Oświetlenie też może być inteligentne

Philips Lighitng wprowadza inteligentny system pozycjonowania wewnątrz pomieszczeń Indoor Positioning, który bazuje na infrastrukturze oświetleniowej LED z nowymi funkcjami aplikacji mobilnej. Testowe wdrożenie odbyło się w sieci supermarketów Aswaaq w Dubaju.

Dzięki zainstalowaniu systemu Aswaaq zużywa teraz o 50 proc. mniej energii na oświetlenie, redukuje koszty konserwacji, a także emisję dwutlenku węgla. Jednocześnie klienci sieci korzystają z łatwej nawigacji po sklepie oraz z nowych usług na smartfony.

- Spersonalizowaliśmy podróż klienta po sklepie. Kiedy zobaczyliśmy rozwiązania oświetleniowe firmy Philips Lighting, zostaliśmy rzuceni na kolana – mówi Affan Al Khoori, deputy CEO w Aswaaq.

Jego zdaniem system pozycjonowania w pomieszczeniach jest dla sklepów sposobem ułatwienia klientom dotarcia do poszukiwanych produktów jak najkrótszą drogą. Jednocześnie zwiększa możliwości promowaniu produktów przez detalistów.

- Nasze program lojalnościowy i przetwarzanie potrzebnych do tego danych było dobrym rozwiązaniem. Jednak wdrożenie aplikacji, dzięki której możemy nawigować klientów po sklepie, jest jeszcze lepsze – uważa Al Khoori.

Dzięki systemowi Indoor Positioning klient już w domu może w aplikacji przygotować listę zakupów, zgodnie z którą system będzie prowadził go podczas wizyty w sklepie. Dodatkowo aplikacja umożliwia wyświetlanie aktualnych promocji. W niedalekiej przyszłości za jej pomocą będzie możliwe również porównywanie produktów oraz wezwanie asystenta ze sklepu, jeżeli nastąpi problem ze znalezieniem czegoś.

Zdaniem Philips Lighting wprowadzenie usług lokalizacyjnych nie wymaga od sklepów dużych nakładów finansowych ani generalnego remontu powierzchni. Można korzystać z istniejącej już infrastruktury oświetleniowej LED. Na jej podstawie Philips Lighting tworzy i rozpowszechnia indywidualnie dopasowane do potrzeb sklepu aplikacje na smartfony.

Przy okazji prezentacji systemu Indoor Positioning firma zaprezentowała kolejny dowód na to, że światło w sklepie ma znaczący wpływ na zachowania konsumentów oraz zwiększa sprzedaż. Chodzi o badanie, które zostało przeprowadzone przez Philips Lighting oraz Globus, dużą niemiecką sieć sklepów spożywczych. We współpracy z DFKI, Niemieckim Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją oraz EIT Digital, przeprowadzono w supermarkecie Globus w Saarbrücken serię eksperymentów, które miały na celu zbadanie wpływu różnego rodzaju kolorowego oświetlenia na sprzedaż i zachowanie klientów. Podczas eksperymentu naukowcy przez dwa miesiące testowali różne konfiguracje oświetlenia na powierzchni wystawowej supermarketu (180 mkw.).

Do zarejestrowania liczby odwiedzających oraz czasu, jaki spędzili oni w wyznaczonej strefie użyto czujników zainstalowanych na suficie oraz w 300 wózkach sklepowych. Dane porównano też z danymi sprzedażowymi, tak by przeanalizować liczbę produktów kupionych w strefie testu.

Do eksperymentu użyto połączenia systemu sterowania Philips StoreWise z oświetleniem Philips LED. Każdy punkt świetlny w tym systemie może być niezależnie sterowany za pomocą aplikacji Philips StoreWise, która pozwala na dostosowanie koloru, jasności i nasycenia. To pozwoliło kierownikom sklepu na idealne dobranie warunków świetlnych za pomocą smartfonu, tabletu lub komputera w dowolnym momencie.

Użyto trzech możliwości ustawień: 

- jednolite światło, imitujące regularne oświetlenie (podstawa do badania),

- oświetlenie akcentujące punktowe do podświetlenia i podkreślenia stref promocji przy użyciu gry światła z cieniem,

- wielobarwne oświetlenie uzupełniające skierowane ku górze o miękkich, pastelowych barwach dla stworzenia wyjątkowej atmosfery i dostosowania do nastroju konsumentów.

Wyniki pokazały, że połączenie wielobarwnych świateł z systemem Philips StoreWise pomogło zwiększyć sprzedaż i jednocześnie umożliwiło 75-proc. redukcję zużycia energii w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem.

Badanie pokazało ponadto, że najkorzystniejszą konfiguracją do zachęcenia konsumentów jest połączenie oświetlenia akcentującego punktowego z wielobarwnym oświetleniem uzupełniającym skierowanym ku górze - doprowadziło to do 6-proc. wzrostu w sprzedaży w badanej strefie promocyjnej. To samo połączenie świateł pastelowych sprawiło, że ruch w tej strefie zwiększył się o 15 proc. w porównaniu do tych ze standardowym, sklepowym oświetleniem. Tam, gdzie konwencjonalne oświetlenie zastąpiono tylko oświetleniem akcentującym punktowym, ruch wzrósł o 7 proc.

Norbert Scheller, manager supermarketu Globus w Saarbrücken powiedział: - W naszej branży, żeby wyprzedzać konkurencję należy stworzyć w sklepach wiele bodźców, które składają się na „efekt wow". Praca z Philips Lighting pozwoliła nam docenić ogromny potencjał, jaki ma w sobie światło i z sukcesem udało nam się stworzyć nowe, inspirujące możliwości kierowania klientów do naszych stref promocji.

Po sukcesie pilotażowego projektu, supermarket Globus zdecydował pozostać przy instalacji Philips StoreWise i oświetleniu LED w sklepie w Saarbrücken.

 

 

Katarzyna Pierzchała 1044 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.