Sezon na lody czas zacząć

Początek marca to moment, kiedy w sklepowych zamrażarkach powinna pojawić się szeroka oferta lodów.

Podobnie jak rolnicy producenci lodów wnikliwie studiują prognozę pogody. To ona determinuje moment rozpoczęcia lodowego sezonu oraz jego długość. Sprzedaż lodów podlega wahaniom, chociaż producenci i detaliści już dużo zrobili, aby tę sezonowość zmniejszyć. Przede wszystkim dbają o ciekawą ofertę lodów familijnych i ich obecność w sklepowych zamrażarkach.

– Z roku na rok obserwuje się zjawisko delikatnej tendencji do spłaszczenia się krzywej sprzedaży w okresie jesienno-zimowym pod względem wolumenu oraz wartości dla branży lodowej – tendencja ta szczególnie dotyczy lodów familijnych, które są oferowane i dostępne dla konsumentów zwłaszcza w dużych sklepach oraz sieciach handlowych – mówi Piotr Gąsiorowski, dyrektor marketingu PPL Koral. Dodaje, że w przypadku lodów impulsowych efekt sezonowości jest nadal ogromny.

W handlu wszystko dla tej kategorii zależy od powierzchni sprzedaży, którą dysponują właściciele sklepów. Im większa, tym dłuższa jest zamrażarka. Te największe placówki przez cały rok oferują duże opakowania familijne, ale także lody impulsowe. W trudniejszej sytuacji są mniejsze sklepy. Mają do dyspozycji ograniczoną powierzchnię ekspozycyjną, muszą  więc zmieniać asortyment w zamrażarce w zależności od pory roku.

– Lody, w szczególności impulsowe, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. charakteryzują się bardzo dużą sezonowością. W sezonie dostępne są w prawie 90 proc. placówek, natomiast poza sezonem część właścicieli i kierowników sklepów z mniejszą powierzchnią sprzedażową rezygnuje z miejsca w zamrażarce dla lodów na rzecz mrożonych owoców i warzyw oraz mrożonych dań mącznych – tłumaczy Magdalena Dyrduła z Centrum Monitorowania Rynku. Podobnie dzieje się z lodami familijnymi, które w sklepach tradycyjnych w wiosenno-letnim sezonie są szerzej eksponowane niż zimą.

Zatem prognozami pogody powinni interesować się nie tylko producenci lodów, ale też sprzedający je. Bo gdy temperatura wzrośnie, łatwo będzie wywołać u klientów impuls do zakupu lodów, jeśli będą w zamrażarce. Stąd tak ważne jest, aby zawczasu przygotować się do rozpoczęcia sezonu i w mniejszych sklepach stopniowo zmieniać zawartość zamrażarki.

– Początek marca to najlepszy moment na to, aby poszerzyć asortyment lodów w sklepach. Pierwsze cieplejsze dni przyciągną konsumentów do najbliższych sklepów i lodziarni – mówi Marcin Snopkowski, dyrektor generalny Lodziarni Firmowych (marka Grycan Lody od pokoleń).

Hity kontra nowości
Im mniejsza zamrażarka, tym trudniej właścicielowi sklepu dokonać odpowiedniego wyboru lodowego asortymentu. Czy postawić na hity sprzedażowe z poprzednich lat, czy na nowości, które z pewnością będą wspierać marketingowymi działaniami ich producenci?

– Bardzo ważne z punktu widzenia efektywności sprzedaży i skuszenia konsumenta do zakupów jest posiadanie maksymalnie szerokiego asortymentu lodowego – radzi Piotr Gąsiorowski. Dodaje, że są osoby przywiązane i stale poszukujące konkretnego, ulubionego produktu pod marką Koral, ale one także bardzo chętnie spróbują nowych propozycji producenta. – Należy pamiętać o zabezpieczeniu swojej oferty w nowości, jednocześnie nie nie wolno zapomnieć o bestsellerach lodowych – stwierdza.

Pod marką Koral hitami sprzedażowymi są linia lodów Koktajlowych, Grand, Top Milker, Oskar, Rożki lodowe, sandwiche, lody wodne Solo, Świderek oraz z lodów familijnych – Kolorowe Lato oraz rolady lodowe. – Nie można zapomnieć o spektakularnym sukcesie sprzedażowym i wizerunkowym naszej marki premium Bracia Koral – Lody Jak Dawniej, wśród których szczególnie popularne są lody o pojemności 900 ml dostępne w bardzo oryginalnych wariacjach smakowych – w sezonie 2016 istnym hitem był smak śmietankowy z ciasteczkami – mówi Piotr Gąsiorowski.

Jak co roku PPL Koral przygotował nowości, ale dyrektor marketingu pod koniec lutego jeszcze nie chciał zdradzić, jakie to będą lody.
Ulubionymi przez konsumentów smakami są czekoladowe, śmietankowe, bakaliowe, a także truskawkowe czy waniliowe. Jak podaje CMR, w przypadku lodów impulsowych najlepiej sprzedają się te na patyku, w rożku oraz w kubku.

– Konsumenci z jednej strony oczekują, że nie zabraknie w sklepie ich ulubionych lodów, ale z drugiej są ciekawi nowych doznań smakowych. Należy także wziąć pod uwagę własne doświadczenia z poprzednich lat i zadbać o dostępność tych lodów, które wówczas najlepiej się sprzedawały – mówi Marcin Snopkowski. Przypomina, że w ubiegłorocznym sezonie producent zaproponował pod marką Grycan 12 SKU, które najlepiej rotowały w poprzednim roku. Wśród nich znalazły się zarówno lody tradycyjne, jak i sorbety z owoców czy lody jogurtowe. W opakowaniach 900/1100 ml były to lody bakaliowe, waniliowe i tiramisu. Dodaje, że w 500-ml kubeczkach największą popularnością cieszyły się lody czekoladowe, truskawkowe, malaga, śmietankowe, pistacjowe i caffe latte, a hitem sprzedaży były także lody jogurtowe z wiśniami i sorbety – z malin i z mango w kubeczkach 500 ml. – Dużym zainteresowaniem cieszy się także nasza nowość – lody w małych, poręcznych kubeczkach 125 ml z dołączoną łyżeczką – zaznacza Marcin Snopkowski. Zapowiada, że w 2017 r. lista bestsellerów pod marką Grycan zostanie ograniczona do 10 pozycji.

Co roku producenci wprowadzają zarówno nowe warianty smakowe, jak i formy opakowań. – Konsumenci coraz większą wagę przykładają do rodzaju zastosowanego opakowania, do jego funkcjonalności, estetyki czy wartości dodanej. Również pod względem świadomości zakupu są wymagający i bardzo wyedukowani – zauważa Piotr Gąsiorowski. Coraz częściej obserwuje, iż Polacy lubią być mile zaskakiwani nowymi, m.in. egzotycznymi kompozycjami smakowym. Jako przykłady wymienia z portfolio marki Koral lody o smaku owoców egzotycznych (tropikalnych, mango) czy serwowane w formie deseru lodowego Crème Brûlée, Tiramisu, lody chałwowe, Panna Cotta.

Producenci lodów spodziewają się, że w tym roku pogoda dopisze, a sezon będzie długi. Dla prowadzących sklepy spełnienie tych prognoz także będzie korzystne, bo lody przyciągają wiosną i latem wielu klientów.

Barbara Mikusińska 617 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.