Papierosy z mocnym przekazem

Jeszcze tylko do 20 maja 2017 r. można sprzedawać papierosy w opakowaniach według starych wzorów. Papierosy w nowych opakowaniach, z obrazkowymi ostrzeżeniami, sukcesywnie pojawiają się już w sklepach.

Zmiany w wyglądzie opakowań papierosów są wynikiem wymaganej przez Unię Europejską implementacji dyrektywy tytoniowej. Obrazkowe ostrzeżenia zajmują aż 65 proc. powierzchni, niektóre mają dość drastyczne wzory zdjęć i przyporządkowane im napisy. Nazwa marki logo producenta i cena zajmują powierzchnię jedynie 3x2 cm.

Polska Izba Handlu przeprowadziła eksperyment polegający na symulacji, jak będzie wyglądała półka z papierosami sprzedawanymi w opakowaniach według nowych wzorów. Wynik – choć spodziewany – obrazuje, że producentów papierosów i ich sprzedawców czekają niemałe kłopoty.

Okazuje się bowiem, że marka papierosów jest słabo widoczna dla klienta, a nawet sprzedawcy. Ze względu na swoje bardzo małe rozmiary najprawdopodobniej zostanie ona w całości lub w większej części zasłonięta listwą cenówkową. Nawet jeśli nie, trudno będzie ją odczytać z odległości ok. 1,5 m, czyli stojąc przy kasie za ladą.

PIH niepokoi również fakt, że papierosy mentolowe nie są w żadnej sposób wyróżnione, więc nawet sprzedawca będzie miał kłopoty ze znalezieniem konkretnej paczki papierosów.

Z projektu ustawy jeszcze przed wyborami parlamentarnymi zniknął zapis dotyczący definicji „informacji o wyrobach tytoniowych”, czyli o możliwości zamieszczania informacji o produktach w sklepach. - Jej usunięcie nie jest wymagane przez europejską dyrektywę oraz jest sprzeczne z elementarnymi zasadami funkcjonowania handlu. Biorąc pod uwagę zakaz innych form prezentowania wyrobów tytoniowych, komunikacja w punktach sprzedaży jest jedynym elementem komunikacji z klientami – podkreśla Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Przywołuje on przykład Wielkiej Brytanii, gdzie jest zakaz informowania w punktach sprzedaży o papierosach, co sprawiło, że jest to kraj o jednym z największych szarych rynków wyrobów tytoniowych.

Według Ptaszyńskiego implementacja dyrektywy tytoniowej wymaga pilnego skorygowania wad.

Katarzyna Pierzchała 987 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.