UE chce jednolitej etykiety dla alkoholi

Producenci napojów alkoholowych powinni w ciągu roku przygotować propozycję wspólnego dla całej UE systemu etykietowania swoich produktów - wynika z raportu przyjętego przez Komisję Europejską.

Odpowiednie oznakowanie ma informować konsumentów o konkretnym składzie i wartości odżywczej wszystkich rodzajów sprzedawanych w Unii napojów alkoholowych.

Obecnie w UE sposób etykietowania produktów żywnościowych i napojów określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2011 r. (zaczęło w pełni obowiązywać w grudniu 2014 r.) w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Wynika z niego, że producenci mają obowiązek podania szczegółowych informacji o produkcie, w tym wykazu składników i ich ilości, informacji o wartości odżywczej, daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia, informacji o warunkach przechowywania, danych wytwórcy, kraju lub miejsca pochodzenia oraz ewentualnie instrukcji przygotowania.

Przepisy te są obowiązkowe dla wszystkich artykułów żywnościowych. Także dla napojów alkoholowych, ale tylko o zawartości alkoholu do 1,2 proc. Mocniejsze napoje zwolnione są z obowiązku etykietowania.

Mimo to niektórzy producenci alkoholu sami decydują się na zamieszczanie na swoich produktach informacji o ich wartości odżywczej. Także kilka krajów członkowskich UE posiada bądź postanowiło wprowadzić do przepisów prawa krajowego obowiązek zamieszczania dodatkowych etykiet na wszystkich lub niektórych napojach alkoholowych. Kraj członkowski ma obowiązek poinformowania Komisji Europejskiej o jakichkolwiek zmianach, jakie chce wprowadzić odnośnie do etykietowania żywności.

To jednak półśrodki, a w UE nadal brakuje zharmonizowanego, spójnego systemu oznaczania produktów alkoholowych. Teraz to ma się zmienić. Z przyjętego 13 marca br. raportu wynika, że KE postanowiła scedować przygotowanie unijnej etykiety dla napojów alkoholowych na producentów. W ciągu roku powinni oni przedstawić własne propozycje, w jaki sposób chcą informować konsumentów o składzie i wartości odżywczej produktów.

Projekt sektora zostanie następnie oceniony pod kątem formalnym przez KE. Jeśli Komisja z jakiegoś powodu uzna propozycję branży za niesatysfakcjonującą, to będzie szukała innych sposobów na poradzenie sobie z problemem.

- Mieszkańcy UE mają prawo do pełnej informacji o tym, co piją. Nie ma żadnych obiektywnych powodów, dla których informacje o składzie i wartościach odżywczych danego artykułu nie miałyby dotyczyć także napojów alkoholowych – ocenił komisarz UE ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności Vytenis Andriukaitis, cytowany przez PAP. - Tym bardziej, że niektórzy producenci od pewnego czasu sami dobrowolnie podejmowali inicjatywy związane z umieszczaniem etykiet na napojach z alkoholem – dodał.

Zdjęcie: PE

 

Katarzyna Pierzchała 1058 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.