W przyszłym roku będzie pełnoletnia

8360 - tyle sklepów liczyła sieć Abc pod koniec września br. Jest teraz najliczniejszą siecią handlową w Polsce, a plany rozwoju nadal są szeroko zakrojone.

Według sierpniowych danych Bisnode Polska w I półroczu br. łączna liczba sklepów ogólnospożywczych skurczyła się o 1,7 tys. do 71,3 tys. placówek. Naprzeciw temu trendowi spadkowemu wychodzi Grupa Eurocash, organizator sieci Abc. Postawiła sobie za cel ratowanie, edukację i integrację polskiego handlu tradycyjnego. Jak na razie – z imponującym rezultatem.

Prawie pełnoletnia
Sieć Abc w przyszłym roku będzie pełnoletnia. Pierwszy sklep przyjęła pod swoje skrzydła w Poznaniu przy
ul. Dąbrowskiego. Od tego momentu urosła znacząco. Niemal 1,5 roku temu Abc świętowało otwarcie 7000. sklepu. Pod koniec sierpnia br. nastąpił kolejny krok milowy – otwarcie 8000. placówki. Obecnie organizacja zrzesza już 8360 punktów handlowych, a ten rok chce zamknąć okrągłą liczbą 8,5 tys. Robiące wrażenie są również plany na przyszły rok, w którym to operator chce znacząco przekroczyć liczbę 9 tys. placówek.
Abc jest więc nie tylko najliczniejszą, lecz również jedną z najszybciej rozwijających się sieci w Polsce. Pokrywa obszar całego kraju. – Wciąż widzimy spory potencjał rozwoju. W Polsce jest jeszcze ok. 20 tys. niezrzeszonych sklepów spożywczych. Według prognoz na rynku docelowo będzie w stanie się utrzymać około 50-60 tys. – uważa Łukasz Chady, dyrektor sieci Abc.
Zanosi się więc na to, że w ciągu najbliższych kilku lat małych sklepów wciąż będzie ubywać, co jednak nie musi oznaczać zmniejszenia wartościowego udziału niezależnych placówek w rynku. – Te sklepy, które pozostaną, będą się bowiem profesjonalizować i umacniać, m.in. dzięki przystępowaniu do sieci franczyzowych lub partnerskich – uważa Chady.
Zaznacza jednak, że celem Abc nie jest zrzeszanie konkretnej liczby sklepów. Operator chce natomiast, by niezależni przedsiębiorcy byli konkurencyjni, a dzięki zorganizowanym działaniom i dużej skali byli w stanie otrzymać od producentów warunki handlowe pozwalające na efektywną konkurencję z dyskontami. – W interesie naszych klientów jest, abyśmy zwiększali swoją siłę – argumentuje dyrektor Chady.
Sieć Abc to system partnerski, zwany inaczej miękką franczyzą. Adresowany jest właściwie do wszystkich niezależnych przedsiębiorców prowadzących małe i średnie sklepy spożywcze lub spożywczo-chemiczne. Jest to system partnerski do tego stopnia, że w sieci nie ma barier wejścia. Z założenia przyjmowane są do niej wszystkie chętne sklepy.
– Niczego nie narzucamy, tylko proponujemy. Dzięki takiemu podejściu nie musimy aktywnie szukać nowych sklepów, nie próbujemy ich przejąć z innych sieci. Sklepy same się do nas zgłaszają – uśmiecha się Łukasz Chady.
W zamian dostają paletę rozwiązań, z której wybierają to, co się najlepiej u nich sprawdzi. Organizator sieci oferuje swoim partnerom „konkurencyjne ceny i odpowiedni asortyment”, a także wsparcie marketingowe, szkoleniowe i organizacyjne oraz inne narzędzia wspierające ich rozwój. Detaliści zrzeszeni z siecią mogą też liczyć na rabaty i wyłączne promocje cenowe w hurtowniach Eurocash Cash & Carry. Mają też możliwość uczestnictwa w ogólnopolskich akcjach promocyjnych, w tym kampaniach radiowych i telewizyjnych.
– Proszę pamiętać, że to detalista samodzielnie decyduje o asortymencie sprzedawanych produktów oraz określa ceny ich sprzedaży. Wychodzimy bowiem z założenia, że to on najlepiej zna potrzeby lokalnego rynku, swoich klientów, z którymi łączą go niekiedy bliskie, sąsiedzkie relacje – mówi Chady.

Gruszki w popiele
Do tej pory sieć rozwijała się w formule „basic”. – Dynamiczny rozwój organizowanej przez nas sieci franczyzowej cieszy. Jednak wiemy, że nie możemy zasypiać gruszek w popiele, gdyż konkurencja ze strony dyskontów nie słabnie – podkreśla Chady. – Jest wręcz przeciwnie, sieci dyskontowe systematycznie powiększają udziały rynkowe – dodaje.
W ostatnim czasie znacznie wzrosła liczba zapytań dotyczących rozwiązań dla sklepów działających na terenie dużych miast. Operator zdecydował się więc na przetestowanie nowego konceptu „city” dla sklepów Abc, który sprawdziłby się w tego typu lokalizacjach.
Pod koniec sierpnia w Warszawie w samym centrum miasta ruszyła więc placówka typu convenience. Pod względem wyposażenia i aranżacji sklep jest bardziej premium, ale wciąż „po sąsiedzku”. Jego wyróżnikiem jest bistro z bogatą ofertą gastronomiczną, adresowaną zarówno do mieszkańców, jak i turystów.
– Planujemy otwarcie kolejnych czterech testowych sklepów w formule „city” w innych miastach, tak aby wspólnie z naszymi klientami wypracować dla nich najlepsze rozwiązania. Przez pół roku będziemy więc obserwować, jak działają, co trzeba dodać, co zmienić – wyjaśnia Chady.
Detaliści zgłaszają też zapotrzebowanie na bardziej dopasowany do ich lokalizacji koncept sklepu. Presja ze strony dyskontów jest tak duża, że zauważają, iż specjalizacja to jedna z możliwości przetrwania. Eurocash pracuje więc nad stworzeniem oferty współpracy dla placówek o wyspecjalizowanym – alkoholowym – profilu. Operator testuje dwa sklepy nowej sieci Duży Ben i na efekty konceptu trzeba jeszcze poczekać. Wcześniej skoncentrował się na winach i opracował ich asortyment oraz ekspozycję pod nazwą Faktoria Win. To rodzaj „sklepu w sklepie”, obecny jest już w około 4 tys. placówek sieci Abc oraz niezależnych detalistów.
W fazie testów jest też formuła Abc na kołach. Na razie działa 10 sklepów obwoźnych w najmniejszych miejscowościach. Według Eurocashu jest miejsce nawet na kilkaset takich form handlu.

Mała statystyka
Około 12 proc. sklepów w sieci to placówki mające powyżej 100 mkw.,
a 75 proc. działa w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. Około połowa sklepów funkcjonuje w samoobsłudze. 
Nie ma ograniczeń odległościowych między sklepami Abc, niemniej jednak w przypadku bliskiego sąsiedztwa operator zawsze pyta o zgodę właściciela już operującego w danej okolicy.
Na początku współpracy przystępujący do sieci Abc otrzymuje kaseton z logotypem. Jeśli w kolejnych
miesiącach współpraca przebiega pomyślnie, operator na swój koszt dodatkowo wykonuje pełną wizualizację zewnętrzną.
Uczestnictwo w sieci Abc wiąże się z jedyną opłatą – marketingową – w wysokości 200 zł miesięcznie. Jest ona w pełni rekompensowana przez rabat, jaki otrzymuje przedsiębiorca zrzeszony z siecią. Nie płaci on natomiast nic za wejście do Abc czy opiekę specjalistów. Po roku właściciel sklepu może opuścić sieć bez konsekwencji.
Operator sieci sklepów Abc zapewnia, że nie zamierza uruchamiać sklepów własnych. Do tej pory Grupa Eurocash zainwestowała w rozwój i wsparcie niezależnego handlu w Polsce ponad 2,5 mld zł.
Katarzyna Pierzchała

Katarzyna Pierzchała 1058 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.