Ogrodowe smaki

Marka Hortex jest od wielu lat niekwestionowanym liderem na rynku mrożonych warzyw i owoców oraz cieszy się silną drugą pozycją na rynku soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce.

Nazwa Hortex pochodzi od słów „hortus” (łac.) – ogród, oraz export, a wymyślono ją w 1958 r. jako nazwę firmy (Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Hortex) oraz używanej przez nią marki. Historycznie Hortex jest pierwszym producentem mrożonych warzyw i owoców w Polsce. To właśnie w Horteksie w 1965 r. uruchomiono pierwszy tunel chłodniczy w naszym kraju.
Hortex był marką w dużej mierze eksportową i w latach 70. stał się jednym z głównych dostawców wyrobów rolno-spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Do dziś marka utrzymuje jedną z wiodących pozycji w kategorii mrożonych warzyw i owoców w tej części Europy, jest także marką numer jeden w Polsce. Obecnie w zakładach Grupy Hortex produkowanych jest 75 mln opakowań mrożonych warzyw i owoców rocznie oraz blisko 200 mln opakowań soków, nektarów i napojów. W jej ofercie znajduje się 60 produktów mrożonych oraz 80 z kategorii SNNN (soki, napoje niegazowane, nektary).
 
Kreator mrożonkowych trendów
Hortex jako lider kategorii mrożonek wprowadza innowacje i kreuje nowe trendy. – Wprowadzając w 2004 r. linię Warzywa na patelnię – mieszanki warzywne ze specjalnie dobranymi przyprawami – Hortex stworzył nowy segment, dziś jeden z trzech największych, po warzywach solo i mieszankach warzywnych, segmentów mrożonych warzyw i owoców – mówi Beata Łosiak, PR manager w Grupie Hortex.
W 2010 r. pojawiły się dania do gotowania w kuchence mikrofalowej Hortex Stimeria. Natomiast prawdziwy przełom w kategorii dań gotowych na bazie warzyw nastąpił w 2014 r., gdy producent wprowadził kolejną linię na patelnię – Makarony na patelnię Hortex – makarony z warzywami i sosami. – Dzięki niej cały segment dań gotowych wzrósł o kilkadziesiąt procent w skali roku – informuje Łosiak. Według niej do najpopularniejszych produktów pod marką Hortex w tym segmencie należą: Tagliatelle z sosem szpinakowym oraz Farfalle z sosem bolognese.
Wśród warzyw solo najpopularniejsze to: szpinak rozdrobniony, szpinak liście, brokuły różyczki, fasolka szparagowa, marchewka kostka, wśród mieszanek warzywnych: bukiet warzyw wiosenny, bukiet warzyw kwiatowy, marchewka z groszkiem i włoszczyzna. Z zup prym w sprzedaży wiodą natomiast: kalafiorowa, wiosenna i barszcz ukraiński.
Obecne udziały marki Hortex w rynku mrożonych warzyw i owoców wynosi 28 proc. ilościowo i 37 proc. wartościowo (Hortex za Nielsenem, mrożone warzywa i owoce jako suma kategorii: warzywa mrożone z wartością dodaną, mrożone dania obiadowe gotowe, mrożone dania gotowe do podgrzania, mrożone zupy do gotowania, owoce mrożone, warzywa mrożone, cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy winno-cukiernicze, sprzedaż wartościowa i ilościowa w kilogramach, okres skumulowany: luty 2015 – styczeń 2016).
 
Smak i wygoda
Jeszcze w połowie lat 80. Hortex stał się światowym liderem w produkcji koncentratów soków owocowych, przede wszystkim koncentratu soku jabłkowego. Jest także pierwszym w Polsce producentem soków w kartonach bez dodatku konserwantów. Na sklepowe półki weszły one w 1989 r., a pierwszymi produkowanymi sokami były dwa do dziś flagowe produkty Horteksu – sok pomarańczowy i jabłkowy.
W połowie lat 90. ofertę poszerzono o kolejną submarkę – Hortex Vitaminka, czyli soki marchwiowo-owocowe dla osób dbających o dobre samopoczucie. W 2005 r. producent wprowadził na rynek markę soków, nektarów i napojów dla dzieci Hortex Leon, znaną nie tylko z oryginalnych smaków, ale także innowacyjnych opakowań. Są to wygodne w użytkowaniu soki w zakręcanych saszetkach (premiera w 2011 r.) oraz napoje i nektary w zakręcanych kartonikach (w 2015 r.).
W 2006 r. na rynek weszła linia napojów dla „spragnionych orzeźwienia” Hortex Fresz. – W 2014 r. pod marką Hortex pojawiły się soki, nektary i napoje w plastikowych butelkach A-PET, co umocniło pozycję marki jako wicelidera rynku – przypomina Beata Łosiak.
Firma systematycznie pracuje nad poszerzeniem i uatrakcyjnieniem oferty. W listopadzie ubiegłego roku Hortex wprowadził nową linię nektarów funkcjonalnych z witaminą C – Hortex Leon Odporność. Nektary dostępne są w dwóch smakach: jabłka, banany i cytryny z miodem oraz jabłka, maliny i cytryny z miodem.
 Na najbliższy sezon firma przygotowała nowe smaki coraz bardziej popularnych napojów w plastikowych butelkach (Jabłko-Jagoda-Mięta ogrodowa i Jabłko-Malina-Limonka), kolejną limitowaną edycję bardzo dobrze przyjętych przez rynek Letnich Smaków, nowe opakowania zyska także linia napojów Fresz. Nowości pojawią się także w ofercie dla dzieci Hortex Leon.
Obecne udziały marki Hortex w rynku SNNN wynoszą 11 proc. ilościowo i 12 proc. wartościowo (Hortex za Nielsenem, soki, nektary, napoje niegazowane z wyłączeniem produktów certyfikowanych dla niemowląt oraz produktów zawierających konserwanty – według definicji Horteksu, cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy winno-cukiernicze, sprzedaż wartościowa i ilosciowa w litrach, okres skumulowany: luty 2015 – styczeń 2016). pw

Znana i kupowana
Hortex to jedna z najlepiej rozpoznawalnych i obdarzonych największym zaufaniem polskich marek. Jej wspomagana znajomość pośród użytkowników SNNN wynosi 93 proc. (GfK Polonia, Omnibus, marzec 2016 r.). Najważniejszymi cechami marki Hortex są doświadczenie i tradycja (69 proc. konsumentów kategorii) oraz zaufanie do marki (57 proc). A od strony produktowej: duża dostępność (63 proc.), wysoka jakość (56 proc.) i atrakcyjne opakowania (58 proc.). To także naturalne i zdrowe produkty, wytwarzane z najlepszych owoców i warzyw (52 proc.). Marka jest postrzegana jako dobra na specjalne okazje (54 proc.), ale również dla całej rodziny.
Wspomagana znajomość marki Hortex wśród użytkowników mrożonych warzyw i owoców to 95 proc. Najważniejszymi cechami marki Hortex w opinii konsumentów kategorii są: doświadczenie i tradycja, wysoka jakość, naturalność, smak i zaufanie, a od strony produktowej: duża dostępność i atrakcyjne opakowania. Marka jest postrzegana jako dobra dla całej rodziny. Z tymi wskazaniami zgadza się aż 80-87 proc. (w zależności od stwierdzenia) użytkowników mrożonych warzyw i owoców znających markę Hortex.
Jest ona nie tylko powszechnie znana, ale produkty tej marki są popularne – aż 89 proc. użytkowników kategorii deklaruje, że kupiło produkty Horteksu w przeszłości, a dla 53 proc. użytkowników jest marką kupowaną najczęściej (GfK Polonia, Omnibus, marzec 2015 r.).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.