Plan Specjału

Rozwój sieci franczyzowych sklepów i budowanie największej firmy w branży z rodzimym kapitałem to cel GK Specjał.

Choć najpierw był sklep, który na początku zawodowej kariery otworzył Krzysztof Tokarz, prezes Grupy, Specjał to przede wszystkim hurtownia i operator sieci franczyzowych. Po 25 latach działalności dysponuje ponad 69 tys. mkw. powierzchni magazynowej i 420 samochodami dostawczymi. Systematycznie obejmował kolejne regiony, zaczynając na początku lat 90. poprzedniego wieku od okolic Rzeszowa. Obecnie działa 15 oddziałów, z których otwarte w ostatnich latach znajdują się w Szczecinie i Gdańsku.
Krzysztof  Tokarz zapowiedział podczas konferencji towarzyszącej obchodom 25-lecia firmy, która odbyła się w listopadzie br., że na tym nie koniec i Specjał będzie rozwijał się zarówno poprzez przejęcia, jak i organicznie. Tak też było w przeszłości. Kolejne hurtowe oddziały powstawały – z dużą dynamiką po 2007 r. – w wyniku przejęć hurtowni o lokalnym zasięgu. Na przykład Mazex z Tomaszowa Lubelskiego (2007 r.), krakowski Sekpol (2008 r.) czy Lubazo z Lublina (2012 r.). Przejęć było w historii Specjału dużo więcej. Jednak silna konkurencja osłabiła pozycję wielu lokalnych hurtowni lub wręcz wyeliminowała z rynku, zatem kandydatów do przejęć jest teraz mniej niż w przeszłości.
Jak wspomina Krzysztof  Tokarz, w dwóch przypadkach zrezygnował z przejęć, choć zapowiadały się interesująco. W 2012 r. negocjował kupno Rabatu Service, jednak na przeszkodzie stanęły względy formalne. Rok później Rabat Service (m.in. spółkę LD Holding, magazyn w Pruszczu Gdańskim) kupił PSH Nasz Sklep, wchodzący w skład GK Specjał. Również w 2013 r. Specjał był bliski podpisaniu umowy kupna Lekkerlandu, ale wtedy BAT ogłosił, że buduje własną dystrybucję, i przejęcie straciło sens.
– Cały zysk przeznaczamy na inwestycje – podkreślił Krzysztof  Tokarz i zapowiedział otwieranie kolejnych centrów dystrybucyjnych w Olsztynie, Bydgoszczy, Poznaniu, Kielcach i Zielonej Górze.
Nie tylko nowe oddziały są na celowniku Specjału, ale też taki rozwój asortymentu, aby kompleksowo obsługiwać sklepy. Od kilku lat systematycznie poszerza go o artykuły świeże, mrożonki, alkohol, wprowadził też kategorię produktów skierowanych do HoReCa, inwestuje w specjalistyczny transport.
Teraz Specjał postawił na współpracę z wyspecjalizowanymi dystrybutorami. Wraz z Delko i PT Dystrybucja pracuje nad projektem Polski Handel. Delko specjalizuje się w dystrybucji kosmetyków i chemii gospodarczej, artykułach higienicznych i drobnym AGD, natomiast PT Dystrybucja oferuje wyroby tytoniowe, alkohole, parafarmaceutyki, produkty impulsowe, a także karty, startery, prepaidy itp.  – Liczę, że dołączą do nas przedstawiciele innych branż, zapraszam do rozmów – powiedział Krzysztof Tokarz. Dodał, że chodzi głównie o dystrybutorów produktów świeżych: wędlin i mięsa, owoców i warzyw, pieczywa, a także mrożonek, prasy czy artykułów przemysłowych. Założyciele Polskiego Handlu mają ambitne plany i chcą rozwijać się szybciej niż rynek.
Wraz z sieciami franczyzowymi roczne przychody podmiotów tworzących Polski Handel przekraczają 10,4 mld zł. Łączna powierzchnia ich magazynów wynosi 114,5 tys. mkw., dysponują 768 dostawczymi samochodami. Pracuje dla nich ponad 360 przedstawicieli handlowych.
 
10 tys. sklepów
Kompleksowa oferta asortymentowa ma być przede wszystkim przeznaczona dla sklepów sieci franczyzowych, których operatorzy – spółki PSH Nasz Sklep oraz LD Holding – wchodzą w skład GK Specjał.
– Tylko synergia hurtu i franczyzy zapewnia sukces na rynku – stwierdził Krzysztof Tokarz. Podkreślił, że Specjał jest firmą z wyłącznie polskim kapitałem, co jest doceniane przez właścicieli sklepów.
W czerwcu tego roku pod szyldem Nasz Sklep działało ponad 3 tys. placówek i wciąż przybywa nowych. W październiku we wsi Witów w województwie małopolskim ruszył 1670. sklep sieci Livio (LD Holding). PSH Nasz Sklep jest też operatorem Delikatesów Sezam oraz Delikatesów Premium Nasz Sklep (twarda franczyza), a LD Holding – także Sieci 34.
Cele są ambitne, do końca tego roku w sieciach ma być ponad 5,2 tys. sklepów, a w 2017 r. ma działać ich już 10 tys., w tym 1500 w twardej franczyzie zarówno pod szyldem Premium Nasz Sklep, jak i Livio Top.
Krzysztof Tokarz zapowiada, że tak dynamiczny rozwój będzie możliwy dzięki konsolidacji franczyzowego detalu. Bo są sieci działające lokalnie, które szukają mocnego partnera. O nowych franczyzobiorców zabiega wzmocniona niedawno 30 osobami ekipa.
– Dbamy o cenową konkurencyjność, optymalizujemy asortyment – podkreślił, mówiąc o ofercie dla sklepów franczyzowych, Marek Wesołowski, wiceprezes GK Specjał. W każdym oddziale hurtowni detalistom oferowane są marki ogólnopolskie, jak i produkty regionalne. W sumie niemal 35 tys. pozycji.
Zarówno PSH Nasz Sklep, jak i LD Holding wspierają sklepy, organizując programy lojalnościowe skierowane do konsumentów, a także do samych detalistów. Dużym usprawnieniem będzie korzystanie przez nich z systemu eHurtownia, umożliwiającego zamawianie towarów przez całą dobę, 7 dni w tygodniu i wymianę dokumentów drogą elektroniczną. Marek Wesołowski zapowiedział zakończenie wdrażania tego systemu do końca grudnia. Rok temu Specjał kupił go od Infinite, spółki należącej do Emperii.
Konkurencja na rynku skupia się głównie na cenach, są one dla właścicieli sklepów jednym z głównych kryteriów zakupu. Dlatego podczas listopadowej konferencji z okazji jubileuszu położono na nie duży nacisk. Wesołowski zadeklarował, że Specjał będzie wspierać przede wszystkim sprzedaż tych producentów, którzy cenią kanał tradycyjny i uczciwie kształtują ceny.
Podobnie jak podczas konferencji rok temu Krzysztof Tokarz podkreślał znaczenie równego traktowania przez producentów konkurujących podmiotów zajmujących się hurtem i detalem.
Przypomniał, że kilka lat temu planował wejście na giełdę, jednak obecnie zdecydowanie nie ma takich planów. Jego zdaniem firma może pochwalić się bardzo dobrymi wskaźnikami finansowymi mimo konkurencji ze strony dyskontów i innych formatów oraz deflacji. W 2014 r. przychody Specjału wyniosły 1,28 mld zł, w tym roku mają wzrosnąć do 1,55 mld zł. Obroty sieci PSH Nasz Sklep sięgnęły ponad 4,5 mld zł, a LD Holding – 2,2 mld zł.
bem

Barbara Mikusińska 570 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.