Ponad 1 mld zł na reklamę sieci handlowych

Lidl wydał na reklamę ponad dwa razy więcej niż drugi w zestawieniu Media Expert i o ponad 100 mln zł więcej niż jego główny konkurent - Biedronka.

Sieci handlowe przeznaczyły w ub.r. na swoją reklamę ponad 1 mld zł, o ponad jedną czwartą więcej niż w 2015 r. - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Najwięcej – 737,6 mln zł – wydali reklamodawcy z kategorii super- i hipermarkety. Niekwestionowanym liderem w branży jest Lidl, który tylko w 2016 r. przeznaczył na reklamę prawie 164,4 mln zł, ponad dwa razy więcej niż drugi w zestawieniu Media Expert i o ponad 100 mln zł więcej niż jego główny konkurent - Jeronimo Martins Polska - właściciel sieci Biedronka.

Na drugim miejscu za Lidlem uplasowało się Metro Group (właściciel m.in: Media Markt, Saturna i Makro), które zainwestowało w reklamę 85,9 mln zł, oraz Terg (właściciel marki Media Expert) z wydatkami na poziomie 71,8 mln zł. W zestawieniu top 10 znalazły się również Euro-Net Warszawa (właściciel Euro RTV AGD), Jeronimo Martins, Tesco, Carrefour, Kaufland, IKEA i Rossmann. Ich wydatki stanowiły prawie 60 proc. inwestycji sektora w promocję.

W 2016 r. budżet Lidla - wiodącego prym w kategorii super- i hipermarkety – na reklamę był większy od połączonych wydatków Biedronki, Tesco i Carrefoura, czyli jego głównych konkurentów na rynku. Reklamodawcy koncentrowali się głównie na informowaniu o aktualnych i zbliżających się promocjach.

- Jak wynika z „Monitora promocji 2014” przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia 58 proc. polskich konsumentów poszukuje okazji cenowych. Najczęściej czerpie o nich wiedzę z gazetek promocyjnych, ale reklamy w mediach też stanowią ważną część działań, które mają przyciągać do odwiedzenia sklepu i skorzystania z oferty - mówi Anna Lipińska, group account director domu mediowego Codemedia.

W kategorii sklepy i hurtownie największym reklamodawcą był Rossmann, który wydał w 2016 r. 29,2 mln zł na promocję, o ponad 15 mln zł więcej w porównaniu roku do roku. Za nim uplasowała się Żabka i Agata (salony meblowe).

W media miksie wydatków sektora handel na reklamę w 2016 r. największy udział ma telewizja – 37 proc., w której ulokowano 385 mln zł. Na drugim miejscu uplasowało się radio z 28 proc. udziału (inwestycje na poziomie 295,9 mln zł). W dalszej kolejności reklamodawcy wybierali: internet (13 proc.), outdoor (9 proc.), magazyny (7 proc.), gazety (5 proc.) i kina (1 proc.).

Lidl największą część budżetu reklamowego przeznaczył na promocję w telewizji – aż 45 proc. Na dwóch kolejnych miejscach w media miksie jego wydatków na reklamę znalazły się radio (25 proc.) i internet (24 proc.). Metro Group i Terg skoncentrowali się na promocji w radiu – odpowiednio udział 46 proc. i 67 proc.

Maciej Burlikowski 37 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.