Branża alkoholi mocnych w stabilizacji

Po kilku latach spadków związanych z podwyżką podatku akcyzowego produkcja mocnych alkoholi wraca do dawnego poziomu. Sprzedaż wódki rośnie wartościowo, ilościowo jest stabilna. Wszystko za sprawę wódek premium, których sprzedaż w 2016 r. wzrosła o 11 proc. Spada sprzedaż wódek najtańszych.

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy podsumował 2016 r. w branży alkoholi mocnych. W spotkaniu wzięli udział Leszek Wiwała, prezes zarządu ZP PPS (na zdjęciu od lewej) oraz Andrzej Szumowski, przewodniczący rady głównej ZP PPS i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Polski Przemysł Spirytusowy oszacował, że w 2016 r. w Polsce sprzedano ok. 320 mln litrów alkoholi mocnych za kwotę 19,1 mld zł. Dla porównania, w 2015 r. wartość rynku wyniosła 18,6 mld zł, a w 2014 r. - 18,2 mld zł.

- Szacujemy, że w 2017 r. sprzedaż ilościowo alkoholi mocnych utrzyma się na poziomie z 2016 r., a wartość wzrośnie o ok. 200 mln zł - powiedział podczas spotkania podsumowującego miniony rok w branży alkoholi prezes Leszek Wiwała.

Będzie to możliwe dzięki rosnącej sprzedaży alkoholi z półki premium - w 2016 r. wzrost ten sięgnął 11 proc. ilościowo (według Leszka Wiwały chodzi o produkty, których cena za 0,5 litra przekracza 23 zł) oraz zwiększanie się średniej ceny wódki trafiającej na eksport (w 2016 r. cena ta wzrosła o 4 proc.).

Producenci z Polski łącznie w minionym roku wysłali w świat napoje spirytusowe o wartości 176 mln euro. Przedsiębiorcy podkreślają, że nie ma już perspektywy wzrostu konsumpcji napojów spirytusowych w kraju, zatem eksport to naturalny kierunek rozwoju branży.

- Jesteśmy czwartym producentem wódki na świecie i pierwszym w UE. Eksportujemy głównie produkty premium. Nadal jednak potrzeba nam zwiększenia skali eksportu. Widzimy potencjał w Wietnamie, Indiach, RPA, a nawet krajach Ameryki Południowej. Mamy szansę na sukces, ale tylko przy stabilizacji podatkowej w kraju. Musimy pozostać konkurencyjni - tłumaczy Andrzej Szumowski.

Dodaje, że dziś podatki (akcyza) stanowią 75 proc. ceny standardowej półlitrowej butelki wódki.

Jeśli chodzi o produkcję wódki w Polsce, to nadal nie wróciła ona do poziomu sprzed podwyżki akcyzy (z 2012 r.), ale rośnie. W 2016 r., według GUS, wyniosła ona 98,2 mln l, podczas gdy w 2015 r. - 95 mln l. Dla porównaniu - w 2012 r. było to prawie 103 mln l.

Dwie trzecie mocnych alkoholi kupowanych jest w małych sklepach. Na całym rynku spada zainteresowanie konsumentów najtańszymi wódkami, czyli tymi, których cena za pół litra jest niższa niż 18 zł.

Statystyczny Polak w 2016 r. sięgnął po:

  • whisky - 0,7 l
  • likiery i smakowe napoje spirytusowe - 2,3 l
  • wódka - 5 l
  • wino - 7 l
  • piwo - 99 l

 

Ilona Mrozowska 1719 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.