PIH zbiera podpisy w sprawie nowego podatku

3 lutego 2016 r. Ministerstwo Finansów opublikowało nowe założenia podatku, które niewiele odbiegają od projektu ze stycznia. Publikujemy list, który wystosowała w tej sprawie Polska Izba Handlu.

Szanowni Państwo,

Zwracamy się do Was z wezwaniem do działania w związku z projektem ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Ustawa ta miała wyrównywać szanse polskich handlowców w walce o polski rynek z zagranicznymi dyskontami i hipermarketami. W przedstawionej wersji ustawa nie tylko nie wyrównuje szans, ale może wzmocnić największe sieci kosztem polskich handlowców. Ustawa zawiera trzy kluczowe narzędzia osłabienia polskich kupców:

  1. Opodatkowanie sieci franczyzowych

    Organizowanie się niezależnych przedsiębiorców w ramach sieci franczyzowych, systemach lojalnościowych czy też grupach zakupowych, miało na celu poprawienie konkurencyjności prowadzonych przez nich sklepów. Przystępując do sieci franczyzowej, niezależny sklep ma szansę skorzystać z instrumentów, które dla pojedynczego sklepu byłyby zbyt kosztowne takich jak wspólna marka, reklamy, gazetki, wsparcie marketingowe i operacyjne. Zgodnie z projektem, podatkiem zostaną objęte wszystkie niezależne sklepy które mają wspólne logo sieci franczyzowej albo produktu.

  2. Skala podatkowa

    W propozycji MF wyłączone z opodatkowania byłyby sprzedaż poniżej 1,5 mln zł miesięcznie. Sprzedaż do 300 mln zł miesięcznie miałaby zostać opodatkowana stawką 0,7 proc., a powyżej 300 mln zł – 1,3 proc. Uważamy, że powinna być wprowadzona jeszcze jedna stawka podatkowa lub też zwiększona sprzedaż zwolniona od opodatkowania. Spłaszczenie skali podatkowej powoduje, że największe sieci będą w praktyce płacić nie wiele więcej niż średni gracze. Dodatkowo należy pamiętać, że najwięksi gracze mają dużo większą możliwość przerzucenia kosztów podatku na swoich dostawców, czego nie będą mogły zrobić mniejsze podmioty. Paradoksalnie może to wzmocnić największych graczy rynkowych np. Biedronkę, Lidla czy Auchan.

  3. Droższa sprzedaż w weekend

    Sprzedaż realizowana w weekend ma być opodatkowana jedną stawką 1,9 proc. - taką samą dla wszystkich sklepów objętych podatkiem. Należy zaznaczyć, że szczególnie sobota jest dniem, kiedy w małych sklepach mamy do czynienia z większą sprzedażą. Opodatkowanie takie może doprowadzić do sytuacji, gdzie większe podmioty, które przeniosą obciążenia na swoich dostawców, będą mogły np. stosować bardzo agresywne promocje przyciągające konsumentów do swoich sklepów.

W takiej sytuacji nie możemy biernie czekać aż zostanie wprowadzone w życie złe prawo. Każdy z nas może i powinien zaangażować się w działania na rzecz zakomunikowania rządzącym jak niekorzystne regulacje dla polskiego handlu chcą wprowadzić. Z własnego życiowego doświadczenia wiecie, że nie ma sytuacji w których nie można już nic zrobić. Nie milczmy! Pokażmy jak wielu nas jest!

Polska Izba Handlu wzywa wszystkich zainteresowanych obroną polskich handlowców do akcji wysyłania listów do Pani Premier Beaty Szydło oraz do wysyłania listów do parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości. Wzywamy także do zbierania podpisów klientów Waszych sklepów pod listami do parlamentarzystów PiS. Kopię wysłanych listów prosimy przesłać do wskazanych mediów oraz do Polskiej Izby Handlu na adres: podatek@pih.org.pl

Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu

Ilona Mrozowska 1905 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.