W skali pokoleń

Mokate, czołowy producent kawy i herbaty w Europie Środkowo-Wschodniej, rozwija portfolio i stawia na innowacje.

Początek roku przyniósł Mokate znaczące zmiany. Grupą zarządza teraz Adam Mokrysz (szczegóły w ramce), firma ma też nowe logo. Jego częścią jest sformułowanie „A family business” („Rodzinny biznes”). W kierownictwie pracuje cała rodzina właścicieli. Rodzice – Teresa i Kazimierz Mokrysz – są członkami rady nadzorczej, aktywnie angażują się w codzienne życie firmy. Sylwia Mokrysz jest członkiem zarządu Mokate i kieruje marketingiem. Żona Adama, Katarzyna Mokrysz, odpowiada za rozwój i tworzenie nowych produktów.
– Firmy rodzinne mają swoją specyfikę, wnoszą też do świata biznesu szczególnie cenne wartości. W takich firmach planuje się tak jak w rodzinie – w skali pokoleń, a nie roku finansowego. Decyzje podejmuje się, mając na uwadze dobro rodziny – własnej, ale również rodzin pracowników, to ogromna odpowiedzialność – mówi Sylwia Mokrysz.
Przypomina, że marka Mokate stała się rozpoznawalna w Polsce w pierwszej połowie lat 90. W 1992 r. firma wprowadziła na rynek Mokate Cappuccino. Był to innowacyjny u nas, zupełnie nieznany polskim konsumentom produkt. Początkowo nie sprzedawał się zbyt dobrze. – Przełom przyniosła jesienna kampania telewizyjna z instruktażowym filmem – jak przyrządzać cappuccino. Od tego momentu większość Polaków znała już markę Mokate i pokochała nasze cappuccino – wspomina Sylwia Mokrysz. Dodaje, że choć od tego wydarzenia minęło już ponad 20 lat, wiele osób kojarzy je właśnie z tym produktem i marką. A Mokate Cappuccino to obecnie jeden z wielu filarów działalności Grupy Mokate.
W kolejnych latach producent sukcesywnie zwiększał moce produkcyjne, pracował nad ofertą, umacniał pozycję na rynku w Polsce i za granicami kraju.
Na pytanie o największy sukces w ponad 25-letniej historii firmy Sylwia Mokrysz mówi przede wszystkim o tym, iż Mokate pozostało firmą rodzinną. – Zarówno przodkowie, jak i obecni właściciele firmy zyski niemal w całości przeznaczali na jej rozwój, konsekwentnie umacniając pozycję i rozwijając możliwości firmy – podkreśla.

W kraju
i za granicą
Obecnie Grupa Mokate składa się z dziewięciu przedsiębiorstw, działających w Polsce i krajach Europy Środkowej. W zakładach Grupy na terenie Polski i Czech powstaje ponad 1200 produktów. Eksport trafia do około 65 krajów na całym świecie.
– Jesteśmy dziś czołowym producentem kawy i herbaty w Europie Środkowo-Wschodniej, czyli m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w krajach nadbałtyckich i na Bałkanach. W każdym z tych krajów nasze marki są w czołówce najlepiej sprzedających się w swoich kategoriach – mówi Sylwia Mokrysz i dodaje, że widać też również wyraźny wzrost ich znajomości poza Europą.
Już około 70 proc. przychodów Mokate pochodzi z rynków zagranicznych. I to głównie ze sprzedaży markowych produktów, choć w portfolio Mokate duże znaczenie mają też półprodukty.
Grupa odnotowuje stały wzrost skonsolidowanej wartości sprzedaży, która sięga obecnie prawie 900 mln zł.

Kawowy ekspert
– Jesteśmy liderem w kategorii cappuccino. Wartościowy udział Mokate w tym rynku wynosi dziś ponad 55 proc. – mówi Sylwia Mokrysz. Zaznacza, że to około 10-krotnie więcej niż wicelider w tej kategorii, nie licząc marek własnych.
W szerokim portfolio pod marką Mokate są także miksy kawowe. Producent informuje, że w tej kategorii zajmuje drugie miejsce. Wyraźnym trendem na kawowym rynku jest wzrost spożycia kawy poza domem. To tam konsumenci poznają różne sposoby przyrządzania kawy i doświadczenia te przenoszą do domu. Rosną zatem ich oczekiwania wobec kupowanych w sklepie kaw. Spełniając je, producent wizerunkowo przeobraził dwa lata temu markę Mokate i zastąpił ją specjalnościami kawiarnianymi Caffetteria Mokate. Pod koniec ubiegłego roku
ruszyła kampania sponsoringowa tej marki w największych stacjach telewizyjnych, promująca Cappuccino. Według Mokate zobaczyło ją około 30 mln osób.
Ważnym wydarzeniem w historii firmy jest umowa z Lavazzą, która od 2011 r. uczyniła z Mokate autoryzowanego przedstawiciela tej marki w Polsce. W asortymencie są kawy mielone, w ziarnach oraz w kapsułkach. Jej sprzedaż szybko rośnie, jak podaje Mokate – w tempie dwucyfrowym w ciągu roku. – Razem z Lavazzą jesteśmy numerem jeden w kawach ziarnistych – podkreśla Sylwia Mokrysz.

Minutka i Loyd
– W herbatach na podium znajduje się marka Minutka, a jej czarna odmiana w opakowaniu zawierającym 100 torebek to najchętniej kupowana herbata w naszym kraju – informuje Sylwia Mokrysz. Pod tą marką dostępne są herbaty czarne: obok wspomnianego opakowania 100 torebek są też zawierające 40 sztuk, Earl Grey, o smaku cytryny, maliny, z miodem i witaminą C, a także zielone smakowe oraz owocowe. Babcia Jagoda to linia herbat ziołowych i owocowych, dobrze znana m.in. wśród Polonii.
– Z roku na rok na popularności zyskuje marka premium Loyd, która systematycznie zwiększa swoje udziały w rynku, a także w firmowym eksporcie – mówi Sylwia Mokrysz. Podkreśla, że firma nieustannie rozwija portfolio, z roku na rok znane już na rynku produkty umacniają pozycję, a nowości są przyjmowane z ogromnym zainteresowaniem. W 2015 r. w sprzedaży pojawiła się Loyd Yerba Mate, herbata w piramidkach oferowana w dwóch smakach; również w piramidkach na rynek weszły trzy herbaty funkcjonalne Loyd w serii Recepta na…
Kolejną nowością była linia Loyd Tea & Wine.
– Tworzą ją trzy herbaty inspirowane smakiem wytrawnego białego, czerwonego i różowego wina, które powstały dzięki współpracy herbacianych technologów z sommelierami – informuje Sylwia Mokrysz. Wśród nowych produktów wymienia też herbaty Loyd o smaku miodu Manuka.

Kawa, herbata i….
Marką Caffetteria Mokate sygnowane są nie tylko kawy, ale też desery i przekąski. Na przykład owsianki.
– W owsiankach Mokate połączyliśmy płatki owsiane z owocowymi dodatkami i miodem lipowym, co zaowocowało pyszną przekąską – mówi Sylwia Mokrysz.
W portfolio Grupy Mokate są też ciastka, do niedawna obecne jedynie na czeskim rynku – biszkopty Clever są tam hitem. W Polsce od niedawna dostępna jest szeroka gama ciastek Hi Alpino.
– Będziemy nadal wprowadzać innowacje technologiczne i produktowe, które od ponad 20 lat wyróżniają Grupę Mokate na polskim i europejskim rynku spożywczym – mówi Sylwia Mokrysz. – W 2016 r. czekają nas największe w historii Mokate inwestycje w rozbudowę mocy produkcyjnych, które obejmą zakłady w Ustroniu, Żorach oraz Voticach w Czechach – zapowiada.
Stwierdza też, że firma będzie kontynuować politykę marketingową, czyli aktywną obecność w mediach, współpracę z dystrybutorami i sklepami oraz szybkie reagowanie na potrzeby i oczekiwania konsumentów. za

Zmiany w zarządzie
Adam Mokrysz, sukcesor rodziny właścicieli, czwarte pokolenie w istniejącej nieprzerwanie od 1927 r. rodzinnej firmie, objął 1 stycznia 2016 r. stanowisko prezesa zarządu i CEO Grupy Mokate. Zastąpił Marka Tarnowskiego, który po 15-letnim okresie sprawowania swojej funkcji przeszedł do rady nadzorczej spółki. Adam Mokrysz jest doktorem ekonomii, absolwentem Uniwersytetu Londyńskiego oraz IMD w Lozannie. Przez ostatnie lata pracował jako członek zarządu Mokate, odpowiadając za międzynarodowy rozwój Grupy.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.