Smaki inne niż europejskie

Polscy konsumenci polubili kuchnię azjatycką. Są tacy, dla których curry, sos sojowy czy makaron ryżowy to produkty pierwszej potrzeby.

Kategoria spożywczych produktów orientalnych to gama wyrobów, które swój rodowód mają w Azji. Wytwarzane są właśnie na Dalekim Wschodzie lub na bazie tradycyjnych orientalnych receptur. Są niezbędne do przyrządzania dań azjatyckich, ale mogą także stanowić cenne urozmaicenie innych kuchni, np. europejskich. Dział marketingu Tan-Viet International podkreśla, że ich popularność rośnie wraz ze wzrostem zainteresowania Polaków ogólnie pojętą sztuką kulinarną, a także odkrywaniem nowych smaków i odtwarzaniem tych, które zostały wypróbowane podczas podróży lub podczas wizyty w jednej z rozlicznych azjatyckich restauracji.
Produkty orientalne, wskazuje Tan-Viet, można podzielić w różnoraki sposób – wyszczególniając produkty niezbędne i charakterystyczne np. dla kuchni chińskiej, tajskiej, japońskiej, indyjskiej, wietnamskiej etc., ale także ze względu na ich rodzaj i funkcjonalność. Kategorię tworzą zatem sosy orientalne (od sosów sojowych, przez sosy chili, aż po sos rybny), makarony orientalne (ryżowe, pszenne, tzw. makaron chiński, nazywany również glass noodles), warzywa i owoce egzotyczne (np. papaja, liczi, pędy bambusa, kiełki fasoli mung), a także produkty do sushi i orientalne dodatki kulinarne (np. ocet ryżowy, papier ryżowy, grzyby mun, mleczko kokosowe).
Tan-Viet International to jeden z największych na rynku produktów orientalnych graczy, nie tylko w Polsce. Zajmuje się ich importem i dystrybucją także w Europie i Ameryce Środkowej. Jest dystrybutorem produktów marki Vifon, TaoTao, Tokyoto, Ammko oraz Polka. Marka Vifon to czołowy gracz w kategorii zup błyskawicznych w Polsce (Tan-Viet za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, zupy chińskie, w skumulowanym okresie VIII 2014 – VII 2015, pod kątem sprzedaży w sztukach, cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże sklepy spożywcze, średnie sklepy spożywcze i małe sklepy spożywcze). Marka TaoTao jest natomiast liderem kategorii sosów i makaronów orientalnych w naszym kraju (Tan-Viet za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, sosy orientalne i makarony orientalne, w skumulowanym okresi VIII 2014 – VII 2015 pod kątem sprzedaży w sztukach, cała Polska, jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże sklepy spożywcze, średnie sklepy spożywcze i małe sklepy spożywcze), aktywnie budującą pozycję także na innych rynkach.
Jak wskazuje Tan-Viet, na szczególną uwagę zasługuje sos sojowy TaoTao, który od lat jest nr 1 na rynku w Polsce. Sos sojowy to najbardziej rozpoznawalna, uniwersalna azjatycka przyprawa. Sosem sojowym można doprawiać nie tylko dania orientalne (chińskie, koreańskie, japońskie, tajskie, wietnamskie), ale także potrawy typowo europejskie, np. gulasze i zupy. Świetnie sprawdza się jako marynata.
Na orientalnej półce powinno się znaleźć miejsce na inne topowe produkty marki TaoTao – sosów chili, bezglutenowych makaronów ryżowych (obok klasycznych kształtów typu nitki i wstążki dostępne są także świderki, muszelki i kolanka) czy makaronów chińskich i pszennych: Chow Mein oraz Wonton.
Szerokim asortymentem reprezentującym kuchnie świata dysponuje DeCare. Założona przez entuzjastów dobrej kuchni dwie dekady temu firma, dziś jest dystrybutorem ok. 50 międzynarodowych marek obejmujących prawie 500 produktów z kuchni: meksykańskiej, tajskiej, chińskiej, japońskiej, indyjskiej, indonezyjskiej, włoskiej, greckiej, francuskiej i angielskiej. Do tych orientalnych zaliczają się: House of Asia (np. pasta wasabi, Sushi Nori 100 g – liście alg morskich, papier ryżowy, Ryż do sushi 500 g), Oishi (sushi nori 20 g), Smart Chef (T&H Ryż jaśminowy tajski 1000 g), Woh Hup (Olej Sezamowy 150 ml), Thai Heritage (Tajska trawa cytrynowa 184 g), S&B (pasta wasabi w tubce 43 g).
 
Atrakcyjna nisza
Modę na międzynarodową kuchnię starają się dyskontować także producenci mrożonek, co znajduje odzwierciedlenie w ofercie np. Grupy Hortex. – Dla zwolenników kuchni azjatyckiej oferujemy Warzywa na patelnię z przyprawą orientalną oraz Mieszankę chińską – mówi Beata Łosiak, PR manager w Grupie Hortex. Na opakowaniach tych produktów oraz na stronie internetowej firma prezentuje przepisy na dania inspirowane kuchnią azjatycką, które można przygotować na bazie mrożonek Hortex, m.in. na sajgonki z wykorzystaniem Mieszanki chińskiej, zupę warzywną z mlekiem kokosowym i pad thai na bazie Bukietu warzyw kwiatowych.
 Moda na sushi zachęciła dystrybutorów ryżu, by wprowadzić na rynek jego specjalne odmiany nadające się do robienia tego japońskiego specjału. W ofercie ma go np. Kupiec (Connaisseur Ryż do Sushi 400 g) i Podravka (500 g).
Iwona German, head of marketing w firmie McCormick Polska (Kamis), zauważa, że Polacy coraz odważniej wprowadzają orientalne smaki do codziennego menu, a przyprawy to ważny akcent w kuchni azjatyckiej. Do najpopularniejszych należą: kolendra, cynamon, imbir, kurkuma, kardamon, szafran, chili, pieprz zielony, kmin rzymski, które Kamis od lat ma w ofercie. Producent oferuje też Curry Kamis oraz gotowe mieszanki, tj. Przyprawę Kamis do dań kuchni chińskiej i Przyprawę Chińską Kamis 5 smaków, które zawierają charakterystyczne dla tej kuchni mieszanki ziół i przypraw i dzięki którym z ogólnie dostępnych składników można z łatwością przyrządzić klasyczne dania tej kuchni.
 Azjatyckie smaki coraz częściej goszczą na polskich stołach dzięki producentom dań gotowych – zarówno mrożonek (Pierogi domowe chińskie Iglotex), na tackach (ZPM Grot – Pierogi po tajsku), jak i konfekcjonowanych w słoikach (sos słodko-kwaśny pikantny Pudliszki 500 g). Osoby zapracowane sięgają po sosy suche i fiksy, na bazie których szybko można w domu przygotować chińszczyznę, np. Knorr Fix do potraw chińskich lub Winiary Pomysł na kurczaka po chińsku.
 – Kuchnia azjatycka – obok włoskiej, amerykańskiej czy meksykańskiej – cieszy się w Polsce dużą popularnością. Polacy coraz śmielej wprowadzają orientalne smaki do codziennego menu i często gotują dania kuchni azjatyckiej – konkluduje Iwona German z McCormick Polska.

pw

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.