Stażyści w firmie

87 proc. firm objętych badaniem przez firmę Hays ma doświadczenia w rekrutacji stażystów. Większość organizacji zatrudnia jednocześnie kilku stażystów, choć w dużych firmach jest to nawet 20-30 osób. Odsetek firm zatrudniających stażystów rośnie wraz z wielkością organizacji.

Firmy najczęściej zatrudniają stażystów w odpowiedzi na bieżące potrzeby. Tylko co czwarta firma deklaruje posiadanie programu stażowego, spójnego dla całej organizacji. Z jednej strony pozwala to na szybką reakcję na konkretne potrzeby poszczególnych zespołów i pozostawia swobodę działania. Z drugiej, zwiększa ryzyko braku spójności w ramach standardów firmy, jakości prowadzonych działań, employer brandingowych i ścieżek kariery. 

Tym samym z badania Hays wynika, że jedynie 46 proc. organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programu stażowego. Może to wskazywać na fakt, iż przy planowaniu programu nie zawsze uwzględnia się długoterminowe, strategiczne plany rekrutacyjne. Aż 69 proc. organizacji przyznaje bowiem, iż głównym powodem zakończenia współpracy ze stażystami jest brak wystarczającej ilości wakatów.

W większości firm opiekunem programu stażowego jest wewnętrzny dział HR lub menedżer działu, w którym stażysta wykonuje swoje obowiązki. Tylko 19 proc. firm wyznacza opiekuna projektu, który jest w pełni zaangażowany w organizację i monitorowanie postępów w ramach programu.

Pracodawca powinien zwrócić uwagę na takie elementy stażu jak wprowadzenie stażysty na stanowisko, przygotowanie do pełnienia określonej roli, wspieranie oraz informowanie o postępach oraz zapewnienie możliwości rozwoju po zakończeniu stażu. – Przy obecnej sytuacji na rynku, gdzie trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości. Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego – podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, HR manager w Hays Poland.

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. W badaniu wzięło udział 115 firm zatrudniających łącznie ok. 30 tys. pracowników. 59 proc. z nich to firmy duże zatrudniające powyżej 250 pracowników, 32 proc. - średnie (50-250 pracowników), a 9 proc. małe (10-49 osób). Najwięcej, bo 25 proc. badanych firm reprezentowało branżę Przemysł (w tym spożywczy).

Zdjęcie: Photogenica

 

 

Ilona Mrozowska 1963 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.