Popyt na drób stale rośnie

- Indykpol ma w ofercie zarówno mięso, jak i przetwory z indyka i kurczaka. To najsilniejsza na rynku marka produktów drobiarskich, od lat zajmująca czołową pozycję jako najbardziej znana spośród producentów drobiu - mówi Edyta Łuczyńska, prezes Indykpol Brand.

Czy w 2015 r. firma zrealizowała znaczące inwestycje? Jak pod tym względem zapowiada się bieżący rok?
W minionym roku Grupa Indykpol inwestowała w segmenty związane z produkcją pasz i wylęgiem piskląt. Inwestycje te stanowią element szerszego programu inwestycyjnego, który Grupa zamierza realizować w ciągu najbliższych kilku lat i na który zamierza przeznaczyć około 200 mln zł. Część planowanych inwestycji jest już w fazie realizacji, część na etapie projektów wykonawczych.
W trakcie realizacji jest rozbudowa i modernizacja zakładu w Lublinie. Celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych i zapewnienie jeszcze lepszych parametrów jakościowych produkowanych tuszek i elementów drobiowych. Zakład zostanie wyposażony w najlepsze dostępne na świecie technologie, co pozwoli obniżyć koszty jednostkowe produkcji.
Cały program inwestycyjny ma na celu osiągnięcie maksymalnej efektywności we wszystkich obszarach działania spółki oraz w wybranych uzyskanie pozycji konkurencyjnego producenta. Planowane inwestycje umożliwią również znaczące zwiększenie przychodów, marży oraz udziału w rynku.
 
Grupa funkcjonuje w dwóch podstawowych segmentach rynku: mięsach i przetworach drobiowych. Jak poszczególne segmenty rozwijają się w Polsce i jak na ich tle wypada marka Indykpol?
Polska jest europejskim liderem w zakresie produkcji drobiarskiej. Osiągnięcie tej pozycji zawdzięczamy produktom wysokiej jakości i konkurencyjnej cenie. Także na rynku wewnętrznym spożycie drobiu stale rośnie, gdyż ten rodzaj mięsa cechuje wysoka zawartość białka, niska tłuszczu, jest lubiane przez wszystkich członków rodziny, można szybko i łatwo je przyrządzić.
Mięso indycze jest szczególnie doceniane przez osoby zwracające uwagę na to, co jedzą, świadomie dobierające produkty w diecie, gdyż ma ono wyjątkowe wartości odżywcze i różnorodne walory smakowe – w zależności od tego, z jakim elementem tuszki mamy do czynienia.
Indykpol ma w ofercie zarówno mięso, jak i przetwory z indyka i kurczaka. To najsilniejsza na rynku marka produktów drobiarskich, od lat zajmująca czołową pozycję jako najbardziej znana spośród producentów drobiu.
 
Czy mięso indyka, a także gęsi zyskuje na popularności?
Z każdym rokiem Polacy spożywają coraz więcej drobiu. Największy udział w spożyciu nadal ma mięso kurczęce, szeroko dostępne, atrakcyjne cenowo. Mięso indycze, wyraźnie droższe od kurczęcego, jest na drugim miejscu pod względem spożycia i jego popularność wraz z trendem świadomego odżywiania stale rośnie. Na rynku można zauważyć także coraz więcej mięsa gęsiego, poza sezonem dostępnego w wersji mrożonej, oraz kaczego.
 
Ostatnio często powraca debata na temat obecności antybiotyków w mięsie drobiowym. Czy pasze, którymi karmiony jest drób, są wolne od antybiotyków?
W ostatnich latach mity o drobiu zdominowały doniesienia mediowe, zgodnie z zasadą, że im bardziej sensacyjna informacja, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie powielana.  
W hodowli drobiu podanie antybiotyku kurczakom możliwe jest jedynie podczas leczenia, prowadzonego pod ścisłym nadzorem lekarza weterynarii. Stosowanie antybiotyków pod nadzorem lekarza jest bezpieczne i dla zwierząt, i ludzi. Po zakończeniu leczenia obowiązkowe jest zachowanie odpowiedniego okresu karencji, czyli czasu, w którym pozostałości leku są usuwane z organizmu ptaków. Po tym okresie mięso leczonego wcześniej kurczaka jest całkowicie bezpieczne dla konsumenta. Każdy lek ma określone rozporządzeniem dawkowanie i odpowiedni okres karencji zapewniający rozkład składników leku – do poziomu bezpiecznego dla ludzkiego zdrowia.
Produkty z mięsa drobiowego nie mogą zawierać antybiotyków w momencie wprowadzenia do sprzedaży (Rozporządzenie Komisji UE nr 37/2010 z dnia 22.12.2009 r.). Skala nadużyć w branży to marginalny odsetek. Jak wynika z danych GIW, w 2014 r. tylko 93 na 30 098 analizowanych próbek, 0,31 proc., było niezgodnych z obowiązującymi przepisami.
 
Które konkretnie produkty są hitami sprzedaży Indykpolu i tym samym znakiem rozpoznawczym marki?
 Oferta Indykpolu jest szeroka i dotyczy różnych kategorii produktowych. Tylko w ramach grupy pierwszych na rynku pojedynczo pakowanych parówek Jedynek funkcjonują parówki o różnych smakach oraz skierowane do różnych grup odbiorców, w tym Jedyneczki dla dzieci, czy nasza nowość Jedynki Men dla mężczyzn. Inny nasz produkt Parówki z indyka od lat cieszą się uznaniem konsumentów za smak i związaną z brakiem osłonek wygodę korzystania.
W kategorii pieczonych pasztetów drobiowych dostępnych z lady tradycyjnej pasztety Indykpolu cieszą się uznaniem ze względu na tradycyjną recepturę kojarzoną z domowymi wypiekami. Pasztet Indykpol ze śliwkami czy Pasztet dworski z linii Dobre naturalnie – bez konserwantów, dostępny także z półki samoobsługowej – to znane i lubiane produkty.
W kategorii wędlin takich jak szynki i wędzonki prym wiodą produkty całomięśniowe, np. Filet Specjał, Szynka Guliwer czy nietypowe pod względem formy szynki gotowane
– z piersi indyka Bianka czy z piersi kurczaka Delika. Warto także wspomnieć o linii Klasyka z indyka
– szlachetnych kiełbasach takich jak Krakowska sucha, Żywiecka czy przekąskowych kabanosach cienkich. Renomę wśród konsumentów zyskała także linia mięs Samo dobro, w tym najbardziej popularne na rynku w kategorii mięs mielonych Mięso z indyka na kotlety.
Ilona Mrozowska

Ilona Mrozowska 1752 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.