 mln zł. Przed rokiem wynik był dodatni na poziomie 3,5 mln zł. Grupa realizuje jednak nową strategię i ma nadzieję na lepsze wyniki w przyszłości.

Przychody Grupy Otmuchów wyniosły w 2016 roku 223,365 mln zł i były wyższe od tych z 2015 roku o 3,3 proc. Jednak ze względu na wyższe koszty spowodowane droższymi surowcami oraz wdrażaniem nowej strategii wynik operacyjny zamknął się stratą 37,66 mln zł, podczas gdy rok wcześniej odnotowano 6,5 mln zł skonsolidowanego zysku. Na czysto grupa straciła 36,5 mln zł wobec zarobku 3,5 mln zł rok wcześniej.

Negatywny wynik pogłębiły odpisy aktualizujące, o których spółka informowała na początku kwietnia. Obciążyły one skonsolidowany wynik kwotą 5,6 mln zł.

– W 2016 r. zapoczątkowany został jednocześnie okres intensywnych inwestycji w aktywa wytwórcze, który jest niezbędnym elementem strategii umożliwiającym efektywną kosztowo produkcję, a także rozwój i pozyskanie nowych produktów spełniających oczekiwania konsumentów – napisał w liście do akcjonariuszy prezes Przemysław Danowski.

 W 2016 r. Otmuchów przeznaczył na ten cel ponad 20 mln zł, w tym i kolejnych latach planuje realizację inwestycji na poziomie 9-15 mln zł rocznie. Działalność Grupy, zgodnie z ogłoszoną w listopadzie rewizją strategii, ma się skupić wokół dwóch podstawowych segmentów: słodyczy oraz produktów śniadaniowych i zbożowych. Oznacza to, że Grupa będzie chciała się pozbyć dwóch spółek zajmujących się produkcją prażynek oraz Pelle ziemniaczanych i zbożowych, z których produkuje się prażynki. Te spółki to Jedność (pellety) oraz Aero Snack (prażynki). Zrezygnowano za to ze sprzedaży zakładów PWC Odra. O ile słodycze odpowiadają za 161,4 mln zł przychodów, a produkty śniadaniowe za 51,75 mln zł, to na pozostałe segmenty przypadało w 2016 roku 30 mln zł sprzedaży. Otmuchów deklarował jesienią, że dezinwestycji chciałby dokonać jeszcze w I połowie 2017 roku.

– Jednocześnie strategia Grupy zakłada organiczny rozwój w obszarze sprzedaży B2B i private label, a także intensyfikację działań mających na celu wzrost udziału sprzedaży eksportowej oraz szersze wykorzystanie potencjału marki Odra w obszarze segmentu słodyczy – zapowiada prezes zarządu.

W 2016 roku przychody z eksportu stanowiły 19,3 proc. ogólnej sprzedaży. Rok wcześniej było to 14,3 proc.

 

 

 

Magdalena Weiss 834 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.