E-konsumenci chcą płacić szybko i wygodnie

Dla współczesnego klienta liczy się nie tylko wygoda samego procesu zakupowego, ale i szybkość realizacji transakcji. A najlepiej, by sam proces płatności był niemal niezauważalny - wynika z raportu "Płatności Cyfrowe 2016", opracowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Ponad 40 proc. polskich internautów kupuje już w internecie, z czego 46 proc. korzysta z płatności elektronicznych. Internauci, którzy dokonywali bezgotówkowych płatności za zakupy w internecie w ciągu ostatniego pół roku, w większości wskazywali na ich wygodę i szybkość (odpowiednio 61 i 42 proc. odpowiedzi).

- Konsumenci chcą kupować, ale nie chcą płacić. Bo o ile kupowanie może sprawiać przyjemność, o tyle płacenie nie wywołuje już takich doznań. Dlatego sama płatność powinna być jak najszybsza i jak najwygodniejsza, a jej moment jak najmniej zauważalny dla klienta – podkreśla Krystian Wesołowski z Blue Media, operator płatności online BM.

Konsumenci przy wyborze e-sklepu kierują się głównie ceną produktu i wiarygodnością sprzedawcy. Mogłoby się wydawać, że mniejszą wagę przywiązują do udostępnianych przez przedsiębiorcę form płatności, bowiem możliwość zapłaty przelewem internetowym, kartą, wirtualnym portfelem czy BLIKiem stała się już nieodzownym elementem oferty e-sklepów. Mimo to niemal co czwarty internauta w Polsce, jak wynika z badania "Jak płacimy w Internecie", zrezygnował z transakcji, nie mogąc skorzystać z ulubionej czy preferowanej formy płatności.

Podobnie jest w krajach zachodnioeuropejskich. Z danych zebranych przez analityków yStats.com wynika, że o ile w Wielkiej Brytanii odsetek rezygnacji w podobnych przypadkach w drugiej połowie 2016 r. był zbliżony do polskiego, to już Niemczech ponad połowa e-konsumentów rezygnowała z zakupu, nie mogąc go opłacić w ulubiony sposób.

E-sklepy starają się walczyć ze zjawiskiem porzucania koszyka. Według badania firmy Dreamcommerce, w ub.r. aż 85 proc. e-sklepów działających na platformie Shoper wprowadziło zmiany w swoich witrynach - niemal co czwarty e-przedsiębiorca poszerzył dostępne formy płatności online.

- W e-commerce na znaczeniu zyskiwać będą płatności automatyczne, jednym kliknięciem. Wystarczy spojrzeć na przypadek Ubera. Jednym kliknięciem załatwiamy wszystkie czynności związane z zamówieniem przejazdu, sam proces płacenia jest dla nas niezauważalny. W perspektywie kilku lat podobnie będzie wyglądał proces płacenia za zakupy online – przekonuje ekspert Blue Media.

Klienci doceniają więc zabiegi e-sprzedawców, poszerzających portfolio elektronicznych instrumentów płatniczych i dbających o wygodę transakcji. To z kolei sprawia, że globalna wartość transakcji bezgotówkowych z roku na rok rośnie. Według szacunków analityków Capgemini i BNP Paribas, zamieszczonych w raporcie „World Payments Report 2016”, wartość takich transakcji w 2015 r. była wyższa aż o 10,1 proc. w porównaniu do 2014 r. i nadal ma rosnąć.

 

Katarzyna Pierzchała 1058 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.