Deloitte: Tesco i Carrefour wśród 10 największych detalistów na świecie

Przychody 250 największych detalistów na świecie w ubiegłym roku obrotowym kończącym się najpóźniej w czerwcu 2015 r. wyniosły 4,48 bln. dol. W porównaniu rok do roku oznacza to wzrost rzędu 4,3 proc.

Dane pochodzą z najnowszej edycji corocznego raportu „2016 Global Powers of Retailing. Navigating the new digital divide” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

- Jest to pozytywny sygnał po zaobserwowanym w 2011 r. spadku przychodów w tym sektorze. Sytuacja różni się jednak w zależności od regionu: w Ameryce Północnej, w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu odnotowano znaczący wzrost przychodów. Natomiast w regionie Azji i Pacyfiku, w Europie i w Ameryce Łacińskiej nastąpiło wyhamowanie tempa wzrostu. Dla przykładu w Europie wzrost wyniósł jedynie 2,1 proc. – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu, Deloitte. - W ubiegłym roku znaczący wpływ na wyniki finansowe firm z sektora handlu detalicznego miały: spadek inflacji oraz spadki cen ropy, wzmocnienie dolara, jak również tąpnięcie chińskiej gospodarki - dodaje.

Jak wynika z raportu Deloitte, średni wzrost przychodów w latach 2009 – 2014 wyniósł 4,9 proc. Aby znaleźć się na liście TOP250 spółka musiała w roku obrotowym 2014/2015 osiągnąć przychody na poziomie co najmniej 3,653 mld dolarów (tyle wyniósł wynik firmy, znajdującej się na ostatnim miejscu zestawienia). Średni przychód w rankingu wyniósł 17,91 mld dolarów. Natomiast średnia marża zysku netto w branży była równa 2,8 proc. (rok wcześniej było to 3,4 proc.), co potwierdza tezę, że sektor handlowy wciąż znajduje się w trudnej sytuacji.

Amerykańska sieć Wal-Mart nadal pozostaje największym światowym detalistą i generuje roczne przychody ponad czterokrotnie wyższe niż jej najpoważniejszy konkurent. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazło się Costco, a na trzecią pozycję z szóstej awansował koncern The Kroger Co. (jak wskazuje raport przede wszystkim dzięki aktywności firmy na rynku M&A). Cztery pierwsze sieci handlowe osiągnęły przychody przewyższające 100 mld dolarów.

Wśród pierwszej 10. z sieci, które są obecne w Polsce - na piątej pozycji plasuje się Tesco, a na szóstej - Carrefour.

W ubiegłym roku obrotowym grupa 10 największych sprzedawców detalicznych na świecie rosła wolniej niż całe TOP 250 i zanotowała wzrost przychodów na poziomie 3,2 proc. Rok wcześniej było to 2 proc.

Podobnie jak w poprzednim roku sektor FMCG stanowi ponad 50 proc. wszystkich detalistów w zestawieniu. Jednak największy wzrost przychodów zanotowały w tym roku branże modowa oraz artykułów sportowych i rekreacyjnych, odpowiednio o 6,7 i 6,5 proc. Dla porównania w przypadku FMCG było to 4,1 proc.

Miejsce
w rankingu (edycja 2016)

Nazwa spółki

Kraj pochodzenia

Przychody ze sprzedaży detalicznej
w poprzednim roku obrotowym
(mld USD)

1

Wal-Mart Stores, Inc.

USA

485,7

2

Costco Wholesale Corporation

USA

112,6

3 ↑

The Kroger Co.

USA

108,5

4

Schwarz Unternehmens Treuhand KG

Niemcy

102,7

5

Tesco PLC

Wielka Brytania

99,7

6 ↓

Carrefour S.A.

Francja

98,5

7 ↑

Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG

Niemcy

86,5

8 ↓

Metro AG

Niemcy

85,6

9

The Home Depot, Inc.

USA

83,2

10 ↑

Walgreen Co.

USA

76,4

Źródło: Deloitte

Ilona Mrozowska 1893 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.