15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta

Z tej okazji Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), będące częścią ECC-Net, podsumowuje 2016 r. i zwraca uwagę na obecne "trendy" nieuczciwych praktyk przedsiębiorców.

W 2016 r. ECK otrzymało prawie dwa razy więcej skarg niż w 2015 r..

- Dzieje się tak między innymi ze względu na systematyczny rozwój e-commerce, zwiększenie mobilności polskich konsumentów, którzy częściej podróżują po Europie, ale też lepsze rozeznanie co do swoich praw, także dzięki naszej działalności – komentuje wyniki Piotr Stańczak, dyrektor ECK. 

W 2016 r. wśród polskich konsumentów dominowały reklamacje na brytyjskich przedsiębiorców (43 proc. skarg), niemieckich (16 proc.), hiszpańskich i irlandzkich (po 6 proc.).

Aż 75 proc. skarg, które trafiły w 2016 r. do sieci ECC-Net dotyczyło problemów z umowami zawieranymi przez internet (sprzedaż towarów i usług). Zdecydowanie najwięcej skarg wpłynęło na usługi z sektora transportowego.

Ale do ECK Polska zwróciło się też na przykład wielu seniorów, którzy zakupili suplementy diety oraz produkty do pielęgnacji ciała od przedsiębiorcy zarejestrowanego na Gibraltarze. Strona firmy jest prowadzona w języku polskim, dopiero w regulaminie znajduje się informacja o tym, gdzie właściwie zamawiamy towar. Przedsiębiorca po otrzymaniu należności nie wysyła zakupionych produktów.

Wśród konsumentów, którzy skarżą polskich przedsiębiorców zdecydowanie przodowały Finlandia oraz Wielka Brytania. Skargi fińskich konsumentów w dużej mierze dotyczyły zakupu suplementów diety.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.

 Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest zawsze 15 marca. 

 

Ilona Mrozowska 2019 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.