Centra handlowe wczoraj i dziś

W br. najwięcej nowych galerii przybędzie w małych oraz w największych miastach - wynika z raportu PRCH Retail Research Forum. Na koniec 2015 r. funkcjonowało w Polsce 81 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 11 mln mkw.

W 2015 r. powstało 27 nowych obiektów handlowych a 18 już istniejących centrów zostało rozbudowanych. Najwięcej nowych inwestycji - aż 12 - ukończono w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, natomiast w przypadku rozbudów najwięcej obiektów otwarto w największych aglomeracjach.

Największymi tradycyjnymi centrami handlowymi otwartymi w 2015 r. są: Zielone Arkady w Bydgoszczy (50,8 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (46,3 tys. mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.), Vivo! Stalowa Wola (32,5 tys. mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. mkw.).

Z danych zebranych przez autorów raportu PRCH Retail Research Forum wynika ponadto, że na koniec 2015 r. w budowie było 31 projektów handlowych (prawie 700 tys. mkw. powierzchni najmu), z czego 25 stanowią nowe centra handlowe. Większość projektów, które pozostają w budowie, zlokalizowana jest w największych aglomeracjach, są to m.in. Posnania w Poznaniu (100 tys. mkw.), Galeria Północna na warszawskiej Białołęce (64 tys. mkw.), Wroclavia niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego (64 tys. mkw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

- Rozwój rynku napawa optymizmem. Deweloperzy zakładają, że ponad połowa obiektów, które obecnie są w fazie budowy, trafi na rynek jeszcze w tym roku – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Rok 2015 był dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udany zarówno pod kątem nowych projektów, aktywności nowych sieci handlowych, jak i inwestorów. W ub.r. właściciela zmieniły centra handlowe o łącznej wartości 2,2 mld euro, co jest kwotą ponad trzykrotnie wyższą w porównaniu z 2014 r. Najaktywniejszą grupą inwestorów kupujących obiekty handlowe w Polsce były fundusze amerykańskie (29 proc. wolumenu transakcji).

Na rynku odnotowano kilka spektakularnych przejęć obiektów typu „prime”, do których należy zaliczyć sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu funduszowi Deutsche Asset and Wealth Management oraz nabycie centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment.

Oprócz tego inwestorzy, poszukując bardziej atrakcyjnych stóp kapitalizacji, zawarli kilka transakcji w mniejszych miastach, jak Bielsko-Biała czy Opole, gdzie właścicieli zmieniły Galeria Sfera i CH Karolinka. Uwagę autorów raportu przyciągnął także zakup udziałów spółki giełdowej Echo Investment przez Griffin Real Estate, gdzie wartość portfela handlowego wyniosła ok. 290 mln euro.

Katarzyna Pierzchała 1344 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.