Zyski Grupy Żywiec w ub.r. podwoiły się

Przy niemal niezmienionych przychodach ze sprzedaży druga w kraju grupa piwowarska osiągnęła zdecydowanie wyższą rentowność.

W 2015 r. Grupa Żywiec sprzedała 11,6 mln hektolitrów piwa, tj. o 8,4 proc. więcej niż w 2014 r. (10,7 mln hl).
Uzyskała 3 132 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej (3,09 mld zł).
Z działalności operacyjnej wypracowała 284 mln zł zysku, dwukrotnie więcej niż w 2014 r. (141 mln zł).
Zysk netto grupy za ub.r. wyniósł 298 mln zł, o 87 proc. więcej niż w 2014 r. (159 mln zł).

- Ubiegły rok był trudny dla rynku piwa zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Utrzymująca się
intensywna konkurencja cenowa w połączeniu z dalszym wzrostem znaczenia nowoczesnego kanału sprzedaży,
w tym przede wszystkim dyskontów, doprowadziła do spadku cen piwa. Te trendy rynkowe pozostają wyzwaniem
dla rentowności całej branży - komentuje Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec.

Poprawę wyników Grupa Żywiec osiągnęła, modyfikując strategię handlową, kładąc nacisk na wzmocnienie marek i odzyskanie konkurencyjności cenowej, obniżonej przez działania konkurencji w poprzednich latach.

- Pozytywny wpływ na nasze wyniki miał także dobry sezon letni oraz brak oferty konkurenta w jednej z sieci handlowych. Wszystkie te działania oraz sprzyjające okoliczności doprowadziły do zwiększenia wolumenu sprzedaży o blisko 1 mln hektolitrów w ciągu roku. Przeprowadziliśmy również restrukturyzację naszej organizacji, mając na celu znaczne obniżenie kosztów. W rezultacie, pomimo znacznego wzrostu sprzedaży, nasze koszty nieznacznie się zmniejszyły o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem 2014 - wskazuje Duverdier.

Poprawę wyników obrazują wskaźniki ubiegłorocznego wzrostu marż Grupy Żywiec: marża operacyjna wzrosła z 4,6 proc. w 2014 r. do 9,1 proc. w ub.r., a marża brutto - z 5,2 do 9,5 proc.

Wedle przewidywań prezesa Grupy Żywiec rynek piwa w 2016 r. pozostanie na podobnym poziomie w ujęciu ilościowym, natomiast w ujęciu wartościowym nieznacznie spadnie. Wszelkie nowe podatki pośrednie (np. "podatek od sprzedaży w sieciach") wpłyną w sposób negatywny na ten trend.

Do najważniejszych marek Grupy należą: Żywiec, Heineken, Desperados, Warka, Tatra, Specjal, Strong, Leżajsk oraz Królewskie. Grupa jest również producentem polskich piw specjalnych Kaper i Żywiec Porter oraz dystrybutorem zagranicznych marek Paulaner i Murphy’s.

Maciej Burlikowski 38 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.