Na Nowy Rok

W ostatnich dniach grudnia najbardziej poszukiwanym alkoholem jest wino musujące. Konsumenci sięgają po coraz lepsze gatunki i nie tylko na sylwestra, ale w ciągu całego roku.

Strzelające korki win musujących i szampanów to nieodłączny element sylwestra.
– Ile się go w danym roku sprzeda, w największym stopniu zależy od liczby i popularności ulicznych imprez, a także organizowanych w gronie znajomych i przyjaciół – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell & Co. Vinpol Polska. Bo właśnie na plenerowych imprezach sylwestrowych spożywana jest największa ilość wina musującego w cenie do 10 zł, typu Sowietskoje Igristoje, które można kupić niemal w każdym sklepie spożywczym. Aż 70 proc. produktów tego taniego segmentu znajduje nabywców w grudniu.
 
Gorący grudzień
Z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR) wynika, że w ostatnim miesiącu roku liczba transakcji zakupu win musujących w kanale sklepów małoformatowych (do 300 mkw.) jest pięciokrotnie wyższa niż w pozostałych miesiącach, a udział tej kategorii w całym segmencie win wzrasta do ponad 40 proc. w wolumenie i 30 proc. w wartości sprzedaży. W pozostałych miesiącach udziały win musujących i szampanów wynoszą odpowiednio ok. 15 proc. i 12 proc.
– Na grudzień przypada ok. 30 proc. sprzedaży tej kategorii, dlatego w tym czasie detaliści poszerzają swoją ofertę win z bąbelkami – mówi Elżbieta Szarejko, analityk z CMR. Według niej przez cały rok w sklepach osiedlowych można znaleźć średnio cztery warianty win musujących i szampanów, ale tuż przed sylwestrem kupujący mogą wybierać spośród aż 8 produktów.
Najczęściej w sklepach małoformatowych można znaleźć marki: Dorato (w grudniu 2014 r. miało ją w ofercie ok. 70 proc. sklepów sprzedających wina musujące), Sowietskoje Igristoje, Cin & Cin oraz MichelAngelo. Część sklepów oferuje wina musujące i szampany tylko w szczycie sprzedaży tego trunku – w grudniu ma je w ofercie ok. 85 proc. sklepów małoformatowych sprzedających alkohol, podczas gdy w pozostałych miesiącach alkohol ten można kupić w nieco ponad 70 proc. takich placówek.
 
Bąbelki w cenie
Liderem sprzedaży win musujących w sklepach małoformatowych jest Ambra, która ma w ofercie m.in. wina musujące Dorato i Cin & Cin oraz napój Piccolo. W grudniu duży wzrost udziałów zarówno ilościowych, jak i wartościowych notuje firma Henkell & Co. Vinpol Polska. W sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się wina musujące z niższej i średniej półki cenowej. Cena Sowietskoje Igristoje to ok. 5-6 zł, a Dorato Bianco – 12-14 zł. – Wina musujące premium i super premium to domena sklepów specjalistycznych i wielkopowierzchniowych – mówi Joanna Dolęga-Semczuk.
Jak informuje Ambra, sprzedaż win musujących w ostatnich 12 miesiącach zwiększyła się o ok. 3 proc. wartościowo, ale  ilościowo spadła o ok. 2 proc. – To zasługa szybko rosnącej popularność win musujących z górnej półki, zwłaszcza prosecco, cavy i szampana. Coraz częściej sięgają po nie wielbiciele jakościowych win spokojnych, którzy szukają urozmaicenia. Dla wielu z nich jest to kolejny etap wtajemniczenia w przygodę, jaką jest świat wina. Wino musujące wykorzystywane jest też coraz częściej do wykwintnych drinków i deserów – mówi Joanna Dolęga-Semczuk.
Te obserwacje potwierdza Ambra – jak podaje jej dział analiz, w ciągu roku wolumen win musujących premium rośnie aż o jedną trzecią. Przy czym dynamika sprzedaży szampanów przekracza 20 proc. zarówno ilościowo, jak i wartościowo. Warto jednak mieć na uwadze, iż ich wartościowy udział w całym rynku win musujących nadal jest niewielki i wynosi niecałe 4 proc.
Niewątpliwym hitem sprzedażowym ostatnich miesięcy i tym samym nowym silnym trendem konsumenckim jest prosecco, które w krótkim czasie osiągnęło w winach musujących ponad 6-proc. udział ilościowo i ponad 13--proc. wartościowo. Analityk Ambry zastrzega też, że wzrosty prosecco oraz szampanów przekładają się na duży wzrost sprzedaży win musujących wytrawnych (o ponad 60 proc. ilościowo) kosztem win słodszych, których popularność maleje.
Według prognozy IWSR w ciągu najbliższych 5 lat wolumen win musujących będzie malał średnio o 3 proc. rocznie, głównie za sprawą spadku spożycia lokalnych marek, bo te importowane obecnie stanowiące jedną piątą rynku, będą rotowały. Sprzedaż szampana do 2020 r. ma się podwoić. Głównie za sprawą hoteli i sklepów zlokalizowanych w największych polskich miastach oraz w popularnych kurortach.
 
Pod każdy gust
Najważniejsi rynkowi gracze starają się dopasować ofertę do różnych gustów i do zasobności portfela konsumenta. W segmencie niedrogich win musujących powyżej 10 zł Ambra ma ekonomiczną markę Dorato, która – jak zapewnia producent – jest najczęściej wybieranym winem musującym w Polsce. Jest słodkie i występuje w trzech wersjach: białej (Bianco), czerwonej (Rose) i różowej (Rosso). O szczebel wyżej pozycjonowane jest wino MichelAngelo Spumante Dolce. Dla klientów sięgających po butelki z alkoholem premium Ambra ma markę Cin & Cin. Jego najpopularniejsza odmiana musująca to Cin & Cin Spumante Bianco Semi Dolce. Jednak na sylwestra dyrektor marketingu Ambry Michał Rozalicz szczególnie mocno poleca Cin & Cin Prosecco Extra Dry D.O.C., który trafił do sprzedaży w nowej odsłonie w prezentowym kartoniku podkreślającym włoski charakter tego produktu.
Bardzo szeroki asortyment win musujących ma Bartex. Jest on dystrybutorem kilkunastu marek, wśród nich znajdują się zaliczane do wyższej półki szampan (Charles de Cazanove), cava (Rigol) i prosecco (Canti). Na niższej półce tego dystrybutora stoją tak znane marki jak Napoleon czy Istra, w tym musująca.
Wyroby Henkell & Co. Vinpol Polska zawładnęły zarówno półką dla wymagającego konsumenta, oferując Mionetto Prosecco czy cavę Cavas Hill, jak i ekonomiczną. Króluje  tu Raffaello i Sowietskoje Igristoje. Ta druga marka, w tym roku w dwóch wariantach sweet i semi sweet, wprawdzie nie ma zdolności rejestrowej, ale ten producent sprzedaje ok. 90 proc. jej wolumenu. Spółka należy do jednego z największych  producentów win musujących na świecie – Henkell & Co., ma więc ofertę dostosowaną do każdego konsumenta, w tym najbardziej wymagających koneserów. Sztandarowym produktem w ofercie Henkell & Co. Vinpol Polska jest wino Henkell, klasyczny niemiecki sekt, popularność wśród Polaków zdobywa cava – Cavas Hill. – W tym roku szczególnie wspieramy Mionetto Prosecco, które znakomicie się w Polsce sprzedaje, dużo powyżej zakładanego przez nas poziomu. To idealny wybór na sylwestra dla świadomego konsumenta – poleca Joanna Dolęga-Semczuk. pw

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.