Nowe ograniczenia w sprzedaży papierosów

Powstaje nowa unijna dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych.

Prace nad nową dyrektywą Komisja Europejska zaczęła w 2010 r. od konsultacji społecznych, prowadzonych głównie za pośrednictwem internetu. Pod koniec tego lub na początku 2012 roku dyrekcja Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów ma gotowy projekt dyrektywy przekazać pod obrady Parlamentu Europejskiego.

W projekcie już znalazły się takie ograniczenia sprzedaży wyrobów tytoniowych, jak zupełny zakaz ich ekspozycji w sklepach. Oznacza to, że papierosy będą musiały być niewidoczne dla kupujących, a także innych sprzedawców poza tym, który akurat obsługuje klienta chcącego je kupić.

Według Komitetu Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej takie ograniczenia wymuszą na detalistach dodatkowe koszty związane z nowym sposobem ekspozycji papierosów. Obsługa klientów będzie wydłużona, spadną przychody i zyski właścicieli sklepów. Zwiększy się zasięg szarej strefy i obrót nielegalnymi – pochodzącymi z przemytu lub podrabianymi – papierosami.

Ponadto w projekcie dyrektywy mają znaleźć się wskazówki dotyczące opakowań papierosów. Będą one ujednolicone bez względu na markę i producenta – w tym samym kolorze, np. białe lub brązowe z czarnymi napisami, z nazwą wydrukowaną określoną czcionką. Na opakowaniach brak ma być jakichkolwiek symboli i innych oznaczeń graficznych, za to umieszczony powinien być duży obrazek będący ostrzeżeniem zdrowotnym. Wszystkie paczki mają mieć tę samą wielkość i kształt. Celem jest doprowadzenie do tego, aby opakowania papierosów różniły się wyłącznie nazwą.

Kolejnym ograniczeniem ma być zakaz używania do produkcji wyrobów tytoniowych określonych składników. To z kolei może uderzyć w polskich plantatorów tytoniu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.