Zmiany w trybie życia determinują zachowania konsumentów

W 2017 r. nastąpi dalszy wzrost polskiego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi, w tym segmentu supermarketów proximity - przewiduje zarząd spółki Dino Polska.

Zarządzający siecią Dino wśród najważniejszych trendów konsumenckich mających przełożenie na zachowania klientów supermarketów, wymieniają przede wszystkim: szybki tryb życia związany z coraz dłuższym czasem pracy, nowy model rodziny (w tym przede wszystkim wzrastającą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych oraz rosnącą aktywność zawodową kobiet), rozwój regionalny wspierany przez fundusze unijne i zbliżanie się oczekiwań klientów z mniejszych miast do preferencji zakupowych kupujących z dużych miejscowości.

Współcześni klienci chcą kupować produkty spożywcze w bliskich, dogodnych dla nich lokalizacjach, nawet kilka razy w tygodniu. Jednocześnie rośnie świadomość zdrowotna i zakupowa, co dodatkowo ma wpływ na duże zainteresowanie produktami świeżymi oraz lokalnymi, postrzeganymi jako zdrowsze.

Zdaniem członków zarządu Dino, obserwowany wzrost polskiego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi to efekt sprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, rosnącego dochodu rozporządzalnego i tym samym wzrostu wydatków na konsumpcję.

Rządowy program 500+, spadający poziom bezrobocia oraz regularny wzrost płacy minimalnej wspierają konsumpcję indywidualną. Jest to szczególnie odczuwalne w mniejszych miejscowościach, w których zlokalizowane są sklepy Dino. Spółka odnotowuje rosnącą liczbę klientów wydających więcej na zakupy, a dodatkowo od końca 2016 r. dynamika cen konsumpcyjnych wpływa na wzrost przychodów ze sprzedaży like for like.

- Spodziewamy się utrzymania pozytywnych trendów makroekonomicznych w 2017 r. Rosnąca inflacja, wzrost płacy minimalnej od stycznia bieżącego roku oraz kontynuacja programu 500+ powinny mieć pozytywny wpływ na rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi – uważa Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska.

Operator podkreśla, że działa na perspektywicznym rynku supermarketów proximity, który według prognoz rynkowych w latach 2015-2020 będzie najszybciej rozwijającym się segmentem handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce pod względem średniorocznego wzrostu liczby sklepów.

Stosunkowo niewielka powierzchnia sklepów z segmentu supermarketów proximity – w porównaniu do dużych supermarketów – sprzyja bowiem łatwym i szybkim zakupom. Supermarkety proximity, dostosowując się do nowego modelu rodziny, przyciągają także szeroką ofertą produktów gotowych lub częściowo przygotowanych.

Według Raportu Roland Berger, sieci supermarketów proximity rozwijały się szybciej (8,1 proc. rocznie w latach 2010-2015) niż duże supermarkety, ponieważ ich sklepy są zlokalizowane bliżej obszarów mieszkalnych i mniejszych miejscowości, a ich oferta produktowa jest wystarczająco zróżnicowana i obejmuje również świeże produkty.

W ostatnich latach Grupa Dino Polska odnotowuje rokrocznie dwucyfrową dynamikę przychodów, co jest efektem wysokiej sprzedaży zarówno w istniejącej sieci sklepów (tzw. like for like), jak i w nowo otwartych punktach.

W 2016 r. sieć Dino powiększyła się o 117 placówek i 31 grudnia 2016 r. liczyła łącznie 628 sklepów.

Katarzyna Pierzchała 1440 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.