Handlowa mozaika

Brak powiązań kapitałowych z dystrybucją oraz umiejętna współpraca z Chortenem i wieloma hurtowniami wyróżniają pomorską sieć Limonka.

Limonka jest bardzo młodą siecią. Powstała 1 stycznia 2015 r. Ojcami założycielami są członkowie Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców Polskich Elita z Wejherowa, prowadzący sklepy w różnych sieciach franczyzowych. Chodziło im o stworzenie grupy zakupowej bez powiązań kapitałowych z jakimkolwiek dystrybutorem, co pozwala na zachowanie pełnej niezależności.
W momencie powstania sieci w jej strukturach było 13 sklepów, pod koniec 2015 r. – 24, a obecnie 30. Większość działa w samoobsłudze, wszystkie w województwie pomorskim. – Chcemy być mocną lokalną siecią. Nie mamy aspiracji ogólnopolskich – tłumaczy Wojciech Grzeszczak, dyrektor handlowy sieci i zarazem prezes zarządu Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców Polskich Elita.
Zarządzający siecią nie mają też konkretnych oczekiwań co do liczby placówek na koniec tego roku czy w przyszłości. – Ważny jest rozwój jakościowy. Nie interesuje nas ilościowa ekspansja za wszelką cenę – wyjaśnia Grzeszczak.
 
Współpraca z Chortenem
Limonka jest specyficzną siecią w porównaniu z innymi, jeśli chodzi o model zarządzania oraz przyjmowanie nowych członków. Wszelkie decyzje są podejmowane kolegialnie w ramach Stowarzyszenia Elita. Nawet nazwa sieci i logo wyłoniły się podczas burzy mózgów wśród zrzeszonych detalistów.
Sieć rozwija się głównie organicznie. Zarządzający Limonką definiują ją jako miękką franczyzę z cechami grupy zakupowej, jednak nie każdy chętny może wstąpić w jej struktury. Przyjęty może być jedynie przedsiębiorca należący do Stowarzyszenia, do którego można wstąpić z rekomendacji co najmniej dwóch jego członków. Droga kręta, ale możliwa do przebycia.
– Jeden z nowych limonkowiczów zyskał takie poparcie i z powodzeniem rozwija się w naszych strukturach. Jeśli ktoś chce do nas przystąpić, to nie odrzucamy jego kandydatury, tylko rozmawiamy – podkreśla Grzeszczak.
Kolejne warunki do spełnienia to: dobra kondycja finansowa, lojalność kupców wobec siebie i organizacji oraz otwartość na realizację wypracowanych wspólnie założeń. – Wychodzimy z założenia, że nie będziemy nikogo przymuszać do żadnych działań. Jeśli ktoś dojdzie do wniosku, że nie spełniamy jego oczekiwań, to ma miesięczny okres wypowiedzenia bez okresu karencji – mówi dyrektor handlowy sieci. Jak na razie nikt nie zdecydował się na tak radykalny krok.
W Stowarzyszeniu dojrzewa myśl, aby jeszcze w tym roku zaproponować chętnym detalistom współpracę na zasadach „poznajmy się i dopiero zdecydujmy”. – Nie mieliśmy żadnych złych doświadczeń. Widzimy jednak różne zagrożenia, wolimy dmuchać na zimne – wyjaśnia Wojciech Grzeszczak. Udział w sieci jest bezpłatny. Członkowie Stowarzyszenia płacą jednak składkę członkowską.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w krótkiej historii Limonki było podpisanie w grudniu 2014 r. umowy o współpracy z Grupą Chorten. Dzięki temu system zaopatrzenia sklepów sieci działa na podstawie umów handlowych Stowarzyszenia i białostockiej spółki.
– Mamy z Chortenem wspólną wizję rozwoju rynku. Ta współpraca pozwoliła nam na przygotowanie dla naszych sklepów kompleksowej oferty handlowej, a jednocześnie pozostawia nam dużą autonomię – wyjaśnia Grzeszczak. Nowością we współpracy są wspólne działania promocyjne znajdujące odzwierciedlenie w kilku modułach produktów przygotowywanych przez centralę do każdego wydania gazetki.
Grupa Chorten z Białegostoku jest polską siecią handlową zrzeszającą blisko 900 sklepów działających na terenie Polski północno-wschodniej, centralnej i południowo-wschodniej. Przed współpracą z Limonką nieobecna na Pomorzu.
– Do Grupy Chorten wnosimy potencjał zakupowy naszych sklepów oraz doświadczenie działania w różnorakich organizacjach handlowych, co w dzisiejszych czasach ma ogromne znaczenie – podkreśla dyrektor handlowy Limonki.
Mimo że sklepy Limonki są mocno zinformatyzowane, wejherowski operator nie ma platformy umożliwiającej składanie zamówień przez internet. Sklepy korzystają z platform e-hurtowni dystrybutorów mających takie narzędzia.
Sieć jest na etapie wdrażania funkcjonalności platformy BtoB Chortena. Tam detaliści mogą sprawdzić rozliczenia z tytułu realizacji umów, złożyć zamówienie na produkty gazetkowe oraz przyłączyć się do grona chętnych na określony produkt w dobrej cenie.
Organizacja przygotowuje się za to do uruchomienia w przyszłym roku serwera umożliwiającego przesyłanie danych sprzedażowych między sklepami a Stowarzyszeniem. Rozwiązanie to pozwoli w przyszłości „zoptymalizować procesy zakupowe i dokonywać świadomych wyborów dostawców”.
Limonka ma stale aktualizowaną stronę internetową i swój profil w Facebooku. Teraz w centrali sieci zastanawiają się nad stworzeniem takiego programu, który by zaktywizował mieszkańców w Facebooku. – Widzimy potencjał w tego typu działaniach – ujawnia Grzeszczak.
 
Marka własna od Specjału
Sieć współpracuje z dostawcami ogólnopolskimi, a także z lokalnymi. Ich liczba ciągle rośnie. Na przykład w maju br. podpisała umowę z Marolem.
Detalista stowarzyszony z Limonką dostaje listę dostawców, z którymi są podpisane umowy, wraz z analizą warunków handlowych i sam decyduje, u którego będzie się zaopatrywać. Każda kategoria asortymentowa ma zapewnionych minimum dwóch dostawców. Jedynie promil obrotów generują zakupy w halach cash & carry.
– Mamy szczelny system zaopatrzenia, praktycznie w 100 proc. możemy pokryć zapotrzebowanie sklepów – podkreśla Wojciech Grzeszczak.
Najważniejszymi kategoriami, na które operator kładzie szczególny nacisk, są artykuły świeże. W większości sklepów są rozbudowane działy mięsno-wędliniarskie, owocowo-warzywne i nabiałowe. – Wyróżniamy się codziennymi dostawami świeżych produktów. Do nas klient przychodzi codziennie po artykuły pierwszej potrzeby – wyjaśnia nasz rozmówca.
Dobre obroty sklepy notują też na alkoholu. Piwo jest we wszystkich placówkach, alkoholu mocnego nie ma w zaledwie kilku.
Limonka nie ma marki własnej. Postawiła na doświadczenie w tym zakresie innych operatorów. Wcześniej sprzedawała w swoich sklepach produkty sygnowane logo Lubię! Grupy Handlowej PL Plus. Kiedy jednak z Pomorza wycofał się Bać-Pol, towary Lubię! zniknęły z limonkowych półek. Teraz dystrybuuje 150 indeksów marki własnej stworzonej i rozprowadzanej przez Grupę Kapitałową Specjał, która jest operatorem m.in. sieci Nasz Sklep.
– Zauważamy bardzo dobrą rotację tych produktów – zauważa dyrektor handlowy Limonki.

FC Limonka
Oprócz zabiegów o jak najlepsze ceny i dopasowania asortymentu do potrzeb lokalnego klienta operator stara się wyróżniać na innych polach. Stowarzyszenie czynnie włączyło się we wspieranie amatorskiego sportu. Powołano FC Limonka, drużynę piłki nożnej, w której gra młodzież mieszkająca na terenie Trójmiasta.
Już wiosną ub.r. przystąpiła ona do rozgrywek amatorskich, organizowanych przez Nadmorską
Ligę w Gdyni. Pierwszy sezon rozgrywek FC Limonka zakończyła na szóstym miejscu w tabeli trzeciej ligi z trzema punktami straty do miejsca umożliwiającego awans do wyższej klasy rozgrywkowej. Kolejny sezon zakończył się sukcesem, zawodnicy wywalczyli upragniony awans do drugiej klasy rozgrywkowej. Teraz piłkarze awansowali do pierwszej ligi, która jest bezpośrednim zapleczem Ekstraklasy.
Limonka jest nie tylko założycielem drużyny,
lecz także jednym ze sponsorów. Ostatnio do grona wspierających drużynę dołączyli producent wody Cisowianka i Spółdzielnia Obrotu Towarowego z Białegostoku.
Jest to jeden z efektów wspólnych działań detalistów zrzeszonych w Limonce. Zwykle spotykają się co kwartał i omawiają dotychczasowe działania oraz zastanawiają się nad kolejnymi. Lato jest jednak gorącym okresem w nadmorskim handlu, dlatego najbliższe spotkanie odbędzie się w listopadzie w atrakcyjnej Dolinie Charlotty.
– Jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o tzw. sklepy tradycyjne. Na rynku jest miejsce na takie jak nasze: blisko klienta, który nie jest dla naszych pracowników anonimowy – uważa Grzeszczak, który zapewnia, że mimo ścisłej współpracy z Chortenem Limonka pozostanie Limonką.
Katarzyna Pierzchała

Limonka
Adres: ul. Sobieskiego 241, 84-200 Wejherowo
Liczba sklepów: 30
Zasięg terytorialny: pomorskie
Średnia powierzchnia sklepów: 100 mkw.
Opłaty za uczestnictwo w sieci: brak
www.limonka.sklep.pl
https://www.facebook.com/
sklepylimonka

Katarzyna Pierzchała 1272 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.