Tylko dla kobiet

Są marki, które w świadomości konsumentów stanowią ikonę kategorii. Tak bez wątpienia jest w przypadku artykułów do higieny kobiecej pod marką Bella.

W 1956 r. w Toruńskich Zakładach Materiałów Opatrunkowych (TZMO) rozpoczyna się produkcja wyrobów higienicznych dla kobiet – podpasek Donna. Od tamtego czasu jakość wyrobów diametralnie się zmienia, podobnie jak nazwa – z Donna na Bella Donna (z włoskiego „piękna kobieta”), a w 1983 r. – na Bella.
Podpaski Donna były mało konkurencyjne. Przygotowywano się jednak do unowocześnienia produkcji. Pierwszą zagraniczną technologią, w tamtym czasie najlepszą, była włoska.
Dzięki nowym technologiom w 1995 r. TZMO wyprodukowały pierwsze w Polsce podpaski supercienkie Bella Perfecta. Grubość podpaski zmniejszyła się wówczas do 3 mm, jednocześnie nie pogarszając podstawowego waloru – gwarancji suchości bezpieczeństwa.
Przełomowym momentem w historii marki Bella był jednak 2004 r. Jako pierwszy producent artykułów do higieny intymnej TZMO do wszystkich oferowanych produktów wprowadziły wtedy laminat oddychający w miejsce dotychczasowej folii. Było to pionierskie posunięcie, ponieważ wówczas tylko niewielka część produktów miała tę cechę jako wersję premium. Ta innowacja pozwoliła firmie na zdobycie nowych rynków – niemieckiego, francuskiego, holenderskiego, austriackiego, słowackiego, czeskiego, węgierskiego i rumuńskiego.
W 1989 r., znów jako pierwszy producent w Polsce, TZMO rozpoczęły produkcję celulozowych wkładek higienicznych, które w latach 90. przyjęły nazwę wkładki E-Day, obecnie Panty Classic. Z czasem, w roku 1996
– podobnie jak podpaski – pojawiły się wkładki supercienkie. Były to wkładki Bella Panty Intima. Po latach modyfikacji obecnie są to jedyne markowe wkładki pokryte w 100-proc. bawełną.
Natomiast w 2001 r. w sprzedaży pojawiły się pierwsze tampony Tampo Bella. W linii znalazły się cztery rozmiary dopasowane do indywidualnych preferencji. Rok później ofertę poszerzono o tampony z aplikatorem.
Szyte na miarę
– Zdecydowanie naszym najbardziej rozpoznawalnym produktem są podpaski Bella Perfecta. Ultracienkie, produkowane z najwyższej jakości surowców, niepowodujących uczuleń, a jednocześnie produkty technologicznie zaawansowane, gwarantujące pewność i niezawodność nawet w przypadku obfitej menstruacji – podkreśla Oliwia Madrak-Budzińska, specjalista ds. promocji w TZMO.
Oferta tej linii jest niezwykle szeroka. Są podpaski pokryte włókniną lub siateczką, z osłonkami bocznymi lub bez, w wersji bezzapachowej czy z subtelnym kwiatowym aromatem. Klientki cenią sobie również podpaski Bella Normal, ze względu na bardzo dobrą relację jakości do ceny. Podpaski te są naturalne, miękkie i komfortowe, pokryte delikatną włókniną.
Popularnością cieszą się też wkładki traktowane jako swoiste uzupełnienie codziennej higieny. Najczęściej wybierane są wkładki Panty Classic o tradycyjnej grubości, pokryte miękką włókniną. Panie cenią też wkładki Bella Panty Intima – ultracienkie, w 100 proc. pokryte bawełną.
– Wkładki to zdecydowanie najszybciej rozwijający się segment z kategorii higieny kobiecej. Ponieważ wkładka jest produktem codziennej higieny, ważny jest komfort i wygoda użytkowania. Dobra wkładka powinna być w pełni oddychająca i chłonna, a jednocześnie cienka, miękka i delikatna, tak by była właściwie
niewyczuwalna. I przede wszystkim dopasowana do preferencji indywidualnych klientki – mówi Oliwia Madrak-Budzińska.
Jej zdaniem klientki przy wyborze produktu stawiają głównie na wysoką jakość oraz zaufanie do konkretnej marki. Dlatego też jeśli eksperymentują z nieznanym produktem, to najchętniej w obrębie znanej marki. Nie oznacza to, że są niewrażliwe cenowo. Zawsze poszukują i będą poszukiwać dobrych, promocyjnych ofert. Nie jest to jednak główne kryterium wyboru.
Podpaski stosuje 60 proc. pytanych przez Millward Brown Polek. Nieco ponad połowa z nich kupuje podpaski kategoryzowane jako normalne, a 46 proc. – cienkie (badanie TGI obejmujące okres kwiecień 2014 – marzec 2015). Podpaski cieszą się największym zainteresowaniem wśród produktów ochrony kobiecej i mają najwyższy udział w sprzedaży od lat.
 
Mocna konkurencja
Od początku lat 90. Bella miała jednego silnego rywala, należącą do Procter & Gamble markę Always. Dziś konkurencja jest nieporównywalnie większa, ale wówczas to między tymi dwoma graczami – TZMO i P&G – rozgrywała się walka o udział w rynku. Po 20 latach obecności w Polsce podpaski Always zdobyły drugą wśród firmowych brandów pozycję, podczas gdy nr 1 pozostaje Bella.
Jak wynika z danych Millward Brown, Polki najczęściej kupują podpaski Bella, które uzyskały 37,5 proc. wskazań. Następne pod względem popularności są  Naturella i Always, obie marki produkowane przez P&G, które łącznie otrzymały 53 proc. deklaracji, oraz należące do SCA Hygiene podpaski Libresse – 11,4 proc. (badanie TGI, kwiecień 2014 – marzec 2015).
Artykuły do higieny kobiecej wymagają wsparcia sprzedaży i przypominania o nich konsumentkom. W przypadku marki Bella na 2016 r. zaplanowana jest kampania telewizyjna oraz działania w internecie. O produktach Bella będzie można także przeczytać na łamach wiodących magazynów dla kobiet.    

Ilona Mrozowska

TZMO kiedyś i dziś
Produkcja materiałów opatrunkowych na zamówienie Ministerstwa Obrony Narodowej i Centralnego Urzędu Zaopatrzenia Górnictwa ruszyła w Toruniu w 1951 r. Produkcja miała wygasnąć po zrealizowaniu zamówienia, a więc po ok. 6 miesiącach, jednak zapotrzebowanie na te wyroby rosło. Tak powstało państwowe przedsiębiorstwo Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO), które już w połowie lat 60. zaczęło zdobywać rynki zagraniczne.
Przełomowym momentem w historii firmy był 1991 r., kiedy to pracownicy przedsiębiorstwa oraz przedstawiciele środowiska akademickiego i medycznego utworzyli spółkę akcyjną TZMO i wykupili majątek firmy od Skarbu Państwa. W 2016 r. spółka zatrudniała już 7,6 tys. pracowników i miała 55 spółki w 18 krajach. Wyroby TZMO pod markami: Bella, Happy, Matopat, Seni, dr Max, Eva Natura, Eva Sun i Kanion, sprzedawane są na ponad 80 rynkach: w Europie, Afryce, na Dalekim Wschodzie i w USA. Rok 2016 jest dla Grupy TZMO szczególny – to rok podwójnego jubileuszu 65/25.

Ilona Mrozowska 1541 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.