Szykuje się rok spektakularnych otwarć

W 2017 r. deweloperzy zapowiadają oddanie do użytku ponad pół miliona mkw. nowej powierzchni handlowej - szacuje firma doradcza JLL, która podsumowała I kwartał 2017 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Na koniec I kw. 2017 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowiły 9,5 mln mkw., a parki i wielopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe łącznie 3,9 mln mkw.

W pierwszych trzech miesiącach br. ukończono rozbudowy takich obiektów jak Auchan Hetmańska w Białymstoku (+5,8 tys. mkw.), Galerii Wnętrz City Meble w Gdańsku (+ 6 tys. mkw.) oraz zrealizowano dwa wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - Leroy Merlin w Bełchatowie i Agata Meble w Rzeszowie.

- W pierwszym kwartale br. rynek wzbogacił się zaledwie o 36,8 tys. mkw., ale to tylko przedsmak tego, co nas czeka w nadchodzących miesiącach. Jeśli plany deweloperów zostaną zrealizowane w terminie, to w 2017 r. rynek handlowy może urosnąć nawet o 511 tys. mkw., w tym ok. 388 tys. mkw. w ramach centrów handlowych - wymienia Joanna Tomczyk, analityk rynku w JLL.

Na koniec marca br. 591 tys. mkw. powierzchni w ramach tylko centrów handlowych było w budowie, z czego ponad 79 proc. w głównych aglomeracjach. Łącznie, w Polsce powstaje obecnie ponad 650 tys. mkw. powierzchni w ramach różnych formatów handlowych.

-

W warunkach coraz większej konkurencji deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych projektów, ale również na utrzymaniu atrakcyjności obiektów już istniejących – zwraca uwagę Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. - Modernizacja, rozbudowa, rozwój oferty handlowej, rozrywkowej i gastronomicznej czy wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych to trend, który będzie utrzymywał się w nadchodzących latach – przewiduje.

Jej zdaniem polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla zagranicznych sieci. - Da się jednak zauważyć selektywność w wyborze nowych lokalizacji – zauważa Wysocka. Swój pierwszy sklep w Polsce w III kw. 2017 r. otworzy brytyjska sieć sklepów z zabawkami Hamleys, która wybrała Galerię Północną na warszawskiej Białołęce, gdzie zajmie powierzchnię 1,6 tys. mkw. W tym samym czasie w Arkadii otworzony zostanie pierwszy pełnoasortymentowy sklep amerykańskiego giganta – Victoria’s Secret. W II kw. zadebiutuje rosyjska marka odzieżowa – Befree, która na swoje pierwsze lokalizacje w Polsce wybrała centrum handlowe Posnania w Poznaniu oraz Riviera w Gdyni.

Czynsze „prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za jeden mkw. miesięcznie). W innych głównych aglomeracjach miesięczne stawki kształtują się w przedziale 45-60 euro za mkw.

Z podsumowania JLL wynika, że w I kw. 2017 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła 135 mln euro i była o 5 proc.wyższa niż w analogicznym okresie ub.r. Dwie największe sfinalizowane transakcje to sprzedaż przez CBRE Global Investors centrum handlowego Ogrody w Elblągu na rzecz CPI Property Group (w ramach transakcji portfelowej obejmującej 11 centrów handlowych w CEE) oraz sprzedaż przez Plaza Centers centrum handlowego Suwałki Plaza na rzecz kapitału węgierskiego.

Ponadto, w marcu Pradera zakomunikowała nabycie 25 parków handlowych o łącznej powierzchni najmu 538 tys. mkw., zlokalizowanych przy sklepach Ikea w ośmiu krajach europejskich. Cztery obiekty znajdują się na terenie Polski: w Warszawie i okolicach (Targówek i Janki), w Katowicach (Rawa) i w Poznaniu (Franowo). Już w kwietniu sfinalizowano transakcję kupna 17 obiektów – w Niemczech, Francji i Polsce. W sierpniu tego roku planowane jest zamknięcie transakcji obejmującej pozostałe osiem obiektów – w Szwecji, Finlandii, Danii, Szwajcarii i Czechach.

- Aktywność inwestorów w segmencie polskich nieruchomości handlowych pozostaje wysoka. Potwierdzeniem tego faktu jest duża liczba podpisanych umów przedwstępnych, których finalizacji możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach - komentuje Agnieszka Kołat, dyrektor w dziale rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL.

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0 proc., a dla najlepszych parków handlowych na poziomie ok. 7 proc.

JLL jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Obsługuje klientów w 80 krajach w ramach 280 oddziałów na całym świecie.

Katarzyna Pierzchała 1439 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.