Globalnie detal ma się lepiej

Firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną wychodzą z kryzysu gospodarczego.

Średnia zysków netto 250 największych na świecie detalistów wzrosła z 2,4 proc. w 2008 r. do 3,1 proc. w okresie od czerwca 2009 r. do czerwca 2010 r. Tylko jedna trzecia analizowanych firm z tego sektora odnotowała spadek sprzedaży – wynika z opublikowanego przez firmę doradczą Deloitte raportu „Leaving home. Global Powers of Retailing 2011".

Również jedna trzecia ze 188 firm, które ujawniły swoje wyniki finansowe, odnotowała spadek zysków netto w 2009 r. (w stosunku do 2008 r.) i tylko 13 z badanych korporacji wykazało straty. Rentowność zwiększyła się we wszystkich sektorach handlu, włącznie z branżą FMCG, która zazwyczaj charakteryzuje się niską marżą netto. Wynik netto w tym sektorze wzrósł o 0,3 proc.

Jeśli chodzi o rynek polski, to jako najważniejsze w handlu wydarzenie ubiegłego roku autorzy raportu wskazują przyspieszenie konsolidacji tego sektora. – Przejęcie hurtowej części Emperii przez Eurocash oznacza powstanie firmy o rocznych przychodach rzędu 14 mld zł – przypomina Magdalena Jończak z Deloitte Polska.

Jej zdaniem dzięki Eurocashowi niezależni detaliści będą mogli korzystać z zakupowego efektu skali i w konsekwencji obniżyć ceny produktów oferowanych klientom. Może to być istotny atut w rywalizacji z dyskontami. To jednak dyskonty pozostaną najbardziej dynamicznym kanałem sprzedaży, zwłaszcza biorąc pod uwagę tegoroczne plany Jeronimo Martins Dystrybucja otwarcia 200 nowych sklepów Biedronka.

W 2009 r. skład pierwszej dziesiątki największych firm z branży detalicznej nie zmienił się, jednak wyniki sprzedaży czterech pierwszych - Carrefour, Metro AG, Costco Wholesale Corporation oraz The Home Depot – spadły, a sprzedaż u trzech innych wzrosła o jeden procent albo mniej.

TOP 10 detalistów na świecie, 2009 r., przychody ze sprzedaży w mld dol.

1        Walmart         Stany Zjednoczone         405,0

2         Carrefour      Francja         119,9

3        Metro         Niemcy         90,9

4        Tesco         Wielka Brytania         90,4

5        Grupa Schwarz         Niemcy         77,2

6        The Kroger Co.         Stany Zjednoczone         76,7

7        Costco         Stany Zjednoczone         69,9

8        Aldi         Niemcy         67,7

9        Home Depot         Stany Zjednoczone         66,2

10        Target Corp.    Stany Zjednoczone            63,4

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.