Własną stronę www mają wszystkie badane polskie firmy

Firma home.pl zapytała polskie mikro-, małe- i średnie firmy, czy i jak wykorzystują nowe technologie w prowadzeniu swojego biznesu. W badaniu wzięło udział ponad 1000 osób i okazało się, że tylko 20 proc. z nich - poza własną stroną www - w ogóle nie korzysta i nie inwestuje w nowe technologie.

- Polskich przedsiębiorców można podzielić na trzy grupy – mówi Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. – Pierwsza z nich to początkujący, druga – świadomi, trzecia – fachowcy.

Przedsiębiorcy początkujący, stanowiący 20 proc. ankietowanych, to właściciele firm, którzy uważają, że prowadzony przez nich biznes nie wymaga tego, żeby w jakikolwiek sposób korzystać z nowych technologii. Dlatego też nie widzą sensu, żeby w nie w ogóle inwestować. Chyba, że chodzi o prowadzenie własnej strony internetowej. To rzecz absolutnie podstawowa, nawet dla tych początkujących. Zdarza się też, że mają kilka adresów internetowych związanych z branżą, w której działają, ale ich nie wykorzystują. Rocznie wydają na to do 1 tys. zł.

Druga grupa, zdecydowanie najliczniejsza - 67 proc., to przedsiębiorcy świadomi. Komunikują się ze swoimi klientami za pomocą firmowej poczty, inwestują w swój sprzęt komputerowy i nowoczesne oprogramowanie, zazwyczaj wystawiają e-faktury, posiadają konto przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, często korzystają ze specjalistycznego oprogramowania (graficznego, zabezpieczającego dane, analitycznego). Zdarza się, że mają firmowe sklepy internetowe. Rocznie na nowe technologie wydają od 1 do 10 tys. zł.

Ostatnia grupa, wyodrębniona dzięki badaniu „Polski przedsiębiorca. Portret własny”, to fachowcy. Oprócz działań wymienionych przez "świadomych", zdecydowali się na zatrudnienie zespołu informatyków, np. programistów PHP lub user expierience. Są oni m.in. odpowiedzialni za rozwój aplikacji i serwisów internetowych, projektów e-commerce, programowanie logiki biznesowej serwisów. Ponadto swoje dane firmowe lokują w chmurze technologicznej. Na nowe technologie wydają rocznie co najmniej 10 tys. zł. Fachowcy stanowią 13 proc. badanych przedsiębiorców.

- Przed początkującymi stoi teraz duże wyzwanie – uważa Marta Puczyńska. – Muszą się przekonać do nowych technologii, ponieważ to właśnie za ich pomocą mogą rozwinąć swój biznes. Z kolei świadomi muszą być czujni i na bieżąco śledzić technologiczne trendy. Bo te zmieniają się nad wyraz szybko. Jeśli świadomi nie będą mieli ręki na pulsie, mogą pozostać w tyle za konkurencją. A co można powiedzieć o fachowcach? Już teraz potrafią skutecznie konkurować z dużymi międzynarodowymi graczami. m.in. dzięki inwestycjom w nowe technologie - dodaje Marta Puczyńska.

Badanie zatytułowane „Polski przedsiębiorca. Portret własny” zostało przeprowadzone w lutym 2017 r.

Zdjęcie: Photogenica

 

Ilona Mrozowska 1719 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.