Z mięsem oraz ruskie

Obecnie na rynku FMCG w Polsce konkurują ze sobą już nie tylko same marki, ale także całe kategorie. I tak mrożone pierogi konkurują z pierogami świeżymi o krótszym terminie przydatności do spożycia.

Popularne w Polsce mrożone pierogi, pyzy, kluski śląskie, kopytka czy kartacze są zupełnie nieznane za naszą zachodnią granicą. W bonecie przeciętnego sklepu oprócz nich znajdują się przede wszystkim mrożone warzywa – solo oraz ich mieszanki, a także zupy. Według Horteksu to właśnie mrożone warzywa (wraz z owocami) stanowią największy, bo wart 700 mln zł segment rynku mrożonek w Polsce, czyli jedną trzecią sprzedaży wszystkich. Produkty mrożone na bazie mąki i ziemniaków – bo tak tę kategorię identyfikują m.in. firmy badawcze – nie mają już tak dobrej passy. Co prawda konsumenci w Polsce nadal chętnie po nie sięgają, ale coraz częściej w kategorii produktów świeżych podanych np. na tackach, a nie mrożonych. Tak dzieje się nie tylko w sklepach osiedlowych, ale także wielkopowierzchniowych. – Sprzedaż w nowoczesnych kanałach rok do roku nie spada, ale też znacząco nie rośnie. Rynek pierogów rozrasta się w segmencie krótkoterminowych produktów gotowych – przyznaje Zbigniew Śliwka, dyrektor zakładu P.P.Ch. i P.R.S. „Anita” Grzegorz Mordalski.
To dlatego wielkość rynku mrożonych produktów mącznych w okresie ostatnich dwóch lat nie uległa znaczącym zmianom. – Każdy z tych segmentów ma swoje zalety. Produkty mrożone można dłużej przechować, natomiast chłodzone są szybsze w przyrządzaniu i łatwiejsze w transporcie do domu – mówi Marek Rogoża, dyrektor marketingu w grupie kapitałowej Iglotex.
Mrożone produkty nie dość że konkurują z wyrobami świeżymi, to jeszcze zmagają się z nie najlepszą opinią. Przynajmniej zdaniem Emila Dzianoka, dyrektora handlowego w firmie Jawo. – Jeżeli konsument kupi np. mrożone pierogi z mięsem i jego oczekiwania co do jakości produktu rozmijają się z tym, co ma na talerzu, bezsprzecznie wpływa to na jego postrzeganie całej kategorii, a nie tej konkretnej marki. W ten sposób niska jakość jednego produktu wpływa na opinię na temat całej kategorii. Na szczęście – naszym zdaniem – takie postrzeganie produktów przez konsumentów powoli się zmienia – uważa Emil Dzianok. Dostrzega on w konsumentach dwa główne nurty. Pierwszy z nich to klienci poszukujący wyrobów o niskiej cenie, którzy nie analizują innych cech produktu; drugi to ci zwracający uwagę na składniki, czyli kierujący się przy wyborze przede wszystkim jakością. – W związku z tym część producentów wyraźnie wybiera kierunek rozwoju, pozostali tracą udziały rynkowe i dystrybucję – podkreśla Emil Dzianok.
 
Całorocznie i sezonowo
Niezmiennie od lat największą popularnością cieszą się pierogi w podstawowych wariantach, czyli z mięsem oraz ruskie. Wysoką sprzedaż osiągają uszka i kartacze z mięsem. Są też wyroby, które zyskują głównie sezonowo. Na przykład produkty z nadzieniem owocowym chętniej kupowane są latem, a te typowo świąteczne, jak pierogi z kapustą i grzybami czy uszka, w okresie przedświątecznym. – Wolumenowo sprzedaż pierogów rośnie w tym czasie około cztery razy, a uszek nawet kilkunastokrotnie – podaje Marek Rogoża.
Preferencje smakowe konsumentów zmieniają się nie tylko w poszczególnych okresach roku, ale także ze względu na miejsce zamieszkania. Emil Dzianok z firmy Jawo jako ciekawostkę podaje fakt, że pierogi z kapustą i grzybami od Wisły w jedną stronę powinny być z kapusty kwaśnej, a już po drugiej stronie Wisły – wręcz przeciwnie. – Naszym zdaniem nowości w tej kategorii są możliwe i są konieczne, pomagają przyciągać kolejnych potencjalnych konsumentów i budują znaczenie całej kategorii – dodaje.
– To jest rynek smakowo bardzo tradycyjny, zmienia się raczej w kierunku coraz wyższej jakości. Nowości pojawiają się, ale znajdują zainteresowanie wśród małej grupy, głównie młodych klientów – uważa natomiast Zbigniew Śliwka z firmy Anita. To dlatego w wielu dyskontach obserwuje on ograniczanie smaków w markach sieci handlowych do kilku podstawowych, tj. w kolejności sprzedaży: pyzy z mięsem, pierogi z mięsem, pierogi ruskie, pierogi z truskawkami, okresowo pierogi z kapustą i grzybami oraz kluski śląskie. – Sprzedaż w marce producenta różni się asortymentowo, głównie znacznie większą gamą smaków. Dobrym przykładem jest tu Netto, które ze względu na szeroki asortyment sprzedaje znacznie więcej mrożonych produktów mączno-ziemniaczanych niż inne dyskonty – dodaje Zbigniew Śliwka.
Marek Rogoża z Igloteksu potwierdza, że to standardowe propozycje mrożonych produktów mącznych generują najwyższą sprzedaż, ale firma stara się poszerzać ofertę o nowości. W ostatnim czasie były to 3 SKU: Pierogi po wiejsku Proste Historie z nadzieniem na bazie mięsa, pieczarek i wędzonego boczku z bukietem przypraw, Pierogi z grzybami Proste Historie oraz Pierogi z owocami Proste Historie z recepturą na bazie owoców z polskich upraw. Iglotex zapewnia, że postawił na tych konsumentów, którzy dokonują świadomych zakupów. – Dlatego pod marką Proste Historie próżno szukać konserwantów, sztucznych barwników czy wzbogacaczy smaków – mówi Marek Rogoża.
Flagowym produktem firmy Anita od lat są Pyzy z mięsem Anita 500 i 1000 g. Według Zbigniewa Śliwki firma używa wyłącznie najwyższej jakości mięs pozyskiwanych od jednego dostawcy i to jest źródło sukcesu. – Jestem pewien, że w domu tak dobrych pyz gospodyni nie zrobi, ze względu na niedostępny w sklepach grys ziemniaczany, który tworzy niepowtarzalne ciasto ziemniaczane – uważa dyrektor.
Szeroki asortyment mrożonych dań gotowych: mącznych, jak pierogi i pyzy drożdżowe, oraz ziemniaczanych, jak kluski, kopytka, knedle, pyzy, frytki, ma również spółka Nordis. Nowością w jej portfolio są jednak dania warzywno-mięsne z dodatkiem ryżu, ziemniaków oraz makaronu i to ten kierunek produkcji jest systematycznie rozwijany.
W kategorii mrożonych dań mącznych dominują 450-g opakowania oraz – choć rzadziej – rodzinne 900 g.              im, jh

Ilona Mrozowska 1905 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.