Akademia dla franczyzobiorców

- Dajemy niezależnym polskim przedsiębiorcom możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz wiedzy wcześniej zarezerwowanej głównie dla sieci wielkoformatowych - mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.

Początkowo szkolenia kierowaliście tylko do właścicieli sklepów Delikatesy Centrum. Od ub.r. Akademia jest propozycją dla wszystkich sieci franczyzowych z Grupy Eurocash. Czy w związku z tym zmienił się program szkoleń? 
Akademia Umiejętności to jeden z elementów strategii Grupy Eurocash polegającej na wspieraniu polskich przedsiębiorców detalicznych w poprawie ich konkurencyjności. W tym kontekście rozszerzenie pod koniec września 2016 r. oferty Akademii na wszystkie sieci franczyzowe i partnerskie Grupy było naturalnym krokiem, nie zmieniło natomiast znacząco jej programu. Akademia funkcjonuje od 2010 r., zatem to, co udało się wypracować przez sześć lat, zostało zaadaptowane do nowej formuły projektu. 
 
Jakie postawiliście sobie cele, organizując Akademię Umiejętności? 
Akademia to projekt, który daje niezależnym polskim przedsiębiorcom możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz wiedzy wcześniej zarezerwowanej głównie dla sieci wielkoformatowych. Zatem z jednej strony chodzi nam o to, aby z tych możliwości mogło skorzystać jak najwięcej osób, z drugiej zaś, aby Akademia na bieżąco dostosowywała się do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku FMCG i zapewniała swoim uczestnikom dostęp do aktualnej wiedzy na jego temat.
Musimy więc cały czas być na bieżąco. Pomagają nam w tym liczni partnerzy, eksperci w swoich branżach. Są z nami takie firmy, jak: Grupa Żywiec, CEDC, Coca-Cola, Colian, E.Wedel, Kamis, Rybhand czy Spomlek. 
 
Do kogo przede wszystkim adresowana jest wasza oferta szkoleniowa – do właścicieli sklepów, kadry kierowniczej czy też do ich pracowników?
Tworząc Akademię, mieliśmy na uwadze to, żeby w ofercie znalazły się zróżnicowane formy nauki – warsztaty, konferencje i platforma e-learningowa – ponieważ każdy z nas potrzebuje innych narzędzi do efektywnego uczenia się. Naszą propozycję dostosowaliśmy również do różnych grup odbiorców. I tak na właścicieli sklepów czekają takie tematy jak straty w sklepie, na kierowników – zarządzanie personelem, a na pracowników – obsługa klienta. Poza tym mamy na naszej platformie e-learningowej specjalne ścieżki edukacyjne, przeznaczone tylko dla osób, które dopiero co zaczęły pracę.
 
Czy detaliści widzą potrzebę doszkalania się, czy trzeba ich do tego przekonywać? 
Oczywiście, że widzą! Doskonale zdają sobie sprawę z tego, że konkurowanie o konsumenta może być łatwiejsze, kiedy ma się dostęp do najnowszych trendów związanych z rynkiem FMCG. A także wyszkolony personel, który zdaje sobie sprawę, że klienci nie przychodzą do ich sklepów tylko po to, żeby kupować produkty, ale również żeby uzyskać poradę sprzedawcy, porozmawiać i finalnie czuć zadowolenie z podjętych decyzji zakupowych.
Akademia to projekt, który daje niezależnym przedsiębiorcom i ich pracownikom dostęp do wiedzy i nowoczesnych narzędzi. To wydaje mi się najlepszą zachętą do udziału w niej. 
 
Akademia opiera się na trzech filarach: platforma edukacyjna, warsztaty, konferencje. Który z nich cieszy się największym zainteresowaniem?
Po starcie Akademii w nowej formie dużym powodzeniem cieszyły się konferencje i warsztaty, co bardzo mnie cieszy. Dlaczego? Warsztaty pozwalają na przećwiczenie dopiero co przyswojonej wiedzy w praktyce. Po tzw. części teoretycznej uczestnicy pracują na realnych problemach, wykorzystując zdobytą wiedzę, diagnozują problemy w sklepie i opracowują plany naprawcze, konkretne działania do podjęcia. To najlepsza forma edukacji. Natomiast warto podkreślić, że od września ub.r. przyjęliśmy kurs na platformę e-learningową, wygenerowaliśmy ponad 15 tys. loginów dla właścicieli sklepów, bo zależy nam na tym, żeby jak najwięcej osób mogło skorzystać z jej możliwości. 

Co jest największą wartością tej platformy?
Przede wszystkim zawartość. Właściciele i pracownicy sklepów wiedzą, że w ramach naszych warsztatów mogą zapisać siebie lub swoich pracowników na dziewięć różnych tematów, podczas gdy na platformie edukacyjnej jest dostępnych „od ręki” ponad 30 kursów e-learningowych. Nawigacja po kursach jest bardzo prosta. Są one podzielone na kursy ogólne, zarządzanie działami świeżymi, zarządzanie kategoriami, zarządzanie sklepem. Ponadto tworząc nasze materiały, kierujemy się myślą, że „każdy powinien znaleźć coś dla siebie”, w związku z tym na platformie są również kursy multimedialne dotyczące m.in. finansów sklepów czy zarządzania personelem. Platforma jest dostępna przez 24 godziny na dobę przez cały tydzień – można się uczyć w dowolnym miejscu i czasie.  
 
Jak rozwija się ta oferta online? Wiele sklepów handlu tradycyjnego jest przecież niezinformatyzowana...
Zaskoczę panią – w bardzo szybkim tempie. W ciągu pierwszych pięciu lat naszej działalności stopniowo rozbudowywaliśmy bazę kursów. Zaczynaliśmy od kilku tematów głównie dotyczących kategorii świeżych, teraz mamy ich ponad 30 z każdego obszaru działania sklepu. Każdy właściciel może „dodać” do platformy swoich pracowników, przeznaczyć dla nich działania edukacyjne i obserwować ich postępy oraz poziom zaangażowania. Platforma umożliwia też zgłaszanie się na wybrane warsztaty. 
 
Eurocash ma długoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla detalistów. Na jakie tematy kiedyś było największe zapotrzebowanie?
W początkowej formule program Akademii skupiał się głównie na rozwoju kategorii świeżych. Priorytetem była ekspozycja i jakość stoisk. Od 2013 r. Akademia rozszerzyła ofertę o takie tematy, jak: obsługa klienta, zarządzanie sklepem, rentowność placówki handlowej, zarządzenie personelem, obejmując w ten sposób cały sklep. W tej formule nasza inicjatywa działa również obecnie. Edukacja dotyczy szeroko pojętej tematyki związanej z prowadzeniem sklepu detalicznego. 
 
A konkretnie, które zagadnienia teraz cieszą się popularnością?
Właściciele i pracownicy sklepów detalicznych w Polsce stawiają szczególnie na rozwój swoich kompetencji w obszarze obsługi klienta oraz zarządzania stoiskami świeżymi. W spotkaniach poświęconych właśnie tym zagadnieniom wzięło udział niemal 50 proc. wszystkich uczestników. Można by powiedzieć, że to oczywiste, ponieważ sklepy małoformatowe bazują głównie na relacjach z klientami oraz na kategoriach świeżych. A skoro wiemy, co jest ich przewagą konkurencyjną, czemu nie postawić na to, żeby w tych obszarach być absolutnie najlepszymi? 
 
Ile osób już przeszkoliliście?
We wrześniowej konferencji w 2016 r. na stołecznym stadionie PGE Narodowy wzięło udział niemal 5 tys. osób. W warsztatach w 62 lokalizacjach od września ub.r. do teraz przeszkoliliśmy już ponad 4,1 tys. osób. Ponieważ nasza oferta dostępna jest we wszystkich województwach w Polsce, to mamy również swoich absolutnych regionalnych faworytów. Trzy pierwsze miejsca zajmują województwa: śląskie z niemal 900 uczestnikami, dalej podkarpackie – 359 osób, oraz małopolskie – 321. 
 
W jaki sposób możecie ocenić wpływ szkoleń na działalność sklepów?  
Nie prowadzimy takich analiz. Wiedza, którą przekazujemy w ramach Akademii, dotyczy funkcjonowania całego sklepu, jest więc kompleksowa. Dajemy sprawdzone narzędzia, które umożliwiają placówkom „bycie o krok przed konkurencją”. W krótszej lub dłuższej perspektywie przekłada się to na wynik sklepu. Po każdych warsztatach czy konferencjach powtarzamy naszym uczestnikom, że nowa wiedza musi być wykorzystana w praktyce, bo tylko wtedy może przynieść oczekiwane efekty. Ambasadorami każdej zmiany i motorem działania są właściciele sklepów, to od nich w największym stopniu zależy, na ile to, czego nauczyli się pracownicy, będzie wdrożone w sklepie. Akademia daje narzędzia, ale o tym jak, i czy w ogóle, będą wykorzystane w praktyce, decyduje właściciel sklepu. 

Czy podobnie jak we wrześniu ub.r. również w tym roku odbędzie się tak liczne spotkanie z franczyzobiorcami? 
Jak najbardziej! Konferencja wrześniowa wpisała się już na stałe w kalendarz działań Akademii. Tegoroczna odbędzie się 26 września w Katowicach. Aktualnie pracujemy nad jej programem, ale już dziś mogę zapewnić, że będzie wiele ciekawych i inspirujących wystąpień. Nie zabraknie oczywiście również znanych prelegentów. 
 
Czy pojawią się wtedy nowe propozycje szkoleń?
W drugiej połowie roku zaproponujemy zarówno nowe tematy, jak i nowe miejsca szkoleniowe. Zamierzamy wprowadzić m.in. warsztaty poświęcone HACCP/BHP, finansom sklepu czy też zarządzaniu półką. Wprowadzimy też nowe kursy e-learningowe, np. sprzedaż sugerowana czy merchandising w sklepie detalicznym. Na bieżąco weryfikujemy potrzeby naszych uczestników, głos franczyzobiorców jest dla nas najważniejszy. Oferta Akademii będzie się zmieniała zgodnie z ich potrzebami.  

Rozmawiała Katarzyna Pierzchała

Katarzyna Pierzchała 984 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.