Millward Brown: Polacy chcą zakupów w niedziele

Robienie zakupów, wykonywanie obowiązków domowych, jak również praca zawodowa to zajęcia, którymi Polacy powszechnie zajmują się w niedzielę - wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Na niedzielne zakupy decyduje się blisko 4/5 Polaków (79 proc.), z kolei 2/3 (66 proc.) wykonuje w ten dzień obowiązki domowe, a blisko połowa (43 proc.) pracuje tak jak w inne dni tygodnia.

Marcowe badanie potwierdza także, że wśród Polaków panuje przekonanie, że w rzeczywistości praca w niedzielę – w kontekście innych osób lub członków rodziny – jest zjawiskiem jeszcze powszechniejszym.

61 proc. respondentów deklaruje, że w ich rodzinie są osoby wykonujące obowiązki zawodowe w niedzielę, a 70 proc. przyznaje, że członkowie ich rodzin wykonują prace domowe w niedzielę. Co ciekawe, wykonywanie obowiązków domowych postrzegane jest przez większość respondentów jako forma pracy – z tym stwierdzeniem zgadza się aż 67 proc. pytanych.

Jak wynika z badań, zakupy w niedzielę robią częściej mężczyźni niż kobiety, zwykle to młode osoby (18-35 lat) oraz w dojrzałym wieku (36-50 lat). Najmniej popularne są natomiast wśród ludzi starszych (51-65 lat). Oznacza to, że zwyczaj niedzielnych zakupów nie jest zanikającym nawykiem, a wręcz przeciwnie, dominuje u osób aktywnych zawodowo.

- Co ciekawe, im wyższe wykształcenie respondentów, tym częściej deklarują oni, że robią zakupy w niedzielę. O popularności niedzielnych zakupów świadczy też to, że badani najczęściej deklarowali robienie ich co tydzień lub 1-2 razy w miesiącu – komentuje dr Katarzyna Korpolewska, psycholog.

Jak pokazuje badanie, zdecydowana większość Polaków postrzega niedzielę jak każdy inny dzień tygodnia - masowo robimy wtedy zakupy, wykonujemy prace domowe. - Jest wiele sektorów, które wymagają pracy w niedzielę, np. gastronomia, usługi, również handel. Firmy zatrudniają studentów, dla których praca w niedziele jest kluczowa z uwagi na zajęcia na uczelni od poniedziałku do piątku, czy osoby powyżej 50. roku życia, w tym kobiety, którym znacznie trudniej jest znaleźć pracę – podkreśla Renata Juszkiewicz, prezes zarządzająca Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Respondenci odnieśli się również do kwestii tego, jak praca w tygodniu wpływa na ich inne obowiązki. Połowa Polaków (51 proc.) wskazuje, że z powodu pracy w typowych godzinach biurowych nie ma możliwości iść do lekarza, załatwić sprawy w urzędzie czy w banku. Co piąty Polak jest zdania, że obecnie nie da się zapewnić sobie i rodzinie bezpieczeństwa finansowego nie pracując w niedzielę. Szczególnie jest to widoczne wśród pracowników sektora usługowego (w tym gastronomii, kultury) – taką opinię wyraziło 45 proc. badanych w tej grupie.

- Reasumując, z badań wynika, że Polacy wykorzystują niedzielę na wykonanie obowiązków, których ze względu na brak czasu nie mogą wypełnić w dni powszednie – dodaje dr Katarzyna Korpolewska.

Badanie „Niedziela w Polsce” powstało na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zostało przeprowadzone metodą CATI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej pod względem wieku, płci, wykształcenia oraz miejsca zamieszkania próbie 501 respondentów. Badanie zostało zrealizowane 13 marca 2017 r.

Katarzyna Pierzchała 1058 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.