Leszek Wiwała: Spadki na rynku alkoholi mocnych wyhamowały

W najbliższych kilku latach krajowy rynek wódki będzie nadal malał, ale tempo spadku będzie niższe i wyniesie ok. 1-2 proc rocznie. W niewielkim stopniu spadek zrekompensują wzrosty w pozostałych kategoriach alkoholi - uważa Leszek Wiwała, prezes ZP Polski Przemysł Spirytusowy.

Przed podwyżką akcyzy w 2014 r. branża prognozowała dynamiczny rozwój produktów premium i eksportu. - Obecnie trend się zatrzymał, ale jeżeli w tym roku uda się ustabilizować sytuację na rynku krajowym, powinniśmy wrócić na tę ścieżkę. Będzie temu sprzyjać dobra kondycja gospodarcza, wzrost płac i zmiany w kulturze picia – uważa Leszek Wiwała.

Ubiegły rok ocenia on, jako umiarkowanie udany dla przedsiębiorców wyrobów spirytusowych. Wyhamowały bowiem spadki w produkcji i sprzedaży wódki na rynku krajowym, jednak produkcja nie wróciła do poziomów sprzed podwyżki akcyzy.

Według danych ZP PPS, w 2015 r. utrzymywała się niższa produkcja napojów spirytusowych, przy lekkich wzrostach w produkcji pozostałych kategorii alkoholi. Zdecydowana większość dostaw pochodzi z produkcji krajowej, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (7 proc.).

PPS wskazuje na nierówne warunki konkurencji na rynku alkoholi. Podatki stanowią dziś ok. 60 proc. ceny napojów spirytusowych w Polsce, podczas gdy w innych kategoriach alkoholi jest to 7-20 proc. Do tego dochodzi zakaz komunikacji z konsumentem (reklama i sponsoring), który dotyczy tylko producentów napojów na bazie mocnych alkoholi. Utrudnia to budowę marek premium i kategorii RTD. - Dodatkowo coraz więcej danych wskazuje na wzrost w ostatnich dwóch latach szarej strefy wyrobów spirytusowych. Na nielegalnej konkurencji tracą przede wszystkim mniejsi producenci – podkreśla prezes Wiwała.

W okresie styczeń-wrzesień 2015 r. eksport napojów spirytusowych zmniejszył się o 4,6 proc. do 36,25 mln litrów, ale jego wartość zwiększyła się o 2,1 proc. do 127,3 mln euro. Średnia cena transakcyjna wzrosła o 8 proc. Udział eksportu w produkcji wynosi dla piwa 7 proc., dla wódki 19 proc.

Katarzyna Pierzchała 1198 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.