Marki własne już cenione, ale nadal z potencjałem

Ponad 70 proc. konsumentów ma świadomość istnienia w sieciach handlowych marek własnych, przy czym 34 proc. je docenia, 31 proc. - nie, a kolejne 35 proc. nie ma jeszcze na ich temat wyrobionej opinii.

Takie wnioski płyną z opublikowanego właśnie badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Dostępność marek własnych, nieobecnych w innych sklepach, jest przez konsumentów wskazywana jako trzecia najważniejsza przyczyna dokonywania zakupów w sieciach handlowych.

Z badania wynika także, Polacy lepiej oceniają produkty własne sieci handlowych, na których wyeksponowana jest nazwa sieci. Jednak również w przypadku tych drugich widoczne są różnice w postrzeganiu: konsumenci lepiej oceniają produkty marki własnej, na których eksponowana jest nazwa sieci niż produkty, w przypadku których nazwa sieci nie jest eksponowana.

37 proc. badanych przyznaje, że nie warto wydawać pieniędzy na produkty codziennego użytku znanych producentów, skoro sieci handlowe mają własne, równie dobre marki.

- Pojęcie marki własnej ewoluuje. Marka własna coraz rzadziej kojarzona jest z gorszą jakością i nieciekawym opakowaniem - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. Oczywiście nadal duża część konsumentów uważa produkty tych marek za gorsze, jednak producenci markowych, tradycyjnych produktów często przez dziesięciolecia pracowali na wizerunek i reputację. W porównaniu z nimi marki własne są na rynku od stosunkowo niedawna - podkreśla Czarnecki.

Jego zdaniem, fakt, że jedna trzecia konsumentów nie ma zdania na temat marek własnych może oznaczać zarówno, że ich nie identyfikuje jak i - nie kupuje. To istotny sygnał dla sieci handlowych. Są to bowiem potencjalni konsumenci marek własnych, którzy być może już z nich korzystają, ale odpowiednia zachęta mogłaby ich skłonić do wypróbowania również innych produktów lub do częstszego zakupu.

Przyczyny robienia zakupów w sieciach handlowych:

  • Cenię duży wybór produktów - 69%
  • Cenię tanie produkty - 53%
  • Mam swoje ulubione marki dostępne wyłącznie w sieciach handlowych - 45%


Czy ceni Pan/Pani marki własne sieci handlowych?

  • Tak - 34%
  • Nie - 31%
  • Trudno powiedzieć - 35%


Źródło: Badania ilościowe zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, sierpień 2015, e-panel, N=1017.

Ilona Mrozowska 1723 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.