Polacy są za e-handlem w niedziele

81 proc. e-konsumentów robi zakupy w internecie tego dnia.

Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej zatytułowanego “Kochamy e-niedziele. Polacy o zakupach i pracy w niedziele” wynika, że konsumenci nie chcą ograniczenia handlu w internecie w niedziele.

Za wyłączeniem e-sklepów spod zakazu handlu w niedziele jest 57 proc. badanych, 33 proc. nie ma zdania. Zaś wśród e-kupujących odsetek popierających wyłączenie e-handlu spod zakazu wynosi aż 70 proc. Również osoby pracujące lub będące właścicielami e-sklepów są zdania, że e-commerce powinien być wyłączony z zakazu handlu w niedzielę (45proc wskazań).         

Czas z rodziną, bo ona jest najważniejsza

81 proc. e-konsumentów wskazuje, że zdarza im się kupować online w niedziele, a wśród najważniejszych powodów wskazują brak czasu na zakupy w ciągu tygodnia oraz możliwość zrobienia wspólnych zakupów z rodziną, z którą w niedziele spędzają czas. Według Polaków dzięki zakupom internetowym w weekend i niedzielę można kupić niezbędne rzeczy, przy okazji zostając w domu z bliskimi (38 proc. wskazań), zakupy w weekend i niedzielę pozwalają kupować mądrze, przeanalizować dobrze zakup (35 proc. wskazań), a także jest szansa kupić produkty, które trzeba skonsultować z bliskimi, np. partnerem (32 proc. wskazań). Można zatem stwierdzić, że e-zakupy w weekend i niedzielę wręcz zbliżają - pozwalają spędzać wspólnie czas i podejmować ważne decyzje zakupowe z najbliższymi osobami. Według Polaków e-zakupy w niedzielę sprawiają, że mamy więcej czasu dla bliskich. Twierdzi tak 72 proc. badanych. Przeciwnego zdania jest prawie trzykrotnie mniej - 28 proc. Co warto podkreślić, rodzina jest dla internautów  największą wartością (42 proc wskazań) i aż 70 proc. wskazań wśród rodziców kupujących w sieci w niedziele. Możliwość dokonywania zakupów w niedziele popiera 62 proc. rodziców i 70 proc. osób, które wskazały, że rodzina jest dla nich najważniejszą wartością.

- Ogromnie nas cieszy, że opublikowane 21 marca stanowisko Rady Ministrów dotyczące projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele jest zbieżne ze stanowiskiem e-Izby, która  aktywnie postuluje za całkowitym wyłączeniem e-handlu spod niniejszego zakazu, z uwagi na brak uzasadnienia dla objęcia takimi ograniczeniami e-sklepów. W ramach uruchomionej przez nas 21 marca kampanii “Jesteśmy za handlem internetowym w niedziele” przeprowadziliśmy badanie, którego celem było poznanie opinii polskich konsumentów oraz pracowników i właścicieli e-sklepów dotyczące niniejszego zakazu. Z badania wynika, że Polacy na zakupach cenią sobie wygodę i czas. Warto podkreślić, że większość konsumentów, jak i pracowników e-sklepów są za wyłączeniem handlu internetowego spod niniejszego zakazu i wskazują na liczne negatywne konsekwencje objęcia zakazem handlu w niedziele e-sklepów.     Prawie połowa zatrudnionych w e-handlu typuje negatywny wpływ na obroty, a 69 proc. obawia się utraty pracy. To liczby, których nie powinniśmy lekceważyć i mamy nadzieję, że na kolejnym etapie prac nad projektem ustawy  o zakazie handlu w niedziele Solidarność uwzględni oczekiwania zarówno branży, jak i Polaków - podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.   

Polacy chcą kupować w internecie w niedziele                                                           

Polacy nie chcą, żeby e-handel został objęty zakazem zakupów w niedziele. Internauci opowiadają się wyraźnie za wykluczeniem e-sklepów z zakazu handlu w niedziele. Za takim rozwiązaniem jest 57 proc. badanych, 33 proc. nie ma zdania, a przeciw jest tylko 10 proc. Wśród e-kupujących za wykluczeniem e-handlu z zakazu handlu w niedziele jest 70 proc. badanych. Osoby, które wskazują, że zakaz handlu w niedzielę nie powinien dotyczyć e-sklepów, uzasadniają to na różny sposób, m.in. są zdania, że sklepy działają automatycznie, a więc nie wiąże się to bezpośrednio z pracą (33 proc. wskazań), konsumenci powinni móc kupować kiedy i gdzie jest im wygodnie (25 proc.). Dodatkowo, zdaniem Polaków, w niedziele można dokonać optymalnych zakupów, bo jest czas na porównanie ofert i przemyślany wybór (25 proc. wskazań). Zakupy w niedziele ułatwiają nam także życie i sprawiają, że mamy więcej czasu dla bliskich (24 proc.), a często w weekend kupujemy z rodziną i jest to forma wspólnie spędzanego czasu (20 proc. wskazań). 33 proc. badanych ocenia, że robienie e-zakupów w niedziele jest naturalne, bo domeną Internetu jest właśnie możliwość kupowania 24/7. 29 proc. badanych ocenia e-zakupy w niedziele jako wygodne, bo pozwalają na zakup i jednocześnie przebywanie z bliskimi, a 24 proc. jako praktyczne, bo pozwalają podejmować mądre decyzje zakupowe. Za niewłaściwe e-zakupy niedzielne uznaje tylko 20 proc. badanych, a wśród e-kupujących tylko 8 proc.      

Pracownicy e-sklepów są za wyłączeniem e-handlu spod zakazu handlu w niedziele        

Zatrudnieni w e-handlu także są za wykluczeniem e-commerce spod zakazu. Osoby pracujące lub będące właścicielami e-sklepów są zdania, że e-commerce powinien być wyłączony z zakazu handlu w niedzielę (45 proc. wskazań). Wśród osób pracujących w różnych podmiotach czynnych w niedzielę ten wskaźnik to 48 proc., a wśród sprzedawców 51 proc. O swoją pracę w związku z wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę obawia się co trzeci badany. Wśród osób będących właścicielami e-sklepów lub ich pracownikami ten wskaźnik sięga 69 proc., a wśród osób pracujących w podmiotach czynnych w niedzielę 67 proc.     

e-Izba zaprasza wszystkich zainteresowanych do przyłączenia się do kampanii - “Jesteśmy za handlem internetowym w niedziele”. Strona akcji na Facebooku -  https://www.facebook.com/events/1029143617186709/ e-sklepy, e-konsumenci mogą również w swoich kanałach zamieszczać specjalnie przygotowane banery z hasłem kampanii, które są do pobrania w raporcie oraz na stronie e-Izby - http://eizba.pl/files/1914/9008/0138/handel_niedziela_500x252.jpg  

Raport powstał na podstawie badania dotyczącego opinii o zakazie e-handlu w niedzielę zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 16-22 marca 2017 roku metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Zebrane zostały opinie 1260 Polaków, w tym 599 kupujących w Internecie i 383 pracujących w sektorze e-handlu.

Zdjęcie: Photogenica

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.