W cenie konfekcjonowane

Dla konsumentów tej kategorii bardzo ważna jest wygoda stosowania produktu. Widać to szczególnie dobrze w segmencie serów miękkich.

Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że z powodu rosyjskiego embarga przez 7 miesięcy ubiegłego roku produkcja serów dojrzewających, pleśniowych i topionych spadła od 5,6 do 9,2 proc. Jednak dzięki wysokiemu spożyciu twarogów (wzrost produkcji o 3 proc.) całkowity wolumen serów zmalał jedynie o 0,7 proc.
 
Zmierzch klasycznej kostki
Już od lat w odwrocie są klasyczne sery białe na wagę, na rynku liczą się już głównie te konfekcjonowane. Są zatem zmielone sery do serników, kremowe do kanapek – naturalne i z dodatkami, a także odtłuszczone. Polscy konsumenci bardzo dobrze przyjęli sery typowe dla kuchni południowej Europy. Są to kategorie o najniższym udziale w rynku serów białych, ale i najdynamiczniej rosnące. Mowa o takich produktach, jak sery typu feta, mozzarella czy mascarpone. Stosowane są do sałatek (typu feta), jako samodzielne przekąski (mozzarella z pomidorami i bazylią), ale także do wypieków (mascarpone).
 
Konsument polubił wygodę
– Coraz częściej konsumenci używają sera jako dodatku do sosów i sałat, co jest bezpośrednim skutkiem popularyzacji kuchni greckiej i włoskiej – tłumaczy fenomen rosnącej nad Wisłą popularności serów śródziemnomorskich Roman Jawczak, marketing manager consumer international sales & export w Arla Foods. Według niego Polacy przywiązują dużą wagę do naturalnego pochodzenia produktu, lecz trend ten jest nieporównywalnie słabszy niż w krajach starej Unii. – W krajach zachodnich konsumenci poszukują wyrobów organicznych, bardzo ważne jest dla nich źródło pochodzenia wykorzystywanych produktów. Polacy też zaczęli uważniej czytać etykiety, ale dla nich na pierwszym miejscu jest wygoda, łatwość użycia produktu, oszczędność czasu – mówi Roman Jawczak. Z tego powodu producenci bardzo chętnie w Polsce eksperymentują z innowacyjnymi opakowaniami. W naszym kraju pojawiły się np. sery wyciskane w tubkach, a także linie serów twarogowych w krążkach i plastrach.
Przedstawiciel Arla Foods informuje, że największym powodzeniem cieszą się sery naturalne, czyli śmietankowe. Spośród smakowych konsumenci preferują te z dodatkiem czosnku, ziół, ale próbują też nietypowych połączeń, co motywuje producentów do urozmaicania oferty (np. serki Apetina o smaku curry czy papai).
Polacy dość niechętnie odnoszą się do produktów mlecznych o niskiej zawartość tłuszczu. – Konsumenci wybierają świadome odżywianie, nie rezygnując z walorów smakowych, czyli mniej ilościowo, ale pełnowartościowego produktu – wyjaśnia Roman Jawczak. Dynamiczne wzrosty notują za to produkty bez laktozy. Arla Foods wprowadziła na rynek całą gamę takich produktów pod marką Lactofree.
Dla konsumentów ważna jest też marka, będąca gwarancją wysokiej jakości, co podkreśla Sylwia Protasiuk, brand manager z Mleczarni Turek. – Drzewo decyzyjne dla kategorii serów jest bardzo rozbudowane, a jego struktura uzależniona od typu sera. W przypadku serów puszystych, takich jak Tartare, najważniejsze jest zaufanie do marki – uważa Sylwia Protasiuk.
 
W plastrach i do smarowania
Sery twarogowe dostępne są w ok. 60 proc. placówek badanych przez CMR, a więc tych, których powierzchnia nie przekracza 300 mkw. Sklepy mają średnio po cztery warianty serów plus trzy dodatkowe w kategorii serów twarogowych plastrowanych.
Największą sprzedaż w tym kanale realizują produkty OSM Piątnica, SM Mlekpol, Top-Tomyśl, Lacpol, OSM Czarnków czy SM Bieluch. Na ogół są to sery pakowane w pudełka i folie o masie 250 g. Na znaczeniu zyskują twarogi do smarowania (kremowe i puszyste), które według Hochland Polska realizują jedną piątą sprzedaży serów twarogowych. Plasują się tym samym na trzecim miejscu w strukturze rynku, po twarogach i serkach typu cottage cheese.
– Sery z natury rzeczy są produktami masowo wykorzystywanymi na śniadania, przede wszystkim ze względu na właściwości odżywcze i zdrowotne. Szczególnie dobrym komponentem kanapek są puszyste sery kremowe twarogowe wykorzystywane do smarowania pieczywa – wyjaśnia popularność tego typu wyrobów Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager w Hochland Polska. W serkach do smarowania dużym powodzeniem cieszą się produkty takich marek, jak: Apetina (Arla Foods), Bieluch (SM Bieluch), Łaciaty (SM Mlekpol), Philadelphia (Mondelez), President (Lactalis Polska), Turek (Mleczarnia Turek) czy Twój Smak (OSM Piątnica).
W serkach puszystych wśród czołowych marek niezmiennie pozostają m.in.: Almette (Hochland Polska), Twój Smak Puszysty (OSM Piątnica) czy Tartare (Mleczarnia Turek).     
pw

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.