To nie będzie sezon ogórkowy

Projekt ustawy, który obecnie nazywa się "o podatku od sprzedaży detalicznej", wydaje się blisko finalizacji, ponieważ jego założenia akceptuje większość branży.

Projekt ustawy, który obecnie nazywa się „o podatku od sprzedaży detalicznej”, wydaje się blisko finalizacji, ponieważ jego założenia akceptuje większość branży. Według Centrum Informacyjnego Rządu dopracowania wymagają jeszcze kwestie definicyjne. Po poprawkach natury prawno-legislacyjnej ustawa będzie jeszcze raz przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów. Oznacza to, że plany Ministerstwa Finansów zakładające wejście w życie nowego podatku od 1 lipca br. stoją pod znakiem zapytania. O krętych losach nowej ustawy podatkowej dla handlu, nad którą prace trwają od ubiegłego roku, więcej pisze Katarzyna Pierzchała w artykule pt. „Niewypał podatkowy”. Tymczasem Alfred Bujara, przewodniczący Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ „Solidarność”, inicjator akcji wolnych niedziel, uważa, że wystarczą trzy miesiące, aby zebrać 100 tys. podpisów pod obywatelskim projektem ustawy ograniczającej handel w niedziele. Oznacza to, że już w sierpniu projekt – wraz z wymaganymi min. 100 tys. podpisami – mógłby trafić do marszałka Sejmu, który może go przyjąć do dalszego procedowania bądź odrzucić (więcej w artykule pt. „Wolne niedziele tuż-tuż”). Wygląda więc na to, że wakacje w handlu nie będą jak zwykle sezonem ogórkowym. Przeciwnie – w życie mają szanse wejść inicjatywy, które zmienią oblicze rodzimego handlu. Tak jak swojego czasu zmieniły je promocje. Dziś decydują one o ok. 30 proc. sprzedaży w Polsce. Przodują w nich hipermarkety i dyskonty. Nasi eksperci są zdania, że teraz bardzo trudno będzie wyzwolić się z niebezpiecznej spirali promocyjnej, w którą zaplątał się polski handel (szczegóły w artykule pt. „W spirali promocji”).
W żadną spiralę nie zaplątała się natomiast tegoroczna, 15. już edycja Hitu Handlu – konkursu, w którym detaliści wskazali najlepsze produkty w 83 kategoriach branży FMCG. Nagrody specjalne otrzymają tym razem trzy produkty oraz jedna kampania reklamowa. Ponadto redakcja przyznała wyróżnienie dla najpopularniejszej premiery produktowej pod względem liczby odsłon w Handlu Extra.
Zwycięzcom gratulujemy!

zastępca redaktora naczelnego

Ilona Mrozowska

Ilona Mrozowska 1962 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.