Ponad 1 mld zł wart jest już rynek szamponów

Polacy dbają o włosy i coraz więcej wydają na ich pielęgnację. Coraz częściej wybierają większe i droższe opakowania.

W pierwsze cieplejsze dni chowamy czapki do szaf i szuflad, aby przypomnieć sobie o konieczności ich włożenia dopiero w środku jesieni. Konsumenci większą uwagę skupiają na fryzurze, farbują włosy, dbają, by były puszyste i lśniące. Szczególnym popytem cieszą się wtedy wszelkie środki do koloryzacji. Jednak o włosy dbają obecnie przez cały rok, o czym świadczy rosnąca sprzedaż szamponów i odżywek.

– Rynek szamponów i odżywek w Polsce jest wart ponad 1 mld zł i rośnie niezmiennie od kilku lat – potwierdza Agnieszka Jędrzejak, brand manager hair care w Nivea Polska. Sprzyja temu poprawa finansowej sytuacji Polaków i wciąż pogłębiana wiedza na temat pielęgnacji włosów. A także dbałość o higienę, czystość.

Konsumenci myją włosy częściej niż przed laty. Co ciekawe, codziennie robi to 3 0 proc. mężczyzn i „tylko” 18 proc. kobiet (badania TNS Polska, lipiec 2016 r.). Najwięcej Polek – 31 proc. – myje włosy co dwa dni
(21 proc. mężczyzn). Właśnie co 2-3 dni najczęściej dba w ten sposób o włosy przeciętny konsument
(po 26 proc. w każdej częstotliwości). Co cztery dni myje je tyle samo mężczyzn co kobiet (po 9 proc.).

Co ósmy mieszkaniec kraju myje włosy raz w tygodniu, postępuje tak 10 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn. Trzech na stu panów w ogóle nie myje włosów ze względu na ich brak.

Najbardziej o higienę głowy dbają najmłodsi Polacy – 34 proc. osób w wieku 15-19 lat myje ją codziennie, podczas gdy czynność tę wykonuje z taką częstotliwością 24 proc. ogółu konsumentów.

Do różnych rodzajów włosów
Około 90 proc. sprzedawanych szamponów to te dla kobiet. Pozostałe przeznaczone są dla mężczyzn, dzieci czy całej rodziny. Jednak nie ten podział jest najważniejszy dla kategorii. Z punktu widzenia konsumenta najbardziej (poza ceną i promocją) liczą się właściwości tych produktów.

– Dużą rolę odgrywają szampony przeznaczone do różnych rodzajów włosów – zauważa Rafał Filowicz, dyrektor operacyjny w spółce Barwa. – Wśród nich należy zwrócić uwagę na szampony do włosów przetłuszczających się, osłabionych z łupieżem, wypadających itd. – wymienia.

Włosy Polaków w coraz większym stopniu narażone są na działania niekorzystnych czynników zewnętrznych, jak zanieczyszczenie środowiska, proces farbowania, suche powietrze w ogrzewanych zimą czy klimatyzowanych przez cały rok pomieszczeniach. Dlatego – jak tłumaczy Agnieszka Jędrzejak – włosy stają się cienkie, suche, łamliwe. Dla takich przeznaczone są szampony o właściwościach regeneracyjnych, które mają najwyższy, bo 40-proc. udział w sprzedaży produktów tej kategorii.

– Odpowiadając na potrzeby regeneracji włosów, w tym roku wprowadzamy spektakularną nowość
– pierwszą mleczną kolekcję Nivea Hairmilk, której formuły bazują na proteinach mleka – informuje Jędrzejak. Linia dostosowana jest do włosów cienkich, normalnych oraz grubych, obejmuje szampony, odżywki tradycyjne oraz w sprayu, bez spłukiwania.

________________________________________________________________________________________

"Coraz większym powodzeniem cieszą się szampony oparte na tradycyjnych recepturach" - Rafał Filowicz, dyrektor operacyjny w spółce Barwa.

________________________________________________________________________

Niekorzystne oddziaływanie środowiska przekłada się też na większą liczbę osób z różnymi alergiami.
Stąd rosnące zainteresowanie produktami hipoalergicznymi. Takie pod marką Biały Jeleń ma w portfolio Pollena Przedsiębiorstwo Chemii Gospodarczej. – W ofercie mamy 9 szamponów, największą popularnością cieszy się ten z chlorofilem, przeznaczony do włosów przetłuszczających się i mieszanych – mówi Lidia Świerczyk z działu marketingu Polleny PCG. Podkreśla, że sprzedaż szamponów Biały Jeleń przez cały rok utrzymuje się na podobnym poziomie i nie odnotowuje sezonowości, bo hipoalergiczność jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe użytkowników tych produktów.

Cała kategoria szamponów charakteryzuje się jednak niewielką sezonowością. Nieznacznie wyższą dynamikę sprzedaży obserwuje się w okresie świątecznym (Boże Narodzenie, gdy szampony wchodzą w skład kosmetycznych zestawów) oraz w miesiącach maj-wrzesień. Jak zauważa Rafał Filowicz (Barwa), w poprzednich latach wzrost dynamiki w tych okresach był wyższy.

Tradycyjne, naturalne
– Coraz większym powodzeniem cieszą się szampony oparte na tradycyjnych recepturach – podkreśla Rafał Filowicz, choć zastrzega, że w dalszym ciągu w dużej liczbie gospodarstw domowych używany jest szampon typu „dla całej rodziny”. Barwa ma w portfolio dwie linie szamponów. Barwa Ziołowa oparta jest na ziołowych wyciągach z pokrzywy, brzozy, czarnej rzepy, skrzypu polnego, łopianu, tataraku, chmielu i rumianku. W linii Barwa Naturalna są szampony piwny, jajeczny, lniany i żurawinowy.

Trend naturalności składników jest wyraźny nie tylko w kategoriach spożywczych, ale też kosmetycznych. Produkty wyróżniające się naturalnym składem stają się popularniejsze. Barwa obserwuje, że konsumenci są coraz lepiej poinformowani o składzie produktów, ich wpływie na zdrowie i specyficznych właściwościach. Stąd zjawisko korzystania przez producentów kosmetyków z osiągnięć medycyny naturalnej i zielarstwa, sięganie po składniki kojarzące się z odpornością, zdrowiem i profilaktyką. Na przykład po czystek, irys syberyjski, bławatek, mak. A nawet po takie, które kojarzą się z jedzeniem, jak nasiona chia, dyni, słonecznika czy kiełki. Barwa zapowiada wzrost zastosowania w kosmetyce oleju z czarnuszki siewnej, która ma być konkurencją dla arganu.

– Rozwojowi branży szamponów i odżywek sprzyja również coraz szerszy asortyment oraz pojawianie się coraz większej liczby mniejszych, lokalnych producentów – mówi Agnieszka Jędrzejak (Nivea Polska). To właśnie mniejsi producenci kładą nacisk na naturalność składników i przyczyniają się do ich propagowania.

Nowe formy
Producenci szamponów kuszą konsumentów nie tylko właściwościami i naturalnymi składnikami produktów, ale też interesującym opakowaniem. – Nadal jest pewna grupa osób, która w wyborze kieruje się ceną, aktualną promocją albo ciekawym opakowaniem – mówi Lidia Świerczyk. O opakowania producenci kosmetyków dbają szczególnie. Jak zauważa Barwa, także w przypadku szamponów są one dokładnie dopracowane.

Silnym, ale już nie najnowszym trendem w kategorii szamponów i odżywek są linie produktów nawiązujących do asortymentu z salonów fryzjerskich, np. linia Syoss Henkla.

Producenci kosmetyków do pielęgnacji włosów reagują na proces starzenia się społeczeństwa – wraz z wiekiem włosy stają się cieńsze. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów zwiększających objętość fryzury, a także ze składnikami aktywnymi w celu zahamowania procesu starzenia się włosów.

Wśród innowacji można wymienić także szampony w proszku czy w kostce.

(Zdjęcia: CITAllinace/Bank zdjęć Photogenica, Barwa)

Barbara Mikusińska 568 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.