Konsumenci śledzą reklamy i ... je skarżą

Tylko od początku 2017 r. Komisja Etyki Reklamy podjęła 13 uchwał dotyczących skarg konsumentów na poszczególnego reklamy, z których połowa dotyczyła artykułów żywnościowych.

Skargi dotyczyły reklam z 2016 r. i takich produktów jak: napój Żywiec Zdrój z sokiem cytrynowym, Coca-Coli Zero, napoju piwnego o smaku cydrowym Dziki Sad (Grupa Żywiec) i piwa Tyskie (Kompania Piwowarska).

Konsumenci dopatrywali się różnych uchybień. Przy reklamie napoju Żywiec Zdrój w sierpniu 2016 r. podawana była informacja o możliwości ekspedycji do Nowej Zelandii, choć - jak zauważył konsument - nie było już to możliwe, ponieważ firma zakończyła tę akcję promocyjną. Rada Reklamy zgodziła się z tym i poprosiła producenta, by ten uaktualnił komunikację.

W reklamie Coca-Cola Zero skarżący domagał się zmiany informacji, że napój ten ma "zero kalorii", choć ma wartość kaloryczną (1 kcal w 330 ml), co można przeczytać na etykiecie produktu. Tu zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy nie przyznał jednak racji skarżącemu tłumacząc, że w reklamie jest zastosowany uzus językowy „zero kalorii", ponieważ powszechnym jest posługiwanie się określeniem „kalorie" zamiast „kilokalorie". Tym samym określenie to uzyskało status utartego zwyczaju językowego.

Reklamie napoju piwnego Dziki Sad (Grupa Żywiec) konsument zarzucił m.in., że można odnieść wrażenie, iż produkt jest sokiem jabłkowym. Skarga została odrzucona, ponieważ na końcu reklamy pada hasło: „Charakter piwa, smak cydru" oraz informacją o zawartości 4,5 proc. alkoholu w produkcie. Jednocześnie jednak zespół orzekający zalecił, aby w sposób bardziej widoczny i przez dłuższy czas prezentować w reklamie informację, iż produkt zawiera alkohol.

Czujny konsument dostrzegł też błąd w reklamie Tyskiego, która osadzona była w realiach Austro-Węgier z okresu pierwszej wojny światowej. Tymczasem Tychy nie leżały w zaborze pruskim. - Błąd ten został niezwłocznie naprawiony, a reklama ze wskazaniem, że Tychy leżały w zaborze pruskim nie jest emitowana przez KP od października 2016 r. - bronił się producent, a Komisja Etyki Reklamy przyznała mu rację i skargę odrzuciła.

Polacy skarżą się też na działania sieci. W przypadku Jeronimo Martins Polska, operatora sieci Biedronka, chodziło o akcję promocyjną „Zrób zakupy za min. 199 zł i odbierz 25 zł rabatu", która dawała możliwość otrzymania bezpośredniego rabatu przy dokonaniu zakupów za kwotę minimum 199 zł. Z zakupów tych nie wyłączono jednak produktów leczniczych, co powodowało, że zakup leków był dodatkowo premiowany. - Takie akcje godzą w interes publiczny, którym w tym wypadku jest potrzeba unikania nadmiernego stosowania leków - argumentował skarżący. Zespół orzekający KER nie podzielił tej opinii i skargę odrzucił.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły też dwie skargi dotyczące reklam emitowanych przez Lidla. Jedna dotyczyła kawy ziarnistej Bellarom, w której pada informacja, że "większość Polaków" uznała ją za dobrą, choć w teście smaku wzięło udział 170 osób. Przedmiotem drugiej skargi była reklama radiowa czekolad będących w sprzedaży sieci Lidl opatrzona hasłem „(...) a zostanie ci na gwoździe, żeby mu opony przebić". - Dzieci słysząc taką reklamę skierowaną do nich, otrzymują przekaz od dorosłej osoby, że tak można, a nawet należy - argumentował skarżący. W przypadku kawy KER skargę odrzuciła, ale hasło reklamowe czekolady uznała za "promowanie negatywnych wzorców zachowań". Ponieważ reklama była emitowała wyłącznie przez trzy dni, i tylko w radio, obyło się bez ciągu dalszego.

Komisja Etyki Reklamy (KER) jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzi 30 arbitrów powoływanych przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, media oraz agencje reklamowe. Osoby zasiadające w KER są ekspertami z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie reklamy, mediów oraz marketingu.

 

 

 

Ilona Mrozowska 1541 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.