Zamiast śmietany

Popyt na jogurty rośnie latem, gdyż są one doskonałym dodatkiem do potraw z grilla, a w ciągu całego roku wykorzystywane są jako substytut śmietany.

Dotyczy to zwłaszcza jogurtu typu greckiego/bałkańskiego, ponieważ różni się on od zwykłego, naturalnego jogurtu – gęstą konsystencją. Twórcą tej kategorii w Polsce jest OSM w Nowym Dworze Gdańskim. Jogurt bałkański Maluta pojawił się w sprzedaży (bez wsparcia reklamowego) w 2005 r. i od razu zyskał ogromną popularność wśród konsumentów. Dopiero po debiucie Maluty jogurty typu greckiego zaczęły systematycznie trafiać najpierw do portfolio niemal wszystkich największych na rynku nabiałowym graczy (Danone, Zott, Bakoma, Mlekovita), a potem również – sieci handlowych i ich marek własnych. Przedstawicielka spółdzielni mówiła nam w ub.r., że dostępność podobnych i tańszych jogurtów typu greckiego skłania konsumentów do podejmowania decyzji bardziej ekonomicznych. Nadal jednak jogurt bałkański Maluta notował wówczas regularne wzrosty sprzedaży, choć niewielkie. Świadczyło to – według spółdzielni – o zasłużonym zaufaniu klientów i przywiązaniu do marki.
Obecnie cała kategoria jogurtów typu greckiego w Polsce sprzedaje się najlepiej w okresie grillowym – jej sprzedaż rośnie wtedy nawet o 30 proc.
O stworzenie bardziej całorocznej ich wersji pokusiła się OSM Piątnica, która w marcu 2014 r. wypuściła na rynek smakowe wersje jogurtów typu greckiego. Popularność tej linii produktów sprawiła, że rok później do oferty Piątnicy dołączyła marka Piątuś – smakowe jogurty typu greckiego, ale przeznaczone dla dzieci. W przypadku Piątnicy była to pierwsza linia skierowana dla tej grupy konsumentów.
Innym rodzajem jogurtu z południa Europy jest ayran – turecki jogurt pitny z dodatkiem słonej wody. Ma go w ofercie m.in. Lacma i OSM Nowy Dwór Gdański. Ten napój świetnie smakuje przy spożywaniu pikantnych potraw z grilla, gasi pragnienie i uzupełnia w organizmie elektrolity tracone podczas upałów.
– Segmenty jogurtów, kefirów i maślanki cechuje znaczna sezonowość ze względu na ich orzeźwiający charakter – tłumaczy Edmund Borawski, prezes SM Mlekpol. W mniejszym stopniu dotyczy to jogurtów do jedzenia łyżeczką.
Z badań Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w sklepach do 300 mkw. ten rodzaj jogurtu ma najsilniejszą reprezentację. Średnio w sklepie osiedlowym w listopadzie ub.r. było ich 15, pitnych zaś dwa raz mniej. Przeważają produkty smakowe, naturalnych (obydwu rodzajów) jest mniej – średnio cztery.
Mimo że jogurty produkuje wiele spółdzielni liczą się cztery wiodące: Danone, Bakoma, SM Mlekpol oraz Zott. W segmencie jogurtu pitnego prym wiedzie w kanale małoformatowym Danone, którego produkty realizują prawie połowę sprzedaży. Z kolei w segmencie produktów „łyżeczkowych” na prowadzenie z podobnym udziałem wysuwa się Zott, który również jest liderem w kategorii jogurtów naturalnych.
Badania CMR pokazują, że kefir jest dużo mniej popularny niż jogurt. pw

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.