Do babki i chleba

Nie zmieniają się trendy w kategorii margaryn do pieczenia. Ale w margarynach do smarowania - już tak.

Zbliżająca się wizyta rodziny sprawia, że gospodynie domowe nie chcą i nie mogą sobie pozwolić na eksperymenty w kuchni. Kobiety sięgają w takim okresie po produkty znane im od lat, polecane przez mamy i babcie, często obecne w domowych kuchniach od pokoleń – mówi Katarzyna Koczyk, junior brand manager w ZT Kruszwica.
Gramatura kostek do pieczenia najczęściej stosowana w przepisach na domowe ciasta to 250 g. – Klientki w okresie przedświątecznym sięgają po kostki o tej właśnie wadze ze względu na możliwość bezproblemowego korzystania z domowych sprawdzonych receptur – tłumaczy Koczyk, która zwraca też uwagę, że sporym ułatwieniem dla gospodyń domowych są umieszczane na opakowaniach podziałki, pozwalające na dokładne wydzielenie porcji margaryny.
Rosnący pęd życia sprawia, że przed świętami sporo osób ustawia się w kolejkach do cukierni, ale w newralgicznym okresie, jakim dla rodziny są święta, nawet najbardziej zapracowane panie znajdują czas na upieczenie tradycyjnych ciast w zaciszu domowej kuchni. Dlatego przed Wielkanocą popyt na margaryny, masło i inne produkty do pieczenia rośnie nawet trzykrotnie. Co może wydać się szczególnie interesujące, te wzrosty nie dotyczą tylko produktów z ekonomicznej półki. Cena spada na dalszy plan – przede wszystkim liczą się rozpoznawalność marki oraz idąca za nią jakość. To jeden z przejawów coraz silniej przebijającego się trendu – mody na gotowanie od podstaw, a gospodynie z zamożnych domów na jakościowych składnikach nie oszczędzają.
Nie tylko do pieczenia
Prócz kostek do pieczenia w kategorii tzw. tłuszczów żółtych znajdują się produkty przeznaczone do smażenia, margaryny do smarowania oraz margaryny do smarowania z dodatkiem masła (tzw. miksy). Margaryna składa się głównie z tłuszczu oraz wody, tworząc emulsję. Do produkcji margaryny wykorzystuje się popularne oleje: sojowy, rzepakowy, palmowy. Dodawane są do niej również mleko lub serwatka, witaminy, sól, cukier, kwas cytrynowy, ewentualnie konserwanty. Charakterystyczny smak i zapach margaryny jest zbliżony do masła, dlatego często wykorzystywana jest w jego zastępstwie. Z kolei miksy mogą być dwojakiego rodzaju: masło mieszane z olejem albo margaryna mieszana z masłem.
Unilever szacuje, że wartość rynku produktów tłuszczowych w Polsce wynosi ok. 4 mld zł, z czego segment margaryn i miksów stanowi prawie połowę.
– Według naszych obserwacji konsument preferuje produkty pochodzenia roślinnego zapakowane w prostokątne tuby, ewentualnie kwadratowe. Bardzo rzadko wybiera natomiast te w okrągłych pojemnikach. Tłuszcz do pieczenia powinien mieć kształt kostki zawiniętej w „sreberko” – mówi Anna Koza, brand manager marek Flora i Flora Pro.Activ z firmy Unilever. Według niej po duże formaty 400 g i więcej konsumenci udają się do supermarketów i hipermarketów. W sklepach tradycyjnych kupują mniejsze opakowania. Jej zdaniem najważniejszym trendem dla kategorii margaryn do smarowania jest rosnący popyt na odmiany smakowe.
– Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem, a równocześnie niepodatnym na wzmożoną promocyjność masła, jest segment margaryn funkcjonalnych – np. skutecznie obniżająca poziom cholesterolu we krwi Flora Pro.Activ – informuje Anna Koza.
Jak utrzymuje Roman Jawczak, marketing manager z Arla Foods, w Polsce rocznie sprzedaje się ponad 150 tysięcy ton masła i miksów. Oba segmenty rosną, co jest zasługą spadającej ceny masła oraz rosnącej świadomości konsumentów, którzy wolą te produkty od margaryny.
– Rozwijają się przede wszystkim segmenty jakościowe: miksy z zawartością masła powyżej 40 proc., ale również masło ekstra oraz masła importowane – mówi Roman Jawczak. Przypomina on, iż dominującym kanałem sprzedaży jak w wielu innych kategoriach są dyskonty, jednak ze względu na ograniczony asortyment produktów premium waga tego kanału w ich przypadku jest mniejsza aniżeli w większości kategorii żywnościowych i chemicznych. Istotną rolę odgrywają zaś kanały większych supermarketów oraz sklepów o powierzchni sprzedaży do 100 mkw. – W przypadku miksów dominują dwa typy gramatur: 450--550 g, gdzie przeważają tanie miksy ze znikomą zawartością masła, oraz poniżej 250 g, gdzie prym wiodą miksy premium w opakowaniach plastikowych z przykrywkami – informuje Roman Jawczak.
Według danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR) średnio w sklepie małoformatowym (do 300 mkw.) znajduje się 9,5 opakowania margaryn (grudzień 2015 r.). Ich rynek jest bardzo silnie skoncentrowany. W sklepach osiedlowych liczą się głównie produkty trzech wiodących producentów: Unilever (Kasia, Delma, Rama), Bielmar (Palma, Śniadaniowa) i ZT Kruszwica (Smakowita, Zwykła), których udział rynkowy jest zbliżony, a łącznie przekracza 90 proc. w ujęciu wartościowym.
W kanale małoformatowym miksów sprzedaje się trzy razy mniej niż margaryny, stąd i wybór jest znacznie mniejszy. Na sklep przypadają po 2-3 produkty. Z badań CMR wynika, że najlepiej sprzedają się tam wyroby SM Mlekpol (Mlemix Zambrowski, Mix Łaciaty), OSM Piątnica (Piątnica Primo Ostrołęckie Delikatne), Mleczarni Turek (Pasłęk) oraz ZT Kruszwica (Masmix).
 
Na półce
Jak informuje Anna Koza, margaryny Unilevera zbudowały najwyższe udziały rynkowe w historii i osiągnęły wynik 40 proc. (Unilever za Nielsenem, MAT październik-listopad 2015). W ubiegłym roku nowościami rynkowymi były produkty z dodatkiem masła, np. Rama z masłem i Delma Premium z masłem, aczkolwiek wciąż największy sprzedawany wolumen stanowią w portfolio Unilevera Delma oraz Rama. Producent zapewnia, że niezmiennie od lat niezaprzeczalnym liderem w kategorii kostek do pieczenia jest Kasia.
– Okres świąt wielkanocnych to czas zwiększonej konsumpcji oraz licznych przygotowań, podczas których naszym konsumentom towarzyszyć będzie marka Kasia oraz nowość: Rama Smaż jak szef kuchni. To unikatowe połączenie wysokiej jakości olejów. Już od marca oba produkty będą wspierane silną kampanią mediową – zapowiada Anna Koza. Uważa, że w okresie przedświątecznym w sklepie tradycyjnym nie może zabraknąć Delmy Extra, cenionej przez liczne gospodarstwa domowe, oraz 200-g Flory Pro.Activ.
– Przed świętami wielkanocnymi skupiamy się na zaspokojeniu potrzeb konsumentów związanych z pieczeniem domowych ciast. Właśnie z potrzeby urozmaicenia smaku domowych wypieków ZT Kruszwica wprowadziła do sprzedaży kolejny produkt Palma Maślany Smak, który łączy walory zdrowotne i użytkowe tłuszczów roślinnych z tak pożądanym w tej kategorii smakiem masła – mówi Katarzyna Koczyk. Jak zapewnia, margaryna ta pomaga uzyskać maślany smak domowym wypiekom, co nadaje ciastom specjalny charakter na święta. Dodaje, że Palma Maślany Smak jest specjalnie promowana i uzyskuje wsparcie w procesie sprzedaży w handlu małoformatowym ­ – przedstawiciele handlowi w okresie przedświątecznym proponują dla niej specjalne oferty cenowe.
Innymi wyrobami rekomendowanymi przez tego producenta, których sprzedaż w okresie przedświątecznym odnotowuje znaczące wzrosty, są Palma z Kruszwicy oraz Słynne MR Roślinne. Ten drugi produkt ma uniwersalne zastosowanie i może być używany w kuchni zarówno do smarowania pieczywa, jak i do pieczenia. – Co bardzo istotne, przed Wielkanocą w opinii gospodyń domowych margaryna ta ze względu na wysoką zawartość tłuszczu i konsystencję jest niezastąpiona w przygotowaniu kremów do świątecznych wypieków – poleca Katarzyna Koczyk.
Roman Jawczak z Arla Foods rekomenduje linię miksów Lurpak Premium Miks, które mają największą zawartość masła w miksie na rynku, czyli 64 proc. – Pomimo wysokiej zawartości masła Lurpak Premium Miks bez najmniejszych kłopotów jest łatwy do rozsmarowania prosto z lodówki – zapewnia Jawczak. pw

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.