GUS: w grudniu ceny w dół, sprzedaż w kratkę

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych - według szybkiego szacunku GUS - obniżyły się w grudniu 2015 r. o 0,2 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, a w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2014 r. spadły o 0,5 proc. Według CMR wzrosła za to sprzedaż w sklepach małoformatowych.

Z analiz Głównego Urzędu Statystycznego, które objęły przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe zatrudniające powyżej 9 osób, wynika ponadto, że w grudniu 2015 r. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. W porównaniu z poprzednim miesiącem zanotowano łączny wzrost sprzedaży detalicznej o 22,0 proc.

Najwyższy wzrost miały przedsiębiorstwa prowadzące "pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach" (o 33,5 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 6,6 proc.) oraz firmy handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 19,7 proc. wobec wzrostu o 0,1 proc.). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 6,0 proc.).

Generalnie od stycznia do grudnia ubr. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 3,7 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. w 2014 r.).

Według Centrum Monitorowania Rynku natomiast wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) w grudniu ub.r. wzrosła o 6,1 proc. rdr, a w ujęciu mdm - o 13,9 proc. (za Polska Izbą Handlu).

Katarzyna Pierzchała 1198 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.